Nieuwe router tot 70 euro

• Onderwerp starter Onderwerp starter xSky
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

xSky

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2009
Hallo,

Nadat ik al zes keer naar Caiway heb gebeld (bij elkaar bijna 1,5 uur) zijn ze erachter gekomen dat het internetprobleem waarschijnlijk in onze router zit, dus ik ben op zoek naar een nieuwe router.

Zijn er op dit moment routers die het erg goed doen? Mij viel de Linksys E2000 wel in de smaak http://tweakers.net/pricewatch/267831/linksys-e2000-selectable-dual-band-wireless-n-router.html Zou dat een goede keuze zijn?
De bedoeling is dat we een goed bereik hebben en dat deze voorlopig even mee kan in de toekomst. Het budget is maximaal 70 euro. Alle tips zijn welkom!

Oja, en ik moet zo snel mogelijk een nieuwe, want deze router verbreekt na ongeveer 10 - 30 minuten elke keer het signaal..

Laatst bewerkt:
Welke eisen heb je nog meer? hoge bekabelde doorvoersnelheid? puur wireless? 2 bandig / enkel band? mogelijkheid tot gastnetwerken, etc?

doe je veel met torrents? andere vormen van downloads?

Laatst bewerkt:
We hebben 25MB internetsnelheid op dit moment, maar in de toekomst komt er hoogstwaarschijnlijk glasvezel bij ons en dan moet hij die snelheid dus ook wel zo ongeveer aankunnen. Nee, er moeten ook minimaal twee bedrade aansluitingen op zitten en dan moeten er twee laptops via wifi en drie mobiele telefoons. (Dat moet hij dus aankunnen, maar dat is geen probleem denk ik?)Wat bedoel je met enkelbandig of tweebandig? Gastnetwerken zijn niet nodig, het gaat om een thuisnetwerk.

Bedankt voor je snelle reactie trouwens!

Laatst bewerkt door een moderator:
De tp-link is uitstekend, maar heeft geen 5ghz band. Dus het is wel een beetje appel-en-peren. Dual band is de mogelijkheid om uit te zenden op zowel de 2.4 als 5 ghz banden. Dit is vooral handig als je een mix hebt van nieuwe en oude apparaten

Oke. We hebben sinds drie maanden een Arrisstone modem (een neiuwe dus) dus een mix van oude en nieuwe apparaten hebben we geen last van. Ik ga denk ik toch liever voor de Linksys omdat dat gewoon echt een goed en bekend merk is. En na, die heeft dus ook die extra optie. Het enige wat me een beetje tegenwerkt is dat hij ingebouwde antennes heeft. Werken die wel even goed als externe?

Laatst bewerkt:
tja, bekend merk is ook niet alles hoor. Ik kan je honderden pagina's met klagende klanten laten zien van de middengeneratie van linksys. Veel te duur en nauwelijks qualiteit. De nieuwe E-serie heeft redelijke reviews en is deels een "rebrand" van die oudere generatie in een nieuw jasje en flink goedkoper.

De interne antennes lijken volgens reviews redelijk te werken. Al met al is de e2000 geen slechte router en heeft als weinige routers in die klasse een 5ghz band. Performance is echter ongeveer hetzelfde als die tp-link en betaal je voor die 5ghz band en een deel ook voor de merknaam

Is de gebruiksvriendelijkheid dan ook hetzelfde? Ik vind de Linksys-routers altijd erg overzichtelijk met instellingen e.d. (Het lijkt misschien of ik per se die Linksys wil, maar dat is een beetje wat ik gewend ben en tp-link ken ik niet, vandaar)

De tp-link is wat schraler in sommige settings, maar kan wel alternatieve software draaien. features/euro wint de e2000 wel, denk ik.

Overigens ben ik ook niet tegen de e2000 :) Voor de functionaliteit die de router bied is het een prima ding! Alleen wilde ik er op wijzen dat linksys een periode heeft gehad waar kwaliteit vs prijs echt zoek waren.

deze router verbreekt na ongeveer 10 - 30 minuten elke keer het signaal..

Je hebt toch wel even met INSSider gekeken?
http://computertotaal.nl/article/21920/netwerkkanaal-wijzigen.html
http://www.computeridee.nl/workshops/gratis-snellere-wifi-verbinding

Hmmm... heb wat zitten googlen... http://lordsnow.tweakblogs.net/blog/4985/caiway-stapt-over-van-pppoe-naar-dhcp.html
Is dat nieuwe modem van Caiway een modem/router met DHCP? Dan krijg je het twee routers verhaal, zie bijv.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/634153-linksys-E2000-als-AP

Welke router wil je vervangen, merk/type? Heeft ie het ooit goed gedaan?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Ik heb niet met dat programma gekeken, dat zal ik zo eerst gaan doen. In heb alleen geen idee hoe het werkt, maar het wordt goed uitgelegd zag ik, dus ik hoop dat het me lukt. Verder heb ik ooit wel een instelling moeten veranderen inderdaad en dat kon daar wel eens mee te maken hebben. Toen we het nieuwe modem kregen, heeft hij het ongeveer 1,5 maand wel goed gedaan en ineens, vanaf 23 juli volgens mij, kwamen er heel veel problemen, juist zonder dat er iets was gewijzigd aan de instellingen.

Ik zal straks ook even het merk en type router en modem posten. In ieder geval is het modem van Arrisstone en de router van Repotec volgens mij.

Oja en Caiway gaf ook aan dat er waarschijnlijk een instelling verkeerd is, maar ik kon die wel veranderen (nouja ik zelf waarschijnlijk niet maar een bedrijf ofzo of met jullie hulp natuurlijk :) ) maar ze dachten dat de router dit automatisch weer terug ging zetten waardoor dit geen zin had, omdat de router vijf of zes jaar oud is. 'Op leeftijd' aldus Caiway.

Laatst bewerkt:
Het gaat om deze apparatuur:
Modem: Arris TM 722 - deze Sorry dat hij in het Engels is, maar ik kan geen Nederlandse vinden, het zal dus ook wel geen bekend modem zijn en dat geeft dan voor mij weer aan hoe erg Caiway aan het prutsen is..
Router: Repotec RP-IP3014 - deze
Voor draadloos netwerk gebruiken we dan nog een Linksys WAP54G die dus weer aangesloten zit op de router.
Hopelijk voor jullie weer even genoeg info, dan ga ik even dat programma proberen!

Ik heb InSSID.er geprobeerd en het is echt een handig programma! Helaas zijn er geen kanalen die door ons netwerk heen storen. Ik denk dat dit te maken heeft met onze woonpositie: we wonen vrijstaand met een redelijke ruimte tussen de huizen in. Maar dit is het probleem dus niet. Nog andere testen die ik kan doen?

Hmmm...nou weten we tenminste wat... Zo'n Arris Touchstone modem heb ik ook van UPC. Moet het gewoon doen.
Vraag: WAAROM twee routers?
Probeer eerst eens alleen met modem-Repotec en dan met modem-Linksys, tenzij je natuurlijk een reden hebt voor twee routers.
Altijd wel weer de herstart doen, alles uit, stroom eraf, modem aanzetten en wachten tot alle lampjes branden, router aan en idem, dan pc's en apparaten een voor een aanzetten.
Staan pc's en apparaten allen op automatisch of dynamisch IP verkrijgen?

(je mag van mij overigens best een nieuwe router kopen hoor, goed voor de economie :))

Laatst bewerkt:
Die opmerking hb ik vaker gehoord van de twee routers en dat heeft dan ook een reden. Eerst hadden we twee computers bedraad aangesloten (dus de ene router) en na twee à drie jaar kwam daar een laptop bij en nu nog wat dingen, en toen hebben we dus niet gekozen voor een nieuwe fouter, maar een extra router. De draadloze zit dus aangesloten op de router waar ook de bedrade aansluitingen op zitten. En opzich heeft dat nooit een probleem gevormd in die ongeveer zes jaar. Het is echt sinds kort. Wat betreft het ip verkrijgen weet ik niet. Zou je me uit kunnen leggen waar ik dat kan checken?

Ik denk toch dat het een nieuwe router wordt. Nog één vraagje: Wat heb ik precies aan een 5 Ghz ondersteuning en waarvoor gebruik ik dat? En zal hier gebruik van worden gemaakt in de toekomst? Dat maakt het verschil tussen de keuze voor de Linksys of de TP-Link denk ik..

Dat is een alternatieve band met veel meer kanalen en op dit moment nog weinig consumenten die oop deze band actief zijn. Betekent concreet dat je in de praktijk veel minder last zal hebben van buren die toevallig in de buurt van jouw 2.4 ghz kanaal zit.

Ik zou altijd voor de linksys gaan. Ben zelf van drie losse zyxel acces points (vanwege de vele buren en dus storing) naar 1 dual band gegaan en werkt als een zonnetje

Dat is een alternatieve band met veel meer kanalen en op dit moment nog weinig consumenten die oop deze band actief zijn. Betekent concreet dat je in de praktijk veel minder last zal hebben van buren die toevallig in de buurt van jouw 2.4 ghz kanaal zit.

Ik zou altijd voor de linksys gaan. Ben zelf van drie losse zyxel acces points (vanwege de vele buren en dus storing) naar 1 dual band gegaan en werkt als een zonnetje

Oke. Heel erg bedankt; het wordt de Linksys. Ik ga hem morgen halen in de stad, dan hoop ik wel dat ze hem daar hebben..

Allemaal bedankt voor jullie hulp, ik ga morgen de Linksys halen in de stad. En daarna zal ik het resultaat posten als ik het niet vergeet! En dat programaatje dat ik moest gebruiken, is ook erg handig. Zo zie je maar weer dat je van alles leert! Nogmaals bedankt! ;)

Nog een laatste vraag: zal ik met een router snel problemen kunnen krijgen? Er is namelijk geen vaste winkel dicht in mijn buurt die de Linksys e2000 verkoopt (of die heel duur zijn, vaak wel 20 euro duurder). Want anders kan ik hem net zo goed via bol.com o.i.d. bestellen. Wat zouden jullie doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan