Nieuwe processor voor HD tv?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plantje

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Mijn media center heeft de volgende specs:

<<< Systeemoverzicht >>>

> Moederbord : MSI RS482M4-ILD (MS-7191)

> Chipset : ATI RS482

> Processor : AMD Athlon 64 3500+ @ 2200 MHz

> Fysiek Geheugen : 2048 MB (4 x 512 DDR-SDRAM )

> Videokaart : NVIDIA GeForce 7600 GS (Microsoft Corporation - WDDM)

> Harde Schijf : Maxtor (204 GB)

> Harde Schijf : Maxtor (204 GB)

> DVD-Rom Station : LITE-ON DVD SHD-16P1S ATA Device

> Monitor Type : Samsung SAMSUNG - 7 inches

> Netwerkkaart : Realtek Semiconductor RT8139 (A/B/C/810x/813x/C+) Fast Ethernet Adapter

> Besturingssysteem : Windows 7 Ultimate Professional 6.01.7100

> DirectX : Versie 10.00

Maar als ik HD tv afspeel zit eshell.exe tegen de 100% aan processor kracht en loopt tv niet soepel.
Als ik HD content op youtube afspeel zit IE tegen de 100% processor kracht.

Nu heeft op het forum de groene knop iemand me al verteld dat mijn systeem gewoon niet zwaar genoeg is voor HD content.

Nu zit ik er over te denken er een andere processor in te zetten en daar heb ik een aantal vragen over.
Ik heb ergens gezien, dat dit moederbord een socket 939 heeft; houdt dit in dat ik er ook een dual core in kan zetten?
Zou het verschil tussen de huidige AMD 64 3500+ en een AMD Athlon 64 X2 4400+ groot genoeg zijn dat de boel dan wel soepel gaat lopen? (Belangrijkste vraag eigenlijk)
Zou ik Windows opnieuw moeten installeren na het vervangen van de processor?

Ik vind het bovendien eigenlijk moeilijk te geloven dat een 3500+ dit niet aan kan. Mijn desktop heeft een AMD Athlon 64 X2 4200+ en die draait wel hartstikke soepel. Wel neemt IE ook vrij veel (rond de 80%) aan processorkracht in als ik bijvoorbeeld The Muppets Bohemian Rhapsody op HD afspeel.

Hoi,

De desktop is dat ook een 939 dan zou je die kunnen proberen en je zou kunne proberen om zo te draaien maar het is denk ik wel betere om opnieuw windows te installeren

Nee, de desktop is een socket AM2 (940)

Ik had er zelf ook al even aan gedacht ;)

Hoi,

Ruil je hem toch compleet om met moederbord en al .zit zomaar mee te denken hoor

Dat gaat een heel geknutsel worden! Mijn media center staat in de garage en zit eigenlijk propvol! (moederbord natuurlijk helemaal onderin). Ik verwacht de processor nog wel redelijk gemakkelijk te kunnen vervangen zonder alles eruit te halen, maar het moederbord wordt lastiger.

De AMD Athlon 64 X2 4400+ kan ik inclusief koeler voor € 45,- kopen. Dat lijkt mij best redelijk. En ook wel de moeite om gewoon te proberen.

Mocht er nog iemand redenen weten waarom ik op dat moederbord die processor niet zou kunnen plaatsen dan hoor ik het graag!

Hoi

Voor dat geld zou ik het zeker proberen
al begin ik te geloven of dit het probleem alleen door de processor veroorzaakt wordt speelt je videokaart hier ook geen rol in want de 3500 heeft een clock snelheid van 2, 2 en de 4400 2 x 2 ,2 maar wordt daar gebruik van gemaakt om hd te kijken

Laatst bewerkt:
Nou, de processor is volgens mij wel bepalend.

Ik heb het getest op mijn desktop met de dual core en beide cores krijgen het zwaar (maar niet te zwaar) bij HD. Zolang ik http://www.youtube.com/watch?v=tgbNymZ7vqY op SD laat staan is er helemaal NIETS aan de hand!

Op de laptop van mijn vriendin ook even getest... Zelfde verhaal.

Op de oude laptop van mijn vriendin getest (zit een enkele processor in) en het was dieptriest! Weliswaar loopt SD wel goed, maar HD is een drama! En je ziet de processor dan ook de hele tijd aan de 100% zitten.

Laatst bewerkt:
Ik zal je links eens doorsnuffelen.

Ik heb wel het idee, dat Windows 7 al redelijk goed zit met codecs. En de laatste keer dat ik met verschillende codecs heb gespeeld is me dat niet in het bijzonder goed bevallen. Ik merkte toen maar weinig verschil.

Maar het idee is natuurlijk wel goed... de gpu het werk laten doen. Daar ga ik eens gericht naar zoeken.

Maar daarnaast die nieuwe processor voor € 45,- lijkt me wel prima. Ik heb eens op tweakers gekeken, maar de prijs is nog helemaal zo gek niet!

Op een ander forum heb ik deze vraag ook gepost en daar kwam men ook met het idee om de grafische kaart te vervangen. Geeft men zelfs voorkeur aan boven het vervangen van de processor. Maar goed...die processor ga ik zeker doen voor dat geld! (Aangezien zwaardere dual core processoren niet zo makkelijk te krijgen zijn voor een socket 939 en zeker niet in de buurt!)

Ik had altijd het idee dat een zwaardere grafische kaart vooral belangrijk is bij het spelen van spellen. En bij HD content hebben we het geloof ik nog altijd over 2D en geen 3D.

Of zie ik dat verkeerd?

Zoooo die is lekker!

Ik moest nog even afspreken wanneer ik de processor kon afhalen. Zag ik dat ik overboden was met een bod van € 60,-. En ja hoor! De koop gaat niet door. Zo gezegd omdat iemand anders wat meer dingen dan alleen de processor wilden kopen. Dus helaas voor mij was de processor "al weg". Niet helemaal correct! En dat heb ik ook laten weten.

Dus nu kan ik weer ergens anders naar op zoek!

Wat de videokaart betreft dat was vroeger inderdaad wel zo. Maar tegenwoordig wordt de videokaart voor allerlei dingen gebruikt waaronder video (de)codering, voordeel is dan ook nog dat de GPU dit beter kan dan de CPU.

Nou, ik heb even een nieuwe grafische kaart gehaald. Een MSI N210-MD512H.

Alleen nu krijg ik bij het opstarten een ******* lelijk beeld en de media center applicatie draait niet eens, omdat het niet 32 bit kleuren is.

De melding in device manager bij de grafische kaart is:
"Your computer's system firmware does not include enough information to properly configure and use this device. To use this device, contact your computer manufacturer to obtain a firmware or BIOS update. (Code 35)"

Nu heb ik al even op de Microsoft site gekeken en daar wordt ook duidelijk gemaakt, dat waarschijnlijk een BIOS update het handigste is. Nu is een BIOS update via de MSI site vrij gemakkelijk te doen. Dus ik heb het BIOS van mijn moederbord geupdate....dacht ik.

Maar het probleem blijft. Sterker nog! Ik krijg er alleen maar problemen bij aangezien mijn systeem soms alleen maar reageert op een PS2 keyboard. Gelukkig had ik dat nog één liggen. Bovendien is ie ook op zoek naar een PS2 muis en dus start het systeem nog maar nauwelijks op.

Volgens mij gaat de oude grafische kaart hier ook geen soelaas bieden. HEEEEELP! Dit gaat weer een avondje knutselen worden vrees ik!

Neem aan dat je de nieuwste videokaart drivers al geprobeerd/geïnstalleerd hebt ?

Zeker! Even in chronologische volgorde:
-Nieuwe grafische kaart erin
-Systeem opstarten
-Windows start op en geeft een vreemd beeld. (800x600 of misschien nog wel minder en 256 kleuren of misschien nog wel minder)
-Geeft niets...gewoon de drivers van de grafische kaart installeren. Dit is vanzelfsprekend dat dat moet gebeuren!
-Herstart --> zelfde probleem
-In device manager gekeken en daar stond bij de grafische kaart :"Your computer's system firmware does not include enough information to properly configure and use this device. To use this device, contact your computer manufacturer to obtain a firmware or BIOS update. (Code 35)"
-Dus: MSI Live dingen geïnstalleerd om zodoende het BIOS van mijn moederbord te vernieuwen
-Dat loste het probleem niet op.

Situatie nu:
-Nog steeds problemen met grafische kaart (vreemde weergave en de melding "Your computer's system firmware does not include enough information to properly configure and use this device. To use this device, contact your computer manufacturer to obtain a firmware or BIOS update. (Code 35)")
-Een BIOS wat aangeeft dat Legacy USB support disabled is bij startup. Waardoor het systeem gaat zeuren dat er geen PS2 muis gevonden is en ik op mijn (gelukkig nog gevonden!) PS2 keyboard op F1 moet drukken.
-Geen netwerk meer in Windows

Ondertussen heb ik wel het BIOS weer zo gekregen, dat ie mijn USB keyboard (wat ik dan wel in de woonkamer heb) pikt en weer netwerk heeft.

Mijn BIOS is nu de meest recente versie. Dus de claim waarmee mijn grafische kaart komt is eigenlijk niet op te lossen. Ik ben er ondertussen ook achter waarom het beeld zo is. Hij ziet namelijk helemaal geen grafische kaart. De drivers waaronder ik nu beeld krijg zijn de meest basis van de basis drivers. Puur enkel en alleen wat VGA zodat je je toestel kunt bedienen.

Zit er een kans in, dat de MSI N210 MD512H niet kan samenwerken met mijn MSI RS482M4-ILD (MS-7191) moederbord?

Dat is 'm dan inderdaad.

Ik heb de kaart trouwens ook bij Norrod gekocht. Grappig dat je ook die link geeft. Dan breng ik hem weer terug.

De nvidia 8400 is wel PCI-e 1, maar in hoeverre die geschikt met de software die gebruikmaakt van GPU decoding zou je dan even moeten opzoeken.
Waar je de kaart ook haalt, het zal er één moeten worden van de vorige generatie (nvidia 8xxx serie bijv.).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan