Nieuwe SSD als opstartdisk naast bestaande HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jadaag

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2008
Berichten
29
Ik heb een copy gemaakt van mijn C partitie op de harde schijf naar een nieuwe SSD.
Tot nu toe werd opgestart van de harde schijf.
Nu wil ik gaan opstarten van de SSD.
De SSD wil ik plaatsen naast de harde schijf.
Welke instellingen dienen in de BIOS en in Windows 7 gemaakt te worden om te zorgen dat het systeem van de juiste schijf opstart?
 
Advies: doe een schone installatie. Windows past dan de nodige dingen aan die niet bij een harde schijf geoptimaliseerd zijn (denk o.a. aan defragmentatie).

In de BIOS moet je er voor zorgen dat je VOOR de windows installatie je SATA protocol op AHCI hebt ingesteld. Dit kan niet zonder tweak na de installatie ;)
 
...en niet vergeten de bootvolgorde in te stellen. Op zich zal dat geen problemen geven, mits er maar één schijf is waar ook daadwerkelijk een OS op staat, maar het komt ook de bootsnelheid ten goede als er niet eerst gezocht hoeft te worden, maar direct verwezen wordt naar de juiste schijf.
 
Gekloonde partities zijn nooit gedefragmenteerd en een kopie ook niet, überhaupt is defragmentere van een NTFS bestandsysteem een overschatte handeling, tevens doet W7 dat zelf al helaas, eenmaal gedaan dien je het altijd te doen.

Zelf kopieër ik vanuit een andere schijf met OS de inhoud van de partitie met het te verplaatsen OS op de nieuwe schijf die dan al in gepartitioneerd en aktief is gemaakt, als enige eraan ermee booten en voila, andere schijven er weer aan en draaien maar.
 
Laatst bewerkt:
't Lukte me niet om van de SSD op te starten, totdat ik een programmaatje van Paragon tegenkwam: Paragon Migrate OS to SSD
Hiermee lukte het wel, echter helemaal stabiel draaide ie niet. Voorlopig de SSD maar voor de swap file gaan gebruiken.
Mocht ik binnenkort nog es een herinstallatie doen, wil ik de SSD wel als opstartdisk gaan gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan