nieuwe tabel in bestaande database

Opnieuw uitvogelen

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2023
Berichten
21
Ik wil een nieuwe tabel toevoegen aan mijn bestaande database die automatisch gevuld wordt met records die een selectie zijn van een andere tabel. Het betreft een tabel van leden (oud en huidige) waarruit de actuele leden worden geselecteerd. De nieuwe tabel moet gevuld worden met de records van de actuele/ huidige leden. Hoe doe ik dat?
 
"Automatisch" gaat dat in ieder geval niet lukken. Je zal er in ieder geval minimaal een query voor moeten maken.
Vraag is ook wat je wilt bereiken. Als je letterlijk doet wat je beschrijft, zitten de actuele leden in twee tabellen. Dat lijkt me niet wenselijk. Als je alleen van de oude leden af wil, kan je die verwijderen uit je bestaande tabel.
 
Ik ben het met Peter eens. Totaal niet nodig om een extra tabel te maken; je kunt alles middels een query oplossen. Een query is immers eigenlijk een virtuele dynamische weergave van (een selectie van) gegevens uit onderliggende tabellen. En dat is nog makkelijker ook.
 

Ik ben het met Peter eens. Totaal niet nodig om een extra tabel te maken; je kunt alles middels een query oplossen. Een query is immers eigenlijk een virtuele dynamische weergave van (een selectie van) gegevens uit onderliggende tabellen. En dat is nog makkelijker ook. Overigens vind ik dit:

Als je alleen van de oude leden af wil, kan je die verwijderen uit je bestaande tabel.
Een hele vervelende opmerking, die je beter kan vergeten. Niet doen!
 
Verwijderen zou ik niet doen, maar wel 2 velden in de tabel plaatsen actief ja/neen en veld gedeactiveerd op. Sommigen vinden dat actief ja/nee niet nodig is als er een veld gedeactiveerd_op bestaat. Indien het veld ingevuld is, dan is de persoon gedeactiveerd. Klopt, maar een database zoekt veel sneller op een ja/nee veld dan op lege waarden in een veld en voor de gebruiker is het eenvoudiger om een check box aan te klikken (die dan automatisch een datum invult) dan een datum in te vullen.
 
En tóch zou ik voor een datumveld kiezen; je wilt immers toch de datum ook vastleggen. en filteren op een leeg veld (actief) of niet leeg, is tegenwoordig echt niet sneller dan filteren op een boolean veld. Zeker niet als het om een ledentabel van een vereniging gaat. Ofwel je hebt een vereniging met één lid (kun je een politieke partij mee maken ;)) dan speelt het al helemaal niet, ofwel je praat over hele grote verenigingen met duizendenleden, maar dan nog: een filter zal niet zoveel (of merkbaar) sneller zijn dan op een datumveld.

Waar je wél rekening mee moet houden, is de AVG. Oftewel: hoe lang mag je de persoonsgegevens bewaren in een database? Dus de vraag is dan: wanneer ga je de persoonsgegevens anonimiseren in je tabel. En dat is an sich wel een reden om de archiefgegevens naar een archieftabel te verplaatsen, zodat je altijd een persoonstabel overhoudt die actueel is.

Maar personen verwijderen, ruineert de integriteit van je gegevens, want dan klopt je database niet meer. De enige acceptabele reden om een record te verwijderen is, als hij per abuis twee keer is aangemaakt (zou normaal gesproken niet moeten kunnen) of foutief is aangemaakt, en daarna correct. Dan wil je de foute kunnen verwijderen.
 
De Active leden heb ik indd zonder eind datum. Dat lukt me ook prima om in een query te zetten. Waar het om gaat is dat ik een totaal nieuwe tabel moet maken omdat we ook bij moeten gaan houden of ze beeldtoestemming moeten geven. Mag ik foto’s publiceren. Als ik die tabel maak en met relaties koppel aan de naw gegevens dan blijft deze tabel leeg. Ik wil die dus al gevuld hebben met de huidige leden.
 
Waarom heb je daar een nieuwe tabel voor nodig? Een extra veld in de bestaande tabel lijkt me voldoende.
 
Yep. Als je zó gaat denken, kun je voor elk veld wel een tabel maken. Hopeloos :).
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan