Nieuwe Videokaart tot ±€ 200,-

• Onderwerp starter Onderwerp starter XBOX
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

XBOX

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2002
Hallo beste mensen,

Ik wil een nieuwe videokaart, want mijn ATI Radeon 9000 Pro is mij niet snel genoeg meer.
GTA Vice City gaat nog prima, maar bijvoorbeeld; Splinter Cell dat houd niet over.

Ik heb natuurlijk ook door heel wat grafiekjes gebladert op: www.xbitlabs.com en nog wat websites.
Maar kom er niet echt uit.

Ik dacht zelf aan de volgende kandidaten:
( Ik ben even van de duitse prijzen afgegaan, want daar woon ik ook en de videokaarten zijn in duitsland meestal een stuk goedkoper:) )

1:

Club-3D Radeon 9600 XT, 128MB DDR, DVI, TV-out, AGP

Chipset ATI Radeon 9600 XT
Memory 128 MB
Core Speed 500 MHz
Memory Speed 325x2 MHz = 650 MHz

€ 166,89
Maar is wel langzamer als een: ATI Radeon 9500 Pro :(

2:

Powercolor ATI Radeon 9800 SE

Chipset ATI Radeon 9800 SE
Memory 128 MB
Core Speed 380 MHz
Memory Speed 337x2 MHz = 674 MHz

This model is all the same as RADEON 9800.
The only difference is: four pipelines with this model.
Dus even softmodden naar 9800 Pro.
( Maar de vraag is of dat lukt, want het kan zijn dat de overige pipelines niet goed zijn, een afgekeurde 9800 Pro zeg maar.)
Als je er niks aan verandert is deze kaart ± even snel als een ATI Radeon 9600 Pro

€ 174,90 www.pc-king.de

3:

ASUS AGP-V9950 TD, GeForce FX 5900, 128MB DDR, DVI, TV-out, AGP

Chipset GeForce FX 5900
Memory 128 MB
Core Speed 400 MHz
Memory Speed 425x2 MHz = 850 MHz

€ 228,50 www.fixcomputer.de
Over het algemeen sneller als een ATI Radeon 9800, maar als het op FSAA en AF 8X komt en andere beeld verbeterende functies, dan legt zo'n FX 5900 het meestal af tegen een ATI Radeon 9800.

4:

MSI MS-8938 FX5700 Ultra-TD128, GeForceFX 5700 Ultra, 128MB DDR2, DVI, TV-out, AGP

Chipset GeForce FX 5700 Ultra
Memory 128 MB DDR 2
Core Speed 475 MHz
Memory Speed 450x2 MHz = 900 MHz

€ 187,50
Legt het af tegen een ATI Radeon 9600 Pro en XT dus deze valt dan min of meer af.

Een ATI Radeon 9800 wordt te duur ( 270 euro ), ik heb ook nog naar een XGI Volari V8 Ultra gekeken maar wordt te duur en presteert niet echt goed.
Dus ja.................ik weet het niet meer. :(

Mjah, de keus is klein in die lijst.

De GeForce FX 5900 is de snelste uit het lijstje. De 9800SE's die je nu kan kopen zijn vrijwel niet meer te modden naar een 9800Pro.

De 9800SE is wel 256bit en presteert met 4 pipelines altijd nog wat sneller dan een 9600Pro.

Als je puur uit deze lijst zou moeten kiezen, dan zou ik toch de GF5900 doen. Het is echt niet zo dat deze kaart heel dramatisch slecht presteert met de functies FSAA en AF aan hoor. Altijd nog snel genoeg om er plezier van te hebben.

Als je dan denkt aan het verhaal met deze kaart van HalfLife2: dit is gewoon voortrekkerij voor ATI. De 5900 presteert heus snel genoeg om HL2 bijvoorbeeld snel te draaien hoor.

In andere games presteert ie ook goed. (schijnt zelfs zo te zijn dat deze kaart de 9800Pro in Doom3 voorbij gaat)

Jouw keus. :)

ga voor de geforce fx5900.
ik heb een fx5200 (uit de zelfde familie) en mijn kaart presteerd erg goed(vind ik zelf).

Oké dan wordt het de GeForce 5900.
Bedankt voor zo ver.
Keus is klein in mijn lijst ?

Geforce FX 5950 ultra bestaat ook al ja, maar kost ook ± 500 euro.

ik heb zelf de nvidia GF 4 fx 5600 gehad en ik ben het er mee eens dat die goed draai, maar ik heb nu de ati radeon 9600xt 256mb maar die score toch en stuk hoger als je er een bencemark (test progje voor video en cpu snelheid) mee draai.
ik spreek hier over en verschil van 1300 punten, en dat is wel erg veel verschil vindt ik, dus ik zal je aan raden om de ATI te nemen.
en ik neem aan dat je wel genoeg geheugen ik je putter heb?
succes

Ik had het over een GeForce FX 5900 en die trekt een ATI Radeon 9600 XT er wel uit. Maar is ook duurder.
In de PC zit 512 MB aan werkgeheugen, dus dat is wel voldoende dacht ik zo.

Saxxie,

ik denk dat je mogelijk een ander benchmark progje moet gebruiken want :

Conclusie

Voor de eindconclusie kijken we eerst even naar de gebruikte 3D-chips: in het high-end segment blijft ATI op dit moment de beste kaarten in handen hebben. De ATI Radeon 9800 Pro is in vrijwel alle tests sneller dan de GeForce FX 5800 Ultra en dat gemiddeld met een lagere prijs en zonder luidruchtige koeltechnieken.

In het mid-range segment is er moeilijker een eenvoudige keuze te maken: de nVidia GeForce FX 5600 Ultra en ATI Radeon 9600 Pro zijn qua prestaties aan elkaar gewaagd. In sommige situaties is de nieuwe ATI chip sneller, in andere situaties wint nVidia. Vrijwel nergens zijn de prestatieverschillen echt groot te noemen. Qua mogelijkheden ontlopen de kaarten elkaar ook niet veel: beide kaarten zijn volledig DirectX 9 compatible, inclusief alle nieuwe effecten die daarbij komen kijken.

Voordeel van de nVidia kaarten is dat er voor een slechts geringe meerprijs versies met video-ingang zijn. De uiteindelijke winkelprijzen van ATI Radeon 9600 Pro en nVidia GeForce FX 5600 Ultra videokaarten zullen moeten uitwijzen welke kaart het interessantst is. In het low-budget segment is de keuze wél eenvoudig gemaakt. nVidia is daar de enige die een DirectX 9 compatible 3D-chip aanbiedt met de GeForce FX 5200 (Ultra). Of dit type videokaarten bij de komst van échte DirectX 9 games nog wel krachtig genoeg zal blijken, valt echter te betwijfelen. Nu al zien we dat de kaart zondermeer zeer geschikt is voor all-round gebruik, maar als je wilt gamen in hoge-resoluties met anisotropische filtering en/of Full Scene Anti Aliasing, dan is een sneller (en duurder) model zeker aan te raden.

Terug naar de Leadtek videokaarten: over de WinFast A300 Ultra TD ben ik op dit moment meer tevreden dan over nVidia's referentieontwerp van de GeForce FX, maar een aanrader kan ik de videokaart toch niet noemen. nVidia en Leadtek lijken dat zelf ook onder ogen te zien, want het aanbod van GeForce FX 5800 Ultra videokaarten zal uiterst beperkt zijn: voor het high-end segment zijn alle ogen al gericht op de binnenkort verschijnende NV35 chip. De WinFast A310 Ultra TD MyVIVO en WinFast A340 Ultra TD MyVIVO zijn echter beide zondermeer wél aan te raden. De GeForce FX 5600 Ultra en 5200 Ultra videokaarten zijn prima afgewerkt, worden compleet geleverd en zijn als extra voorzien van een video-input. De prijzen van de Leadtek videokaarten zijn daarnaast ook zeker concurrerend ten opzichte van andere GeForce FX 5200 en 5600 videokaarten. Mocht je dus op zoek zijn naar een low-budget of mid-range DirectX 9 videokaart, dan zijn de twee nieuwe Leadtek producten zondermeer het overwegen waard!

Bron / volledig artikel

of zie ik iets verkeerd ?

Laatst bewerkt:
Een GeForce FX 5600 en een GeForce FX 5600 Ultra zit natuurlijk wel wat verschil in.;)

Denk dat ik het laatste nummer van hardware.info maar ff ga lezen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan