Nog goedkoop DDR2 verkrijgbaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mpc007

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2008
Hallo ;)

Even een kort vraagje over een eventuele geheugenuitbreiding. Bezit een pc (desktop) met nu 2 GB ram, maar de huidige tijd eist eigenlijk minimaal 4 GB. Heb er niet heel veel last van, maar ook met het oog op de toekomst en het uitsterven van mijn soort RAM moet ik het toch maar doen. 'Mijn' soort RAM is DDR2 667 MHz RAM, maar 800 kan er ook in, dan klokt het moederbord het vanzelf terug.

Ik heb twee geheugensleuven op t moederbord, dus ideaal zou zijn 2 x 2 gb. Merk maakt niet zo veel uit, maar t moet wel een bekend merk zijn. Mag gewoon Kingston, is volgens mij t goedkoopst.

Reden waarom ik deze vraag stel is dat door de absurd lage prijzen van DDR3 (nog geen 40 euro voor 4 gig) de prijzen van DDR2 de pan uit rijzen. Puur door veel vraag voor DDR2 en overschot aan DDR3, want het productieproces is nagenoeg hetzelfde en het produceren van DDR2 kost niet meer, eerder minder. Voor de mensen met een DDR2 systeem natuurlijk vervelend. Ik wilde dus om jullie hulp vragen bij het vinden van een kitje met een enigzins fatsoenlijke prijs.

Oh ja, ik weet niet precies of de 'timings' ook uitmaken, heb nu CL5-5-5.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voordat je op kopen overgaat zou ik eerst controleren of het moerderbord,chipset,processor dit wel ondersteunt.

Als je €68,30 niet al te veel vind

Laatst bewerkt:
Ben redelijk ervaren in hardware inmiddels,
dus weet wat mijn pc kan en niet kan.

Het moederbord kan max. 4 GB per geheugensleuf hebben,
667 MHz. (Heb dus zelfs mogelijkheid naar 8 GB te gaan).

Aangezien de chipset zeer nauw samenwerkt met het moederbord ga ik ervan uit
dat moederbord en chipset dezelfde grootes en snelheden geheugen ondersteunen. Ik heb ook nog nooit gehoord van een chipset die ander geheugen ondersteunde dan moederbord.

Misschien handig om te weten, het moederbord is een Asus MS-7379 VP aangepast door (OEM) Fujitsu Siemens. Standaard kan het moederbord 800 MHz hebben, maar dat is dus omlaaggegooit door Fu. Si. tot 667 MHz. (Gegevens van PC Wizard '08)

Chipset is een Intel G31M

CPU is een Intel Quad Core Q6600 (1.6-2.4 GHz) en die ondersteunt weliswaar alleen DDR2 geheugen, maar zelfs nog een stuk sneller dan 800 of 667 MHz (1066 / 1333)

Geen probleem met de rest van de configuratie dus denk ik.

Enige wat ik nog moet doen om het geheugen optimaal te benutten is een 64 bit versie van mijn OS installeren ipv de 32 bit die ik nu heb.

Hey, dank voor je reactie.

Heb je misschien een link naar een site waarop staat dat er max. 4 totaal in kan?
Ik heb ook even gegoogled maar omdat het een inmiddels verouderd OEM moederbord is, is er bar weinig te vinden :confused:

Heb nog even PC Wizard gecheckt en onder het kopje 'geheugencontroller' staat bij 'maximale modulegrootte' : 4096 KB

Als jij gelijk hebt zou met de modulegrootte het totaal van de twee slots bedoeld worden, maar ik vatte het op als 4096 KB per module = geheugenslot

Eigenlijk zou het wel logisch zijn dat 'ie max. 4 GB kan, het moederbord is niet echt nieuw meer evenals de G31 chipset.

Scan geeft aan dat de max. 421xxxxxxx MB inkan,
een lang getal dat begon met 4, dus ik neem aan dat hier 4096 mee bedoeld word.

Maar hoe verklaar jij dan wat PC Wizard zegt?

Oh, kennelijk niet gedaan, die upgrade toen. Ik stel wel vaker een vraag over iets wat ik misschien wil gaan doen... Leer je een hoop van als je echt wilt doen en het is ook gewoon leuk om erover te praten. Ik weet niet of ik de bevoegdheid heb, maar dat topic kan er allang uit...

Scan geeft maximaal 4 GB geheugen aan.

Dus ik geloof dat nou wel :P

Maar weet jij dan ook waar mijn soort geheugen het goedkoopst is? Zoeken via de tweakers pricewatch, zoals ik normaal doe met elektronica, werkt niet want dan moet je eerst het type weten.

meer dan 4 is overigens alleen nuttig als je een 64 bits OS hebt

Ron

Niets te tegen marktplaats, wel tegen 2de hands pc onderdelen. Ik zal je uitleggen hoe ik mijn pc's altijd upgrade, dan snap je waarom. Ik koop eens in de zoveel jaar een pc (meestal gewoon van een merk, als er een scherpe aanbieding is) en die maak ik langzaam beter. Zo koop ik per jaar ongeveer 2 à 3 dingen voor mijn pc, meer niet. Komt omdat ik een arme student ben, en dus niet altijd het nieuwste kan hebben :) Maar door deze manier van upgraden doe ik vrij lang met alle componenten. Omdat ik m'n pc up-to-date hou kan hij behoorlijk wat jaren mee. Als ik nu of over een tijdje dat geheugen koop, zal dat dus mee moeten tot ik een andere pc koop, want een nieuw moederbord is 'ie niet meer waard ;) En dat kan dus nog wel even duren.

Dus vanwege bovenstaand verhaal wil ik geheugen met maximale betrouwbaarheid dat flink wat jaartjes kan draaien, en dan vind ik 2dehands een beetje risky.

Dus, liever nieuw!

Bedankt! Wist niet dat er een productcategorie was voor DDR2, dat maakt het zoeken een stuk makkelijker. :thumb:

Valt me nog mee met de prijzen, voor 60 euro zou het moeten lukken...

Wel even een vraagje tussendoor, is PC2-6400 nou DDR2 800 MHz of niet?? Dat PC2-5300 DDR2 667 MHz is weet ik... Even handig om te weten, want van 6400 is meer aanbod en het is goedkoper! En volgens mij klokt mijn moederbord automatisch terug naar max. snelheid, kan ik dat via een bepaalde manier zeker weten of niet?

Heb bijvoorbeeld dit gezien:

http://tweakers.net/pricewatch/243047/geil-value-dual-channel-gx24gb6400dc.html#tab:info

Correct..6400=800mhz

Als jij dat combineerdt met het 667 zou het moeten terugklokken ja..

Oké, maar ik bedoel niet dat ik 't ga combineren met het 667 geheugen maar gewoon 2x 800 erin zetten. Stel dat mijn moederbord max. 667 draait, dan is het toch zo dat mijn moederbord de 800 terugzet naar 667??

Zou je het topic wat je linkte tot het eind willen lezen, dan kom je erachter dat 800 juist niet ondersteund wordt :D > Vandaar de vraag, kan het (het = mobo klokt 800 naar 667) of niet? Want als 't niet kan moet ik alleen kijken naar DDR2 667.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan