Nieuwe Videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gordijnman

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2008
Berichten
46
Goedenavond,
Vanmorgen is mijn videokaart er waarschijnlijk definitief mee opgehouden. Nu heb ik eigenlijk geen zin om een nieuwe computer te kopen, maar wil ik mijn 5 jaar oude prima werkende computer een nieuwe videokaart geven. Ik heb gehoord dat het aan de rest van je systeem ligt welke videokaarten er compatibel zijn. Dit is mijn systeem:
Amd Athlon 2000+
1 gyg ram
Asus A7V266-E(X) moederbord.

Ik zoek dus nu een nieuwe (of gebruikte, maar werkende) videokaart die vergelijkbaar of liefst beter is dan de Geforce 4 Ti4600, maar dus wel de rest van mijn systeem lief vindt.
Heeft iemand suggesties?
Waar zou ik zo'n oldtimer kunnen aanschaffen?
Bij voorbaat dank voor de reacties:)


Jonas
 
Elke AGP kaart gaat passen. Ik zou er eentje nemen uit de hoge 6000 of 7000 serie van Nvidia. Een paar mogelijkheden -> Klik

Als ik mag gokken: de processor is een AMD 1800 / 1900 of 2000 XP ?
 
Laatst bewerkt:
Goed gegokt, al staat het ook al in mijn bericht;)

Oh ja, nu ik er goed overnadenk, heb ik eigenlijk geen betere nodig dan deze, ik ben over mijn games-periode heen en wil gewoon werkend beeld totdat ik een grote upgrade kan maken.
Welke van die in jouw lijstje, is het meest vergelijkbaar met de Ti4600?
(dus niet slechter, ik wil er niet op achteruitgaan :))
 
Laatst bewerkt:
Geloof 't of niet, eerlijk gezegd had ik daar overheen gelezen. Ik heb zelf 8 maanden terug een 5 jaar oude machine naar elders in huis verbannen en dat was een AMD 1900 XP, vandaar mijn gok ;) :D (In die machine zit een Geforce TI 4400)

Jij hebt 5 jaar geleden aardig diep in de buidel moeten tasten, de 4600 was toen het paradepaardje van Nvidia !

[edit] een 6600 of zo, zal aardig voldoen, de 6200 was een low budget kaart [end edit]
 
Laatst bewerkt:
wellicht op marktplaats een radeon 9600 serie?
max 20-25 euro
bijv deze
http://link.marktplaats.nl/178804862

Is ATI er uiteindelijk in geslaagd voor die series de drivers goed te krijgen? Ik weet nog als de dag van gisteren dat in 2001, 2002 en 2003 (of daaromtrent), ATI bezitters steen en been klaagden omtrent het niet 100% goed zijn van de drivers voor de ATI kaarten, terwil Nvidia toen zijn zaakjes redelijk goed voor elkaar had, reden waarom ik toen expliciet voor de de ti 4400 heb gekozen. (De ti 4600 was net even buiten het budget............)

Al weet ik niet uit welk jaar de 9600 komt ?
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt 5 jaar geleden aardig diep in de buidel moeten tasten, de 4600 was toen het paradepaardje van Nvidia !

Ja, iets met "je krijgt van mij een computer als je naar de middelbare school gaat", en een vader die verder geen idee had wat voor een computer hij kocht.
Alles had ik gemaximaliseerd, terwijl ik het niet echt nodig had:p
maar goed, wat een mooie tijd was dat he, met de athlon 1500-2000 :D
 
mijn eerste kaart was een ati 9600xt.

voor toendertijd een zeer goed kaartje en nooit problems mee gehad.
 
Ja, iets met "je krijgt van mij een computer als je naar de middelbare school gaat", en een vader die verder geen idee had wat voor een computer hij kocht.
Alles had ik gemaximaliseerd, terwijl ik het niet echt nodig had:p
maar goed, wat een mooie tijd was dat he, met de athlon 1500-2000 :D

Ik heb hier een ati 9600 series liggen:thumb: ik gebruik hem niet meer
 
Gewoon dan lekker zoeken naar een 9600-serie, 9700Pro of 9800Pro. (alle 3 ATi)
Je kan natuurlijk ook voor een vergelijkbare nVidia-videokaart gaan.

Deze kaarten passen beter bij je huidige systeem. Hoger zou alleen maar overkill wezen, wat inhoudt dat de prestaties van de desbetreffende kaart tegen worden gehouden door je dan in verhouding langzame processor. Daardoor presteert zo'n kaart nooit op zijn max.

En Pasja, ATi heeft zijn drivers al een hele tijd prima in orde. Ook voor de oudere kaarten.
 
Is een Sapphire Radeon9250 ook vergelijkbaar? die is namelijk lekker goedkoop
 
Een tweedehands 96/97/9800 zou ik toch afraden, teveel van deze kaarten hebben problemen met het videogeheugen dat te warm wordt (en daardoor uiteindelijk kapot gaat), getuige de stapel van ruim 30 kaarten uit die series die ik daarom heb moeten vervangen.
 
Is een Sapphire Radeon9250 ook vergelijkbaar? die is namelijk lekker goedkoop


Van een Radeon 9250 ga je spijt krijgen, deze heeft slechts een 64 bits geheugenbus en zal waarschijnlijk slechter presteren dan de huidige kaart. Beter op zoek naar een kaart met een 128bits bus.
 
Een tweedehands 96/97/9800 zou ik toch afraden, teveel van deze kaarten hebben problemen met het videogeheugen dat te warm wordt (en daardoor uiteindelijk kapot gaat), getuige de stapel van ruim 30 kaarten uit die series die ik daarom heb moeten vervangen.

*9800 steekt hand op*
En getuige topics hier op forum.
 
Ik heb mijn ogen nu gezet op de [GeForce 6200 A 256MB 400Mhz DDR2 AGP/DVI/T.
Ga ik er heel hard op achteruit als ik deze koop? Ik hoef geen nieuwe games te spelen, alleen haal ik misschien nog een enkele keer neverwinter nights of morrowind uit de kast:)
 
Ja, je gaat er op achteruit.
De ti4600 heeft nagenoeg hetzelfde aan geheugensnelheid, maar heeft een 128bits memorybus, terwijl de 6200a slechts een 64bits memorybus heeft.
Je kan beter een kaart met minder geheugen hebben en een grotere memorybus dan andersom.

Vergeet niet dat de Ti4600 destijds een behoorlijke high-end kaart was die ergens rond de € 400,- heeft gekost, die kan je nu nog steeds niet vergelijken met een kaartje van nog geen € 40,-
 
Geloof 't of niet, eerlijk gezegd had ik daar overheen gelezen. Ik heb zelf 8 maanden terug een 5 jaar oude machine naar elders in huis verbannen en dat was een AMD 1900 XP, vandaar mijn gok ;) :D (In die machine zit een Geforce TI 4400)

Jij hebt 5 jaar geleden aardig diep in de buidel moeten tasten, de 4600 was toen het paradepaardje van Nvidia !

[edit] een 6600 of zo, zal aardig voldoen, de 6200 was een low budget kaart [end edit]

Zoals ook ik al eerder schreef, minimaal een 6600.
 
Ok, kan ik inkomen.
De andere keus is dan een beetje deze: Sapphire ATI X1650, 256MB
Kan die wel tippen aan de Ti4600?
thanks voor de replies
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan