Nieuwe revisie en RAID en BIOS instellingen opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michael4446

Meubilair
Lid geworden
23 apr 2006
Hoi iedereen,

Binnenkort ruil ik mijn moederbord, de GigaByte P35-DS3R revisie 2.0 om met iemand anders voor revisie 2.1, om onder een RMA uit te komen. Hetzelfde moederbord, maar revisie 2.1 ondersteunt DES, dus ik vind het prima. Ik had in gedachten om revisie 2.1 in te bouwen en alles aan te sluiten, en dat ik dan gelijk weer aan de slag kan, want het zijn in principe dezelfde moederborden. Nou moet ik waarschijnlijk mijn BIOS opslaan (ik moet nog even uitzoeken hoe dat het makkelijkst gaat), maar daarnaast wil ik ook gelijk weer met RAID aan de slag. RAID opnieuw configureren vind ik geen probleem, maar ik wil mijn XP- en Vista-installaties op de twee harde schijven niet verliezen. Oftewel, ik wil direct weer aan de slag, \onder XP of Vista opnieuw te hoeven installeren, als ik 2.1 in plaats van 2.0 heb. Is het opslaan van het BIOS voldoende, om daarna dan de BIOS te laden als ik rev. 2.1 heb? Of moet ik nog speciale RAID-instellingen opslaan en die vervolgens ook laden? Of is het dus zo dat het BIOS zelf die RAID-instellingen ook bewaart? RAID gaat op m'n P35-DS3R via de Intel ICHR9 southbridge, dus niet via de GigaByte SATA2 chip. Ik heb zo'n gevoel dat enkel het BIOS opslaan en weer laden niet voldoende is. Wie weet wat ik het beste kan doen?

Laatst bewerkt:
Ik heb even gewacht of er mogelijk iemand zou reageren die een 100% gefundeerd antwoord zou geven. Daar dit er (nog) niet is, maar een "onderbuik" reactie: ik denk dat dat niet gaat werken. E.e.a. gebaseerd op de stelling dat alleen bij identieke hardware (instellingen) het opnieuw gebruiken gaat werken. Die in jouw situatie niet identiek kúnnen zijn (bridge). Maar goed, ik kan er naast zitten.

Laatst bewerkt:
De gebruikte southbridge is ook bij revisie 2.1 gewoon de Intel ICHR9, de hardware is identiek, alleen is er bij revisie 2.1 ondersteuning voor DES, een energiebesparende technologie van GigaByte, maar dat heeft verder niets te maken met instellingen, RAID of het BIOS. Ik zoek dus eigenlijk een manier waarop ik mijn twee harde schijven bij rev. 2.1 kan laten herkennen als een al bestaande RAID config, zonder dat ik dus opnieuw RAID hoef aan te maken. Bij het aanmaken van een RAID config moeten beide schijven dus geformateerd worden, en dat wil ik liever voorkomen. Als ik een RAID configuratie kan aanmaken zonder de twee harde schijven te formatterne, is het natuurlijk ook goed.
De hamvraag is dus eigenlijk: hoe zet ik de RAID config over op een ander (hetzelfde) moederbord. :)

Ik ben bang dat wat jij wilt niet gaat lukken. Zodra je de RAID in het Bios gaat instellen, zul je moeten partitioneren en formateren. Al zou je het Bios kunnen flashen met de opgeslagen instellingen, dan moet je toch het Bios resetten na de flash.

Wat je zou kunnen proberen is een hotswap met de Bios chip. Echter ik geef je geen garantie, dat dit zonder problemen gaat lukken. Buiten dat weet ik niet of het Bios van de RAID-controller wel op de CMOS chip van het moederbord zit. Vaak is het een apart Bios menu.

Hoe ik hierop kom. Ik heb wel gelezen dat mensen de Bios chip hotswappen met 2 identieke moederborden. Dit om op 1 van de twee moederborden een corrupte Bios te herstellen.

Nogmaals ik ben bang dat dit niet kan.

Ik heb er zelf ook een hard hoofd in, maar het lijkt zo simpel. Er is met een hotswap inderdaad geen garantie dat het lekker werkt, en het kan misgaan. En, zometeen wordt de RAID config wel goed ''overgezet'', maar heb je er toch problemen mee. Ik heb hier toch te weinig kaas van gegeten, en met RAID moet je toch oppassen. Ik zoek nog even naar een andere oplossing. In ieder geval bedankt voor je reactie Crash. :)

Ik ben bang dat het backuppen zal worden. Dan uithuilen en opnieuw beginnen met installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan