• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nog een vraag over herkenning van teksten in een kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

kippiebla

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
In het bijgevoegde bestand staan in kolom C omschrijvingen van bankafschriften. Er zijn 2 passen die gebruikt kunnen zijn met pasnr. 031 en pasnr. 051. Dat wordt dan aangegeven in kolom C. Gisteren heeft Edmoor me geholpen ervoor te zorgen dat je automatisch in kolom A de tekst "31" krijgt als het in die rij om pasnr. 031 gaat en in kolom B de tekst "51" als het om pasnr. 051 gaat. En ook dat als er geen omschrijvingen in kolom C zijn (zie C8), dat dan kolom A en B leeg blijven. Dat werkt allemaal prima.
Maar vandaag bleek dat de bank afschriften om de een of andere reden soms "pasnr. 031", maar soms ook "pasnr.031" geven (dus zonder spatie). En hetzelfde voor pas 051 (zie rijen 10 en 11). En nu zit ik met de vraag hoe je ook in A10 "31" krijgt en in B11 "51"......

Bijlagen

Zo wellicht kortste klap?
Code:
=ALS.FOUT(ALS(VIND.SPEC("031";C4);"31");"")
Of anders zo:
Code:
=ALS.FOUT(--DEEL(C4;6+VIND.SPEC("pasnr.";C4);4);"")

Laatst bewerkt:
Hi AlexCel,

Dank voor je reactie. Maar ik denk dat dit niet gaat werken. In de cellen die ik van de bank krijg en waar "pasnr. 031" staat (of "pasnr.031" zonder spatie) staan ook allerlei andere cijfers. Dus ik denk dat het niet goed is om alleen te selecteren op "031". Want dan is er kans dat die 3 cijfers ergens anders in die cel voorkomen en dan gaat het mis. Dus ik denk dat ik er niet onderuit kom om in kolom A te selecteren op "pasnr. 031" én "pasnr.031" (en in kolom B op "pasnr. 051" én "pasnr.051")..............

Zelf maar even vertalen

Code:
=IF(ISNUMBER(FIND(SUBSTITUTE(A$3;" ";"");SUBSTITUTE($C4;" ";"")));--RIGHT(A$3;3);"")

Dank VenA, i

Ik heb jouw code (=IF(ISNUMBER(FIND(SUBSTITUTE(A$3;" ";"");SUBSTITUTE($C4;" ";"")));--RIGHT(A$3;3);"")

vertaald in:

=ALS(ISGETAL(VIND(SUBSTITUEREN(A$3;" ";"");SUBSTITUEREN($C4;" ";"")));--RECHTS(A$3;3);"").

Denk dat daar iets mis is gegaan of ik snap iets anders niet goed, maar ik krijg nu helemaal geen uitgefilterde data (zie bijlage waarin ik de vertaalde code heb verwerkt).

Bijlagen

Wat ben je allemaal aan het doen dan en wat wil je nu? Waar komen Melis en Gijs ineens vandaan? Wil je een pasnummer koppelen aan een naam?

Bijlagen

Code:
=IF(ISNUMBER(FIND(SUBSTITUTE(A$3;" ";"");SUBSTITUTE($C4;" ";"")));CHOOSE(ROUND(--RIGHT(A$3;3)/30;0);"Melis";"Gijs");"")

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wat ben je allemaal aan het doen dan en wat wil je nu? Waar komen Melis en Gijs ineens vandaan? Wil je een pasnummer koppelen aan een naam?

Excuus VenA! Ik had het verkeerde bestand geupload, maar blijkbaar had je het door, want je bijlage werkt perfect zoals ik het wou! Dus dank!

Heb je de tweede optie uit #2 wel geprobeerd? Die kijk specifiek naar het woord pasnr.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan