Nog een PC die niet start

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clashback

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Berichten
41
Een hoop mensen op dit forum waarvan de PC niet wil starten, zo ook de mijne. :confused:

Afgelopen vrijdag nog op de PC gewerkt, netjes afgesloten en 3 dagen later weer thuis en zet 'm, zoals altijd, aan als ik thuis kom. Maarrrr... niks!

Symptomen:
- ventilator lijkt onwijs snel te draaien (alsof de processor te heet is)
- monitor-led gaat aan, vervolgens weer uit zonder iets te weergeven (no signal)
- harde schijf gaat aan, maar 'pruttelt' niet door
- cd-rom gaat aan en kan open en dicht
- geen enkele boot indicatie op scherm (scherm werkt sowieso niet) en ik 'hoor' m ook niet opstarten
- aan/uit knop licht normaal gesproken blauw op, maar blijft nu uit staan

Al geprobeerd:
- andere voeding
- bios flash (via jumper en batterij)
- andere monitor
- alle stof eruit

Maar nog steeds niks. Iemand een idee? Kapot moederbord? HD kaduuk? Ik hoop niet dat het het laatste is, m'n scriptie staat er namelijk op en nergens anders (USB sticks raakte ik altijd kwijt, dus ik dacht 'lekker veilig op m'n PC').

Specs:
Packard Bell iStart 8300
AMD Athlon 64 X2 dual core 4000+ @2,1GHz
3Gb RAM
Windows Vista Home Premium
Nvidia nForce 630a chipset onboard
ECS moederbord
HD: seagate baracuda 7200.10, 360Gb
Voeding: ik had er een Coolermaster 460W RS460 in zitten, daarna de originele 115W geprobeerd

Dat dit de miskoop van de eeuw was wist ik al (afgelopen zomer een videokaart aangeschaft, maar nooit aan de praat gekregen op dit systeem), maar waarom werkt ie het ene moment wel, en het ander niet?
 
Laatst bewerkt:
Een beetje moeilijk gokken zo op afstand, maar het feit dat de CPU fan op topsnelheid lijkt te draaien doet mij twee dingen vermoeden.
-koelpasta op processor ingedroogd waardoor de boel zeer snel te warm wordt en daarom een 'systemhalt'
-moederbord komt niet door de bios routine, immers op het moment van aanzetten gaat, normaal gesproken, de CPU fan even op topsnelheid draaien en wordt daarna door de bios terug geregeld.

Voor de eerste is natuurlijk het koelblok verwijderen, nieuwe pasta aanbrengen de oplossing.
Voor het tweede, verwijder alle overbodige onderdelen van je moederbord (laat dus alleen moederbord en processor over) en probeer de pc te starten, krijg je dan een error piep dan leeft je moederbord en processor nog en is één van de andere onderdelen het probleem (geen piep, mobo of processor dood).
Door deze één voor één weer in te bouwen en iedere keer proberen weer op te starten mag je hopen dat je dan de boosdoener kan vaststellen.
Mijn gok.....moederbord, heb hier al heel wat PB moederborden naar de vuilstort gebracht.
 
Pfiew! Zojuist de harde schijf op een andere compu aangesloten en die werkt! M'n data is in ieder geval gered! :thumb:

Ik hoorde inderdaad geen piepjes, dus dat betekent dat de mobo of processor harstikke dood zijn...

Tijd voor een nieuw modo dus!

En nu verder met de scriptie... :D
 
Zelf 4 maanden geleden ook een Packard Bell gekocht, een iMedia 6028 toevallig. Wat een rampenplan was dat zeg, ongelooflijk. Gelukkig is alles nu vervangen.
Vooral het moederbord was om van te janken, net als de voeding trouwens. Vreemd genoeg was ie van een goed merk (FSP), maar ik had er alleen maar problemen mee.

Tipje voor iedereen die dit ooit leest: geen packard hell rotzooi kopen, bespaar je het geld (en de moeite)!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan