Nieuwe zelfbouw PC blijft herstarten in dual boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

flupke01

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2009
Berichten
9
Hallo, heb net een systeem in elkaar gezet. Loop tegen het probleem aan dat het systeem blijft herstarten als ik beide geheugenreepjes plaats in dual mode. Beide reepjes doen het afzonderlijk prima, uefi start dan gewoon op. In dual mode herstart het systeem na ongeveer 2/3 seconden, er verschijnt dan geen enkele info in beeld. Zolang het systeem draait, geven de ledjes op het bord aan dat de processor vol wordt belast tot restart.Hoor geen piepjes, maar volgens mij is er geen luidspreker aanwezig in dit systeem.

Heb alles aan/afgekoppeld wat maar mogelijk was om te achterhalen waar het aan kan liggen, maar dual mode schijnt toch het probleem te zijn.

Ben eigenlijk aan het eind van mijn mogelijkheden qua uitzoeken en kennis. Hoop dat iemand nog een goed idee heeft waar het aan kan liggen?

Hieronder nog even de samenstelling van het systeem.

Processor Intel Core i5 3570K Boxed
Processorkoeling Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
Moederbord MSI Z77A-G45
Werkgeheugen Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Videokaart Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5 € 270,99
Solid state drives samsung 830 128 GB
Harde schijf Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
Behuizing Corsair Carbide 500R Black
Voeding Seasonic G-Serie 450Watt
Optische drive LG GH24NS90 Zwart
 
Heb je al geprobeerd in de BIOS het voltage op je werkgeheugen te verhogen (+0.1V ofzo)?
 
Nee, ik ging er eigenlijk van uit dat alles het standaard zou moeten doen. Was de 1e keer dat ik zelf een systeem bouwde; ben een beetje huiverig met experimenteren. Maar is het voltage aanpassen iets dat normaal is en dat zou moeten helpen?
 
heel soms moet je het geheugen handmatig instellen. Dat zou ik in ieder geval eerst proberen. Vervolgens kun je het voltage nog iets proberen te verhogen, wat soms nodig is voor stabiliteit. Ga nooit, en dan ook nooit over de 1,65V heen, dat is gevaarlijk voor Intel processoren.
 
en die geheugenreepjes bestond uit een 'kit'?
EDIT: Geheugenreepjes zijn een kit ..

EDIT2: worden de reepjes ondersteund voor dit bord?
 
Laatst bewerkt:
EDIT2: worden de reepjes ondersteund voor dit bord?

Mag het wel hopen; dit is het mainstream gamesysteem van tweakers.net van deze maand.

Heb net geprobeerd of het werkte met de reepjes in de 1e en de 3e slots (blauw); dat deed niets. Als ik ze in de 1e en de 2e stop (blauw en zwart) werkt het wel. 8 GB wordt dan wel gezien in de UEFI. Maar dat is niet zoals het hoort en ik neem aan dat het dan ook geen dualchannel mode is. Geen idee of dat uberhaupt geen andere problemen gaat veroorzaken...

Wat betreft het voltage: ben er nog niet achter hoe dat zou moeten. Zie de voltages wel staan, maar kan er niets aan veranderen. Ook niet in overclockmodus. Iemand hier ervaring mee?
 
Het geheugen past op het moederbord, was wel even zoeken maar in de VS werd een zelfbouw pc te koop aangeboden met hetzelfde moederbord en soort geheugen. De voeding is per definitie verdacht, ik vind 450 watt voor zo'n systeem heel erg weinig ondanks de 80 plus gold efficiëntie.
 
Kijk eens of je in de bios bij overklok settings XMP kunt selecteren. Dan leest de bios je geheugen uit en stelt die automatisch de waardes, snelheid en voltage in voor je geheugen (jouw geheugen heeft trouwens 1,5V nodig).

Volgens de manual moet je voor jouw mobo voor dual channel met 2 modules slots 2 en 4 gebruiken, dat is wel gebruikelijk, dat zijn bij jou de zwarte sloten, zie
http://static.highspeedbackbone.net/pdf/MSI Z77A-G45 Motherboard Manual.pdf#page26

Ben je bij het inbouwen de P4-connector niet vergeten aan te sluiten vanaf je voeding op het mobo? Want dat wordt nog wel eens vergeten.
 
XMP kan geselecteerd worden; dat is handig om te weten! Helaas helpt het verder niet... Slots 2 + 4 is waar ik mee begon, en waar de dualchannel mode dus faalt. Zie dat ik dat niet duidelijk heb beschreven. P4 zit op zijn plek.

Heb het boekje nu helemaal uitgeplozen en ontdekte dat er nog een pagina met aanvullende info over dram in het bios is te vinden. Hier ontdekte ik iets vreemds: de nummers van de dimm slots corresponderen niet met de nummers volgens het boekje (en zijn sowieso onlogisch). Dus volgens het bios is 1 eigenlijk 3, en is 2 eigenlijk 4?!

Denk zelf ondertussen dat het mobo het probleem is. Volgens mij doen slot 3 en 4 het niet. Heb ze allemaal individueel en gecombineerd geprobeerd. Conclusie: alleen 1 + 2 doen het normaal, 3 + 4 geeft alleen reboots zonder beeld.
Zag dat probleem overigens ook een paar keer terug in reviews op newegg.com over dit mobo...

Misschien dat ik morgen voor de volledigheid nog nieuwe reepjes haal, maar ik verwacht er niets van. Deze reepjes doen het tenslotte wel goed in slot 1 + 2.

Lijkt toch een rma te worden. Balen...
 
@flupke, nee, geen nieuwe reepjes kopen want je bent vrij zeker van je zaak en hebt meerdere aanwijzingen c.q. bewijzen. Gehele pc naar winkel terugbrengen en moederbord eruit laten halen en dat laten testen op defecten. Als die een defect vertoont mag je garantie claimen want DOA.
 
Ik lees inderdaad exact hetzelfde probleem op Newegg zoals je zegt. En jij constateert hetzelfde probleem, dus ik zou inderdaad een RMA doen.
 
De allerlaatste op de site van MSI. Ben het nummer ff kwijt.

Maar er is een nieuwe ontwikkeling: toen ik het bord demonteerde om het te gaan rma'en, kwam ik erachter dat er een pinnetje is verbogen in de CPU socket. Behoorlijk balen, ben echt heel voorzichtig geweest bij de montage van de processor. Het lijkt mij waarschijnlijk dat het probleem al met al hier vandaan komt. Ik laat nog wel ff weten of het probleem verholpen is met een ander mobo...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan