Nieuwe regeling telefoon abonnementen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter York
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

York

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 nov 2001
Er staat mij iets bij dat er per 1 juli een nieuwe wet inwerking is getreden met betrekking tot de telefoon abonnementen, en ik dacht dat het ging om de opzegtermijn die nu 1 maand is?

Mijn vraag is, heeft er hier iemand meer informatie over? En kan ik bijvoorbeeld mijn abonnement welke ik 1 jaar geleden heb afgesloten voor 2 jaar opzeggen voor volgende maand?

Per 1 juli is de nieuwe Telecomwet van kracht geworden. Hierin is geregeld dat de opzegtermijn voor abonnementen teruggaat naar een maand. Alleen consumenten zullen hiervan profiteren.

Een nieuwe Telecomwet die per 1 juli ingaat zorgt ervoor dat consumenten sneller hun abonnement kunnen opzeggen. Dit gaat bijvoorbeeld om abonnementen voor internet, vaste telefonie en mobiele telefonie. Na de oorspronkelijke contractperiode van doorgaans één of twee jaar geldt een opzegtermijn van één maand. Vooral overstappen met nummerbehoud is daardoor sneller geregeld. Nu is dat door een lange opzegtermijn van in de meeste gevallen drie maanden nog tijdrovend.

Bij sommige gebruikers is wat onduidelijkheid ontstaan of de verkorte opzegtermijn ook voor zakelijke contracten geldt. Een belletje naar de Opta geeft snel duidelijkheid: in de wet wordt expliciet gesproken over consumenten, dus geen abonnementen voor 'beroepsdoeleinden'. De operators zullen daar vermoedelijk geen uitzondering op gaan maken. Vodafone en T-Mobile laten in een reactie weten dat de korte opzegtermijn alleen voor consumenten zal gelden en niet voor zakelijke klanten.

Telecomwet: consumenten kunnen sneller overstappen

Telecomwet kent meer wijzigingen
De nieuwe regels in de Telecomwet gelden alleen voor aan telecommunicatie gerelateerde producten. In de wet is ook geregeld dat het vanaf 1 oktober niet meer is toegestaan spam naar bedrijven te sturen. Het versturen van spam naar particulieren is al langer verboden. Opta heeft hiervoor al verschillende keren ingegrepen. Omdat alleen spam vanuit Nederland wordt aangepakt zullen notoire spammers gemakkelijk een achterdeur vinden (in het buitenland).

Voor abonnementen op kranten en tijdschriften verandert er voorlopig niets. In de Tweede Kamer zal nog wel een voorstel worden behandeld om de mogelijkheden voor stilzwijgende verlenging van dergelijke abonnementen te beperken. Dit vereist een aanpassing van het burgerlijk wetboek.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan