NIeuwe query invoegen in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

annerenze

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2010
Hallo allemaal.

Ik heb een redelijk grote database opgebouwd, en deze bestaat uit 9 tabellen.
Deze tabellen heb ik in queries geplaatst, waarna ik er een groot formulier van heb gemaakt.

Nu gaat alles goed, totdat ik er achter kwam dat ik een veld extra nodig heb. Dit ingepast in mijn tabel en mijn query en beide hebben hier gen probleem mee. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de extra data in mijn formulier te krijgen.
hebben jullie hier tips voor, naast het compleet opnieuw opzetten van mijn formulier...

alvast bedankt,

Kun je uitleggen wat het probleem is? Normaal gesproken zie je, als je een veld aan een tabel toevoegt, en dit veld vervolgens ook in de queries erbij zet, het veld staan in de <Lijst met velden> (aparte knop in de werkbalk). Ook kun je een tekstvak maken, en de Besturingselementbron koppelen aan het nieuw toegevoegde veld. Je zou theoretisch aan het maximum aantal velden kunnen zitten, maar dan praat je over 255 velden. Maar goed, dat zou dus kunnen...

dat is het hem nou juist. ik heb het netjes ingeveogd in mijn tabel. Mijn query laat hem zien krij hem alleen niet in de weergave van mijn velden.
Kan het er mee te maken hebben dat ik selecties uit de queries heb toegevoegd, want die 255 velden haal ik niet :)

En die tweede optie die Michel je gaf, werkt dat dan wel?
Ook kun je een tekstvak maken, en de Besturingselementbron koppelen aan het nieuw toegevoegde veld

dat is het tweede deel van mijn vraag.

En fromulier opzetten vanuit de "tovenaar" is geen probleem, maar ik krijg het niet voor elkaar om een "unbound" tekstvak te koppelen aan een query. Hij geeft dan de melding "#Name?" weer.

ik had dit al eerder geprobeerd, krijg het alleen niet voor elkaar.
zou iemand met hier een korte uitleg (of lik) over kunnen geven?

Een tekstvak kun je niet zomaar aan een query hangen; daar krijg je inderdaad een foutmelding voor. Een tekstvak kan maar één waarde laten zien. Een keuzelijst kun je bijvoorbeeld wèl aan een query hangen, want die kan meerdere keuzes laten zien. Overigens kun je er maar één in opslaan, maar dat is een ander verhaal.
Bij een tekstvak kun je dus de Eigenschappen aanpassen. Op het tabblad <Gegevens> heb je de optie <Besturingselementbron>. De keuzelijst daarvan laat alle beschikbare velden zien. Als je er minder dan 255 hebt, dan moet jouw veld daar ook bij staan.
Een controle kan nog zijn, om de query die als Recordbron op het formulier staat te openen met de knop met de 3 puntjes. Ook hierbij geldt: jouw veld moet hier te zien zijn!

akkoord, zover was ik ook gekomen.
Nu heb ik heel trots mijn tekstvak er aan gelinkt en nu gooit ie de rest omver, omdat mij hele formulier nu gebaseerd is op die ene query.

zal ik anders eens proberen om mijn zaakje te uploaden?

Da's een goed idee. records eruit halen (op ene na, of even een fake erin zetten), en even de database comprimeren

database

daar zit de database in.
mocht je tips hebben waardoor ik de opbouw kan verbeteren, dan zijn die natuurlijk welkom. Mag er binnenkort nog een tweede maken..

Even voor het beeld:
Welk veld heb je toegevoegd, en in welke tabel?
Je had dus een query gemaakt, waar het nieuwe veld in staat. Welke query is dat?
In welk formulier wil je het nieuwe veld erbij zien?

ik had toegeveogd, voor mijn "Inlet air"
Dehumidification bed. Het is een yes/no selectievak. (ik dacht begin met de gemakkelijke zaken).
die zou ik graag willen zien in het "Zoekscherm" en in mijn "invulformulier droger"

Het probleem is relatief makkelijk zelf op te lossen. Als je de Recordbron (Recordsource) van het formulier aanklikt in <Eigenschappen>, en de knop met de drie puntjes aanklikt, dan zie het nieuwe veld staan in de tabel <Inlet Air>. Dubbelklikken, en hij staat in de query. Ik zou je ook aanraden om de query op te slaan, bijvoorbeeld onder de naam qZoekscherm. Dan kun je hem later wat makkelijker bewerken, als je meer aanpassingen wilt maken.
Als de query is bewaard, kun je het scherm sluiten, waarna het veld in de <Lijst met velden> staat. (Zie plaatje)
Vervolgens sleep je het veld naar het formulier. Deze methode is hier wat makkelijker, omdat het een Ja/Nee veld is.

Bijlagen

• Lijst met velden.jpg
    Lijst met velden.jpg
    16,2 KB · Weergaven: 53
dankjewel... :D

update

Het werkt als een tierelier. het enige wat ik fout deed was ergens iets te snel dubbelklikken en dan gooi ik dus mijn hele link tussen de formulieren en de queries overhoop

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan