Nieuwe Processor, loopt langzaam!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rick16

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2005
Ik heb pas een heel nieuw systeem aangeschaft, bestaande uit: Cooler Master HAF 932
GigaByte GA-MA790FXT-UD5P
AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3.20 GHz, 4000 MHz, 4x 512Kb, 6 MB,
WD Caviar Black 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300
BFG GeForce GTX 295 1792 MB
Scythe Mugen 2
Cooler Master Real Power M 850 Watt, 20+24 Pins
Samsung SH-S223Q/BEBN S-ATA
Kingston KVR1066D3N7K2/4G 4 GB, PC3-8500, 1066 MHz, 7, Non-ECC, Kit Of 2
Mijn OS is windows 7.
Ik heb het idee dat het systeem echt enorm onder presteert om een of andere reden. En ik denk dat het aan mijn processor ligt. Ik krijg in 3dmark06 enorm slechte uitkomsten. De meeste spellen trekt het systeem goed maar bijvoorbeeld Crysis of supreme commander en gta 4 beginnen op hoge settings al redelijk snel onspeelbare framerates te vertonen, hoewel dit systeem deze spellen toch makkelijk zou moeten trekken!
Ik heb AMD overdrive geinstalleerd hoe het zit met de Processor , dit is wat eruit komt
Core speed: 805.42 mhz, NB speed 2013.61 mhs, voltage: 0.97 V, Core multiplier 4x, NB multiplier 10x.
Alle 4 de cores lopen dus ongeveer op 805 mhz , terwijl het toch zo zou moeten zijn dat deze processor 4x3.2 ghz is?!
Heeft iemand enig idee waardoor dit komt en wat ik er aan kan doen zodat mijn processor toch beter gaat lopen en ik wel die spellen goed kan draaien, ik heb heel veel geld uitgegeven voor dit systeem zodat ik lekker kon gamen, maar tot nu toe valt het erg tegen!
Alvast bedankt, Rick

Het is ook zo dat tot nu toe in elk spel wat ik heb gespeeld als ik op auto detect system settings drukte zette hij alles automatisch op low! Dat kan toch niet goed zijn

Net Cpu Z erbij gepakt die zegt precies hetzelfde.
Core speed: 805 mhz , multiplier 4x core voltage 0.976v

Beetje lastig te bepalen.
Je draait met windows 7, zijn voor dit os alle drivers wel geschikt.
Hoe zit het met de compatibiliteit van deze games onder os 7 of die testprogramma's(up to date)?

De moederbord chipset driver was niet geschikt. Die kreeg ik niet draaiende op windows 7. Die was er alleen nog voor vista.

De multiplier staat te laag.

Die moet op 16x en de voltage (Vcore) moet op 1.35 staan. Dit moet je dus ff aanpassen in het BIOS.

Voorbeeld:
Phenom-X4-955-CPU-Z.png

Hetzelfde euvel wanneer je Vista installeert? Heb je Vista met de machine meegeleverd gekregen?

@Muurhond: ik heb uit een recentelijk topic van TS begrepen dat de machine splinternieuw is. In 1e instantie werd de machine met een defect mobo geleverd. In dat topic krijgt TS zeer kort na de 2e afllevering van de machine (en nádat een nieuw mobo is geplaatst) een DMI melding. Ik heb niet gelezen dat die verdwenen is. Daar een DMI melding theoretisch een hardware melding betreft, is het wellicht raadzaam om toch nog eens de systeembouwer te gaan raadplegen, dit om problemen met de garantie te voorkomen.

Dat advies tot kopen topic betreft dit topic.

Laatst bewerkt:
Klopt het is een heel nieuw systeem, net een week binnen ongeveer.
In ieder geval bedankt voor het advies ik zal gaan informeren!

KIjk eerst ook even naar de BIOS versie van het bord.
Wanneer je F3 hebt moet je upgraden naar F5C voor de PII955
CPU support list

mvg leo
Ik vraag mij af of de leverancier al niet zo handig is geweest (zou moeten zijn geweest) om die update door te voeren?
Daarnaast vraag ik mij af of het raadzaam is om van een 1 week oud systeem, dat ook nog eens voorzien is van een nieuw moederbord én welk systeem al vanaf moment 0 met een DMI melding zit, zélf het bios te gaan flashen......? Stel dat er tijdens het flashen wat misgaat, ik hoor de systeembouwer al roepen bij een overleden bios: "Tja, dát had u ook niet moeten doen, (flashen) u had ons moeten bellen. Nu u zelf het bios omzeep heeft geholpen kunnen we het wel voor u repareren, maar dat is dan geen garantiekwestie, dat gaat u € ?? :shocked: kosten."

Laatst bewerkt:
Helemaal met je eens dat het BIOS in orde zou moeten zijn.
Dat even controleren kan geen kwaad.

Zelf zou ik het ook gewoon flashen, wanneer de versie niet klopt.
Maar je hebt gelijk dat dit problemen kan geven.
Dan moet de leverancier het maar zelf doen.

Edit: dit moederbord heeft een dual bios, als het flashen fout gaat wordt dat automatisch hersteld.

Laatst bewerkt:
Helemaal met je eens dat het BIOS in orde zou moeten zijn.
Dat even controleren kan geen kwaad.

Zelf zou ik het ook gewoon flashen, wanneer de versie niet klopt.
Maar je hebt gelijk dat dit problemen kan geven.
Dan moet de leverancier het maar zelf doen.

Edit: dit moederbord heeft een dual bios, als het flashen fout gaat wordt dat automatisch hersteld.

Waar kan ik dat precies checken? ik heb net in mijn bios gezocht maar kon nergens vinden welke bios versie het is.

Het kan trouwens zijn dat ze mijn bios de eerste keer wel geflashed hadden maar de 2e keer vergeten zijn, het 1e moederbord was namelijk kapot toen ik mijn systeem thuis kreeg, toen hebben ze hem weer gemaakt en dus een nieuw moederbord erin gezet.

Kan je misschien uitleggen hoe ik het moederbord moet flashen naar f5? Ik heb het bestand al gedownload. Bedankt alvast! :thumb:

Dat gaat zo(engels)

De bios benaming is nogal vaag, maar de F3K is volgens mij de nieuwste.

Ondanks de dual bios van het mobo waarschuwt gigabyte ervoor dat flahsen een riskante aangelegenheid blijft.

mvg leo

Ik kom er niet echt uit wat ik nou moet doen, ze hebben het over icoontjes die ik moet aanklikken , maar waar kan ik die vinden? Kun je misschien stap voor stap uitleggen wat ik moet doen en waar ik het kan vinden? Ik ben nogal bang dat ik wat verkeerds doe namelijk. :shocked:

Update BIOS NOT through Internet :
a. Do not click "Internet Update" icon
b. Click "Update New BIOS"
c. Please select "All Files" in dialog box while opening the old file.
d. Please search for BIOS unzip file, downloading from internet or any other methods (such as: 6OXM7E.F1).
e. Complete update process following the instruction.

1. Klik "update new bios"
2. selecteer "all files"
3. zoek je gedownloade bios op je pc
4 volg de aangegeven instrucies

Update BIOS NOT through Internet :
a. Do not click "Internet Update" icon
b. Click "Update New BIOS"
c. Please select "All Files" in dialog box while opening the old file.
d. Please search for BIOS unzip file, downloading from internet or any other methods (such as: 6OXM7E.F1).
e. Complete update process following the instruction.

1. Klik "update new bios"
2. selecteer "all files"
3. zoek je gedownloade bios op je pc
4 volg de aangegeven instrucies

Bedankt! Maar ik snap niet waar ik uberhaupt ergens op moet drukken :P Is dit na het openen van een bepaald bestand of een bepaalde link?

Ik las trouwens net op een ander forum : http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-259594_12_0.html , dat het heel onverstandig is om via windows mijn bios the flashen, heel veel kans dat het misgaat.

"The best way to flash is the BIOS' built-in flashing function; you can mostly trust loading a basic OS (like DOS' boot) to run a batch file to flash from the disk/USB drive; you really don't want to have something as complex (and failure prone) as windows doing a flash! You want to really be scared about the safety of any of your data, sometime hunt down a good diagnostic tool that shows all of the active threads that windows is running (or holding in abeyance) - there are literally thousands of them. Most of them are fault-tolerant, i.e., if something gets cooked, they'll quietly shut down, maybe log an error, or do a retry; BUT - when you're flashing, there are no second tries"

Is het dus wel verstandig dat ik via @bios de boel flash, want hier raden ze het ten strengste af!

ik zou je om 1 belangrijke reden aanraden om inderdaad niet in windows te updaten: je gebruikt een testversie van windows.
edit:
2e reden is dat je systeem niet stabiel is...

Dus dan maar updaten via een cd:
http://www.biosflash.com/e/bios-boot-cd.htm

in het nederlands:

1. De nieuwste bios heb je als het goed is al gedownload.

2. Verder moet je dit downloaden:
http://www.biosflash.com/zips/drdosmin.zip
Dit moet je natuurlijk uitpakken. Je krijgt een iso-bestand

3. Nu ultraiso downloaden en installeren:
http://dw.com.com/redir?edId=3&site...0277954e455beb0870560b8ccce&part=dl-UltraISOP

4. Start ultraiso en open het iso-bestandje uit stap 2.

5. Zoek in het programma naar de map met de uitgepakte bios-bestanden. Voeg die bestanden toe aan het iso-bestand

6. Sla het resultaat op

7. Brand dit in Nero als CD-rom(boot) (dat boot is heel belangrijk!)

8. Computer opnieuw opstarten en opstarten vanaf de cd-rom.

9. Je komt in een dos-scherm. Toets hier de naam van het exe-bestandje in met daarachter de naam van het biosbestand. dus:
' flashspi M79XTUD5.F3K ' (als je versie f3k hebt gedownload)

NIET OPNIEUW OPSTARTEN TOT HET WORDT GEZEGD en GOED LEZEN!!!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan