nieuwe ssd instaleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

arecno

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2011
Berichten
115
Beste helpers,

Ik heb een ruime tijd geleden +- 2 jaar een computer gekocht bij azerty.
met deze computer is hoogst waarschijnlijk een OEM licentie mee gekomen.
In de PID code staat namelijk OEM en ik z'n sticker achter op me pc geplakt,
voor de duidelijkheid heb ik een windows 7 installatie cd

Nu komt het probleem, ik zou graag een SSD willen kopen en mijn besturing systeem
naar de SSD over willen zetten. Is het mogelijk om de SSD in mijn systeem te plaatsen
de originele hdd los te koppelen en windows 7 opnieuw te installeren op de SSD? en bij
de ouder HDD windows 7 eraf te gooien.

lukt dit bovenstaande gewoon met de licentie of krijg ik daar gezeur mee?

mvg,

Sven
 
Volgens dit artikel zou je geen problemen moeten krijgen, hooguit een nieuwe activatie.

Het beste is dat je Windows opnieuw installeert want een aantal essentiële functies zullen dan automatisch aanstaan, zoals defragmentatie uitgeschakeld, TRIM aan...
Wel moet je ervoor zorgen dat in het BIOS de harde schijf modus op ACHI staat, 'Advanced Host Controller Interface' zodat je optimaal kunt profiteren van de voordelen die een SSD heeft.
Als ik dan een advies mag geven, koop een Samsung SSD, die komt met speciale software om een en ander in te stellen die de levensduur ten goede komt, en komt ook heel goed uit de tests.
 
Leuk Daantje. En dan is de SSD heel snel stuk. Defrag staat aan, TRIM staat uit enz... Tenzij je heel goed weet wat je doet gewoon herinstalleren. De HDD kun je wel als tweede schijf bijplaatsen voor je data.

Wat de licentie betreft. Die is gekoppeld aan je systeem (volgens microsoft zijn de unieke componenten hierin de processor, harddisk en moederbord). Zo lang je niet alle drie vervangt is je licentie gewoon geldig.
 
Laatst bewerkt:
Daantje, in mijn vraag is het inderdaad niet helemaal goed uitgelegd maar ik zou
alleen het besturingssysteem en enkele programma's over willen zetten. De programma's
zijn niet het probleem maar het besturingssysteem wel...

RogerS, dus de licentie is dan ongeldig omdat ik de HDD een soort van vervang?
 
Bovendien, in het geval dat de licentie ongeldig is ( lijkt me ook sterk ), moet je telefonisch activeren, en dan krijg je een heel aardig iemand aan de telefoon, leg je de situatie uit en krijg je gewoon een installatie ID.
 
rogerS, je bedoeld dat alle 3 de componenten niet vervangen mogen worden?

Dan zal het met de licentie allemaal wel goed zitten.

Wat raden jullie mij aan om te doen? eerst mijn hdd loskoppelen en dan op mijn SSD
windows 7 instaleren en daarna mijn hdd weer aankoppelen en windows 7 van mijn
hdd gooien?
 
Hdd eruit, ssd erin en dan windows 7 op de ssd doen en dan hdd erin dan al je documenten van de hdd naar de ssd doen en dat is denk ik het handigste.
 
en krijg ik geen problemen als ik de hdd weer koppel en dat dan bij de eerste keer opstarten op de ssd en op de hdd allebei windows 7 staat?
 
Je krijgt geen problemen, als je je oude HD maar loskoppelt tijdens het installeren. Daarmee voorkom je ook het per ongeluk wissen van je oude HD.

De 3 genoemde componenten mag je niet allemaal vervangen. 1 of 2 is geen probleem. De logica is dat dit in feite de belangrijkste componenten van een pc zijn, vervang je deze alledrie spreek je in eigenlijk over een nieuwe pc.
 
dan komt het allemaal goed ;) heeft iemand tips om achteraf windows7 van de oude hdd eraf te gooie zonder hem te formateren?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan