No-cd patch: legaal of illegaal?

Status
Niet open voor verdere reacties.

headout

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 okt 2000
Berichten
2.939
De vraag lijkt me duidelijk. Zijn no-cd patches legaal of illegaal? (Voor de goede orde: no-cd patches zijn patches om een spel zonder cd-rom te kunnen spelen)
 
is legaal

je draaid alleen de cd niet in cd-rom drive maar op je hardeschijf

ik zou niet weten waarom dat ilegaal is...;)
 
Gezien de download locaties voor no-cd patches en het principe dat je installatie cd als sleutel geldt, lijkt het me dubieus te veronderstellen dat het legaal zou zijn. Het spelen van spellen zonder de cd bevordert het 'uitlenen' ervan aan vrienden.
 
Voor je eigen cd's -> legaal
Voor niet je eigen cd's -> illegaal
 
Geplaatst door KaWouter
ik zou niet weten waarom dat ilegaal is...;)
Deze ;) smilie zegt mij genoeg.
Geplaatst door caveman
Gezien de download locaties voor no-cd patches en het principe dat je installatie cd als sleutel geldt, lijkt het me dubieus te veronderstellen dat het legaal zou zijn. Het spelen van spellen zonder de cd bevordert het 'uitlenen' ervan aan vrienden.
Zo denk ik zelf dus er ook over. Als deze patches namelijk legaal zouden zijn, zouden ze ook wel op officiele game sites te vinden zijn, en dat is niet het geval.
 
Het gebruiken van een no cd patch is eigenlijk niets meer dan het kraken van een beveiliging.
Er wordt op games in heel veel gevallen gebruik gemaakt van laserlock beveiliging deze beveiliging controleerd een klein file op de cd en geeft dan het spel vrij.
Een no cd patch wordt ook alleen maar gebruikt ( i.m.o ) door mensen die een slechte kopie gebruiken die dus niet mooi 1 op 1 gekopieerd is (wat wel legaal is eigen gebruik enz )

D.m.v een no cd patch ga je dus eigenlijk een beveiliging kraken met externe middelen en laat dat kraken nu net niet legaal zijn.
 
Lijkt mij ook foute boel:eek: Lees de EULA maar eens. Daar staat toch duidelijk dat er niet gerommeld mag worden met de software. Een NO-CD Patch gaat toch wel wat verder dan alleen ervoor zorgen dat je het spel zonder CD-speler kan spelen.:eek:

Groetjes,
Bennie
 
Ook ik vind ze illegaal al moet ik de stelling van M@rio wel als aanvaardbaar bestempelen. Het verplicht stellen dat er een CD in de drive zit is buitengewoon irritant, ik kan mij dus voorstellen dat je zo'n patch gebruikt.
 
Als et officieel niet ondersteund wordt, dan is het illegaal. In de meeste gevallen is dat zo.

Maar er zijn game-developers die een no-cd optie toevoegen in hun (toekomstige) patches.

Dan neem ik als voorbeeld UT2003. In patch 2225 zit een ingebouwde no-cd ''crack''. Je kan het spel runnen zonder cd's. Als je een legale versie van het spel heb, kan je ook gewoon nog online. Met illegale versies kan de patch ook worden geinstalleerd, maar je kan dan alsnog niet online, wat met de voorgaande patches ook het geval was. Deze patches worden dus gewoon ook aangeboden op de officiele developer-site.
 
Hard one.
Denk dat het in dezelfde categorie valt als p2p:
Het is de bedoelding om op een handige manier bestanden te delen, maar ondertussen wordt p2p voor allerlei dingen gebruikt waar je normaal diep voor in de buidel moet tasten.

Is met die patches imo niets anders,
hoezeer een no-cd patch op zich ook legaal kan zijn, uiteindelijk word het toch illegaal geused.(tenzij door de spelmakers zelf gemaakt natuurlijk)
 
Geplaatst door tazman
Het gebruiken van een no cd patch is eigenlijk niets meer dan het kraken van een beveiliging.
Er wordt op games in heel veel gevallen gebruik gemaakt van laserlock beveiliging deze beveiliging controleerd een klein file op de cd en geeft dan het spel vrij.
Een no cd patch wordt ook alleen maar gebruikt ( i.m.o ) door mensen die een slechte kopie gebruiken die dus niet mooi 1 op 1 gekopieerd is (wat wel legaal is eigen gebruik enz )

D.m.v een no cd patch ga je dus eigenlijk een beveiliging kraken met externe middelen en laat dat kraken nu net niet legaal zijn.


Het vervelende is alleen dat (met name de oudere versies) Laserlock niet op alle systemen werkt en ook niet door alle cd-rom drives. Zonder patch blijf je dan met een origineel spel zitten wat niet gaat werken. Een bekend verschijnsel was de foutmelding op systemen met meerdere cd-roms of cd-rom / brander, dat de originele cd niet geplaatst is.
Ook werken sommige beveiligingen niet goed onder XP.

Je kunt dus niet stellen dat elke no-cd patch illegaal is.
Als ik een spel koop dan betaal ik voor het recht dat spel te spelen. Aangezien het beleid is dat geopende spellen niet teruggebracht kunnen worden en zonder openen moelijk is vast te stellen of het werkt, blijft patchen over :)
btw, sommige patches veranderen niets aan de software maar emuleren gewoon bepaalde leesfouten :)
 
volgens mij mag je ze gewoon voor je eigen cd'tjes gebruiken, en is het dan gewoon legaal...

maar je mag niet iemand een prog laten installeren en dan vervolgens een nocd crackie dr over heen doen zodat jij hem ook kan spelen... da's illegaal (imo)
 
ik vind ze alleen maar handig hoef je niet eerst door al je cd's te zoeken waar je hem hebt gelaten.
maar nadeel is echter dat je na de no-cd veelal last krijgt als je een update wilt doen van je spel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan