Nieuwe versie Ad-Aware na ontdekking lek | Het belang van Ad-aware 1.03

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Nieuwe versie Ad-Aware na ontdekking lek

De nieuwe versie van Ad-Aware van Lavasoft die onlangs uitkwam, bevat een beveiligingslek. Het programma is opnieuw uitgebracht.

Dat blijkt uit een test van PC World van de nieuwe antispywaresoftware. Softwaremaker Lavasoft bracht op 9 augustus nieuwe versie (v1.02) uit van zijn bekendste product Ad-Aware.

Echter in alle betaalde versies, Ad-Aware SE Plus en SE Pro die ouder zijn dan v1.03, zit een lek waardoor hacker ongemerkt handelingen op een pc kunnen verrichten.

Het lek zit in het zogeheten Ad-Watch-component dat systemen in de gaten houdt op veranderingen die mogelijk kunnen duiden op de aanwezigheid van spyware. Alleen in de gratis-versie van het programma is Ad-Watch niet opgenomen.

Bij het testen van Ad-Aware SE Plus v1.02 waren hackers in staat via een bepaalde code in het systeemregister de start- en zoekpagina van de browser te veranderen zonder dat Ad-Watch dit opmerkte. Ook de scanner van het programma slaagde er niet in om het 'foute bestand' op te merken.

Lavasoft heeft binnen 24 uur nadat zij op de hoogte werd gesteld van het lek een nieuwe versie van het programma uitgebracht.

Gebruikers wordt aangeraden het hele programma opnieuw te downloaden en te installeren. Alleen de laatste definitiebestanden downloaden is onvoldoende om het probleem te verhelpen, aldus de fabrikant.

In de nieuwe versie van Ad-Aware is onder meer het design veranderd. Ook zijn er enkele nieuwe scanningfuncties bijgekomen. De Pro-versie heeft ook ondersteuning voor netwerken.
Bron: webwereld.nl

Dus de mensen die zeiden 'ik wacht wel met updaten', zeker met de pro versie niet doen!

Laatst bewerkt:
Ik heb Pro 1.03 dus ik neem aan dat het voor mij dan niet geld.

Lavasoft heeft overigens een statement op hun website gezet hierover:

In an article recently published on Friday, August 13, 2004 by PC World (Click here to view the article) certain assertions were made that are both factually and technically untrue. There were never any security holes in Ad-Aware or Ad-Watch whatsoever. The article stems from a complete misunderstanding of our software (Specifically) and antispyware applications in general. (...)
http://www.lavasoftusa.com/news/20040814.shtml

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan