Nieuwe upgrade van Socket 775 - 1156

Status
Niet open voor verdere reacties.

msnguy

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
70
Ik ben momenteel bezig met een configuratie om mijn PC te upgraden naar de Sandy Bridge socket. Dit omdat ik nog op een good old 775 socket mobotje zit. Echter heb ik wat vragen. Dit is mijn huidige "wenslijst":

Asus P8P67 LE B3 iP67, SATA600 RAID, USB3.0
Intel Pentium G620 2.60GHz 3MB Box
Kingston 4x2GB, DDR3, PC10666, CL9, HyperX

De bedoeling is om de processor binnen een jaar te vervangen, maar omdat het budget op max. 250 euro incl. verzendkosten zit, wil ik er een Pentium G620 indoen. Nu zit het budget op 220 euro incl.

Er zit tevens in dezelfde pc:

2x SATA300 Samsung schijfjes a 1 TB p.s.
een NVIDIA Geforce 260 GTX (die aangesloten zit op een PCI-e x16 1.0 slot dus niet volledig werkt)
Oude Hauppage TV-kaart die werkt tot een geheugen van 3GB RAM, welke vervangen dient te worden door een nieuwe PCI-e kaart met SCART-aansluiting (suggesties?)

Nu de vragen:

Is een Pentium G620 qua snelheid te vergelijken met een Core2Duo E6500 2,33 Ghz?
Is 8 GB RAM voldoende als je er rekening mee houdt dat ik deze minimaal 5 jaar wil laten werken i.c.m. dit mobotje?
Ik heb nu een 600 Watt Cooler Master Silent Pro M in mijn PC zitten, zou hij deze nieuwe configuratie kunnen trekken incl. 260 GTX?
Merk je veel van de snelheid van harde schijven tussen SATA300 en SATA600?
Indien er iets niet incompatible is in mijn configuratie, zouden jullie dat dan willen melden?

Dankjewel voor jullie tijd.
 
Als je budget maar 250 is, waarom dan 100 euro uitgeven aan het moederbord?
Waarom 8gig geheugen door 4x2?

Over 2 maanden komen de nieuwe sandy processoren uit, die maken de huidige versies weer een stuk goedkoper. Ik zou voor een goekoper moederbord, goedkoper geheugen en een I3 gaan. heb je een stuk meer vermogen voor hetzelfde geld. wie weet kun je over 2 maanden zelfs een i5 in je budget passen.

Is een Pentium G620 qua snelheid te vergelijken met een Core2Duo E6500 2,33 Ghz? de G620 is sneller, maar zie boven
Is 8 GB RAM voldoende als je er rekening mee houdt dat ik deze minimaal 5 jaar wil laten werken i.c.m. dit mobotje? JA, voor de meeste doeleinden zelfs te veel
Ik heb nu een 600 Watt Cooler Master Silent Pro M in mijn PC zitten, zou hij deze nieuwe configuratie kunnen trekken incl. 260 GTX? Makkelijk
Merk je veel van de snelheid van harde schijven tussen SATA300 en SATA600? Tenzij je een moderne SSD hebt, helemaal niets
Indien er iets niet incompatible is in mijn configuratie, zouden jullie dat dan willen melden?
 
De reden van een duur Moederbordje is voor de USB 3.0 poorten en SATA600 controller. Dit Moederbordje moet dan 5 jaar meedoen.

8 GB Geheugen is voornamelijk voor de Virtual Machines die ik wil gaan runnen. Met mijn huidige 3 GB kom ik veel tekort. En ik wil eigelijk over een jaartje een i7 processor op dit moederbordje zetten, zodoende dat ik nu voor de Pentium ga (en stiekem heb ik qua processor voorlopig ook geen snellere nodig, mijn E6500 kon bijna alles aan wat ik ervan verwachtte en hedendaags nog nodig heb).
 
USB3 en sata 600 begint bij 66 euro. Z68 chipset (opvolger van de p67) al bij 85 euro. Indien je VM's draait, neem dan 2x4 gig dan houdt je tenmisnte nog mogelijkheden voor uitbreiding in de toekomst
 
Laatst bewerkt:
Jij kijkt naar alle moederborden. Ik alleen van ASUS omdat ik met ASrock en Gigabyte gruwelijke ervaringen heb gehad. Ik werk al 3 jaar in de ICT business, al dan niet in het programmeergedeelte. 2x4GB is niet nodig aangezien ik die 4X2GB makkelijk zal vervangen, indien dat nodig is. 8GB is the max I need in een lange periode, en 4X2GB is het goedkoopst.

Ik heb dit setje nu gekocht, ik ben benieuwd wat ik van die Pentium kan verwachten :) .
 
Na een mailtje van de webshop over de levertijd en -problemen van de Pentium heb ik uiteindelijk met korting voor het ongemak een i5 gekocht. Uiteindelijk dus een Quad Core erin. Hopelijk merk ik het verschil met mijn Core2Duo tijdens het gamen en Photoshoppen/3DS Maxen nu helemaal. Dankjewel voor de moeite.
 
Het verschil is echt enorm, hoewel bij spelletjes de grafische kaart natuurlijk vaak de doorslag geeft. Indien je een i3 had genomen was je er al veel op vooruit gegaan, maar de i5 is echt gigantisch snel vergeleken met je C2D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan