nieuwe webpagina werkt wel in IE9 off-line maar niet on-line

Status
Niet open voor verdere reacties.

Suzanne110

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2012
Hallo,

Ik ben bezig mijn website een andere lay-out te geven en ben begonnen met 1 pagina. Ik heb hem geschreven in HTML en CSS in Arachnophilia. De aangepaste pagina heeft een nieuw CSS-sheet gekregen. Als ik de pagina test vanuit Arachnophilia in Firefox in IE9, geven beide de pagina correct weer. Dus ik dacht.... klaar ! en uploaden (zowel de nieuwe pagina als het CSS-sheet).
Helaas als ik dan de aangepaste pagina open in FF ziet alles er prima uit, maar in IE9 loopt alles door elkaar. Het nieuwe CSS is alleen aangegeven in de aangepaste pagina. Er zijn meer pagina's met een ander CSS-sheet, maar die werken wel.

Is hiervoor een verklaring? Ben ik iets vergeten?

Ook heb ik dat als ik Arach opnieuw opstart en de nw pagina open de opmaakniet goed is, en als ik het dan (zonder wijzigingen) nogmaals doe, wordt hij wel goed weerggeven. Hoe kan dit steeds wisselen?

Alvast dank voor jullie hulp.

Suzanne

Laatst bewerkt:
Hè? :rolleyes:
Maaike = MarieS (Geregistreerd 21 september 2006) == Suzanne = Suzanne110 (Geregistreerd 17 juni 2012)?

Deze vraag ken ik: om 14:08 gesteld door een zekere Maaike, in de rubriek "Algemene website vragen", hier dus.
Daar staat ook mijn reactie. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
ook bekend als nicoline110 (roepnaam: madelientje), carotte70, wimpi313 (roepnaam: wullum), sachedo15 en charlesV. ;)

Laatst bewerkt:
Hè? :rolleyes:
Maaike = MarieS (Geregistreerd 21 september 2006) == Suzanne = Suzanne110 (Geregistreerd 17 juni 2012)?

Deze vraag ken ik: om 14:08 gesteld door een zekere Maaike, in de rubriek "Algemene website vragen", hier dus.
Daar staat ook mijn reactie. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
ook bekend als nicoline110 (roepnaam: madelientje), carotte70, wimpi313 (roepnaam: wullum), sachedo15 en charlesV. ;)

Oh, dan valt twee profielen nog wel mee dus :).
De reden van mijn nieuwe profiel is dat ik geen toegang meer heb tot het mail-adres in het oude profiel en dat kan ik dus ook niet veranderen, toch? Ik schrok toen ik me realiseerde dat er mail zou gaan naar dat oude adres, vandaar dat ik snel een nieuw profiel heb aangemaakt.

Vandaar ook dat ik hier antwoord op je inhoudelijke reactie.
Waarom het werkt snap ik niet helemaal maar ik heb in de CSS de inhoud van lengte van de DIV container aangepast van 100% naar
'auto'. In mijn idee is 100% gewoon alles, maar blijkbaar werkt dat toch niet. Voorheen, met de oude opmaak, werd het wel goed weergegeven.

Eerst heb ik inderdaad geprobeerd de browsergeschiedenis te wissen, maar dat maakte geen verschil. Wat ik hierdoor wel snap (denk ik) is waarom soms iets lijkt te werken, totdat je alles afsluit en weer opent.

In elk geval dank voor het meedenken !
Groeten, Maaike/Suzanne (voorlopig laat ik het bij 2 ;)

Hoi Suzanne,
Waarom het werkt snap ik niet helemaal
Als je de lengte van een <div> (= de hoogte) opgeeft in %, is dat relatief: een % van het erboven liggende omsluitende element. De hoogte daarvan is weer afhankelijk van de hoogte van het element dat daar weer boven zit, enz. > net zo lang tot je bij de opgegeven hoogte van de <html> uitkomt.
  • Dit alles voor zover het geen absoluut gepositioneerde of floatende elementen zijn, die vallen buiten de boot.
  • Ook een opgegeven overflow kan een rol spelen: wat moet er gebeuren als de inhoud hoger is dan de div-hoogte?

Bij een % moeten de browsers zich dus telkens afvragen: "een percentage van wat?".
Als niet voor het hele rijtje elementen boven de div een hoogte is opgegeven, kan de draad kwijt geraakt worden. Dan mogen browsers het zelf gaan interpreteren of via hun foutafhandeling gaan corrigeren, en dat kan verschillend uitpakken.
Daarnaast heeft Internet Explorer altijd al moeite gehad met percentages, ook in de breedte. De remedie was vaak: alle elementen een {position:relative;} geven, hoewel dat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.

Het antwoord op de vraag waarom het in Internet Explorer met "auto" wel werkt, is waarschijnlijk domweg: "Omdat het het Internet Explorer is! (die zich niet aan de standaarden houdt, of hier een bug vertoont)". Waarom en hoe het dan bij IE werkt valt gewoon niet te snappen. En het kan ook nog van de versie van IE afhangen.

Tenslotte zou het goed kunnen dat het ook werkt als je géén hoogte van de <div> opgeeft: want "auto" is de standaard eigenschap voor hoogte, die niet opgegeven hoeft te worden (zie de css-specificatie van height).

Maar als het voor alle browsers en browserversies werkt met "auto": niets meer aan doen! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan