"no 80 conductor cable"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Coen111

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2001
Mijn systeem komt niet meer voorbij de opstarttest. Ik krijg de melding "secondary IDE channel no 80 conductor cable installed". Uiteindelijk komt de melding dat de windows-opstartbestanden ontbreken of beschadigd zijn.

Ik heb de IDE-kabels en alle andere contacten al losgehaald, waar mogelijk verwisseld en weer teruggezet, geen resultaat. Het binnenwerk heb ik tegelijk uitgebreid ontstoft. In de bios herkent het systeem wel mijn beide harde schijven.

Ik heb XP en ME, plus Bootmagic als opstartprogramma waarmee ik dus kan kiezen tussen XP en ME.

Het lijkt mij in eerste instantie een hardwareprobleem, maar ik kan niets vinden. Iemand een idee?

hmm, misschien gebruk je de verkeerde IDE kabels; nl. Ultra IDE ipv. IDE.

Volgens de computer is er geen kabel geïnstalleerd tussen je moederbord en je harde schijf. Waarschijnlijk gebruik je een standaard 40 polige flatkabel, maar daarover kan geen UMDA over, je moet een 80 aderige kabel nemen (heeft wel 40 aansluitingen!!)
Het zal gaan om een 80 aderige kabel, die noodzakelijk is voor ATA100 en hoger. Ik vermoed dat je op de 2e IDE niet zo'n kabel hebt zitten en vandaar die melding. Of dit echt een probleem is hangt een beetje af van wat je aan die 2e IDE hebt hangen, zijn dat bv cd-rom en/of DVD dan is er geen enkel probleem en hoef je je daar niks van aan te trekken.

Even wat info via de zoekfunctie :)

Nu heb ik die melding ook maar verder geen probleme met mijn pc opstart problemen of blauwe schermen

mijn melding is trouwens primary IDE channel no 80 cunductor cable installed

na wat zoeken kom ik op het volgende:

aopen forum
Do you use 80 Pin Cable? This cable is needed for the UDMA capable devices in your IDE channel, if you got these drives but 80 Pin Conductor Cable is not present then the message will appear, this means you have to use proper cable to maximize the capability of your device. Also you have to configure properly the installation of it. Make sure that the Blue connector is connected to the board, the gray connector should be for the Slave(if theres any) and Black is for your Master device.

www.msi.com
question
I have got MSI Motherboard and when it says detecting drives, it detects them but says an error saying "Primary IDE Channel no 80 Conductor Cable Installed"

Answer
This is not a problem. It merely means that you're using an ATA-66 or ATA-100 HDD, but you're using the conductor 40 ATA-33 cable.

Deze melding en jouw windows opstartbestanden hebben verder geen relatie tot elkaar denk ik

Ik heb het meeste gevoel bij Charly zijn commentaar: die conductor-cable-melding is niet het probleem. Zeker nu hij die melding ook krijgt. Mijn kabels zitten er al ruim een jaar in en ik heb er nooit problemen mee gehad. Toch iets in de software dus? Hoe check ik dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan