Nieuwere Linux distributies steeds meer troep?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Z-Dragon

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 nov 2001
Hoi:rolleyes: ,

Ik wil eens met Linux beginnen, dit zegt nog niet dat ik een beginner ben. Ik weet nu inmiddels hoe ik met Samba een servertje kan draaien maar nu is de vraag het volgende: Wat ik van plan ben is gebaseerd op Red Hat 6.2. Inmiddels vindt Red Hat 8.1 bijna het licht. Nu is de vraag: Is het beter om gewoon 6.2 te draaien omdat deze hetzelfde kan en niet vol met desktop troep zit, of is het goed omgewoon de nieuwste versie zo kaal mogelijk te installeren?

Je kan tijdens de setup zelf opgeven welke pakketten je wel en welke je niet wil installeren. Gebruik je het alleen als server kan je bijvoorbeeld de X-windows bij het installeren overslaan.

Of ga eens kijken aan de kant van *BSD (zoals FreeBSD). Hierbij dien je iets meer op te bouwen, maar blijft het systeem vele malen 'schoner' dan bij Linux-distributies.

Niettemin kun je bij de installatie zelf kiezen voor een custom installatie of b.v. een serverinstallatie. Hierop kun je dan uitbreiden.

En wat is dan de beste keuze aan de BSD kant?

Aangezien je aan OpenBSD en NetBSD bijna niet kan komen (lees: je zult een dankbare vergoeding moeten/willen doen), kun je dan het beste voor FreeBSD gaan.

let op, *BSD is wel iets complexer dan Linux.

Zeker aangezien er minder grafische tooltjes beschikbaar zijn. Onder deze grafische tooltjes versta ik ook menutjes e.d. (denk hierbij aan zaken zoals linuxconf en bijbehorende schillen zoals netconf en userconf).

In dat geval blijf ik lekker bij Red Hat, die bevalt mij verder prima. Nu nog even voor de duidelijk de vraag die ik eigenlijk beantwoord wil hebben: Is het nu het verstandigst om welk van de volgende versies te installeren (Red Hat)?

6.2
7.3
8.0

heel simpel: 8.0
reden: laatste patches en bescherming tegen veiligheidsproblemen

niettemin is deze versie zijn eerst in de reeks (vandaar 8.0), dus kan die weer andere problemen hebben dan b.v. een voorganger (versie 7.3 in dit geval).

In computerland geldt een gouden regel: wat je ook kiest het is toch altijd fout. Echter de reden waarom je iets kiest kan vaak de mate waarin het fout is, minimaliseren.

Succes met je keuze!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan