Normaal geluid videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

royk23

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2016
Beste mensen,

Ik heb sinds kort mijn nieuwe pc, hier komt echter het volgende geluid uit (wellicht moet je je geluid iets harder zetten, het gaat om het enigsinds "ratelende?" geluid.

https://www.dropbox.com/s/hgk9mfpvdlac0sz/rec_20160307_183123.m4a?dl=0

https://onedrive.live.com/redir?resid=97582DBF01D3F583!2377&authkey=!AAd1Qm4lCuDEsAk&ithint=file%2cm4a

Mijn vraag is is dit een normaal fan geluid of niet? Ik heb jaren een laptop gebruikt die veel blies maar ben geluiden van een pc dus niet zo gewend. Wie stelt mij gerust?:)

Groeten,

Roy

Laatst bewerkt:
Nee. Dit mechanische geluid is niet helemaal normaal.
Het stuurprogramma van de grafische kaart zorgt er bovendien voor dat het toerental terug gaat naar lage snelheid zodra Windows is opgestart. Het moet dan makkelijk zijn voor een ventilator om alleen een zacht blazend geluid te produceren. Wat hoor je na een paar uur de computer gebruikt te hebben? Kijk eens of deze grafische kaart te koop is geweest bij Newegg.com want daar worden veel reviews geplaatst. Wanneer andere gebruikers het ook horen dan heeft die kaart ruilen voor een zelfde kaart weinig zin. Je zou kunnen kijken of er niet een draadje aan de ventilator raakt en je kan het met een vinger ronddraaien wanneer de computer uit is want misschien is er wat weerstand te voelen maar zo te horen zullen de kogellagertjes dit gewoon doen. Als het op afstand niet meer te horen is en ook niet als de fan veel harder gaat draaien dan is het geen probleem in elk geval. De schoonheidsprijs verdient het echter zeker niet, want computers moeten gewoon heel stil zijn. Het hangt een beetje af van hoe de computer in de markt wordt gezet. Zou het een budget model zijn dan is het logisch dat er op dit soort details minder wordt gelet.

Bedankt voor je reactie,

Heb even rondgespeeld met de fan speed en het lijkt erop dat het niet de videokaart is die dit geluid produceert. Bij 100% nog steeds een normaal blazend geluid. Niks bijzonders. Enig idee welk ander onderdeel dit geluid zou kunnen maken? Alle componenten behouden normale temperaturen en er zijn verder geen falen te bekennen. Systeem is twee keer vastgelopen maar dit was in samenval met windows update die ik hiervan dus ook verdenk.

En dan natuurlijk de vraag is het schadelijk.. ^^

Laatst bewerkt:
Naar mijn weten komt het geluid wel bekend voor. Althans het klinkt alsof een kabel tegen de fan aankomt. Wellicht kun je mits je hier een beetje verstand van hebt de klep eraf halen aan de zijkant. De pc aanzetten en kijken of een kabel een fan raakt.

Bedankt voor je reactie, ik zal hier even naar kijken. Niks ernstig schadelijks dus?

Het zelfde spel moet je dan maar met de processor ventilator doen. Deze is meestal makkelijker te vervangen dan de kleine van de grafische kaart. De aluminium lamellen van het koelelement kunnen trillingen hoorbaar maken en het zal dan kunnen uitmaken hoe dat de fan er precies zit op geklemd.

Een handigheidje is een kokertje voor het oor houden, van een keukenrol of zo, om de richting te bepalen.

Anderen moeten hun mening ook maar geven over het zeurende zacht geknetter. We hebben denk ik allemaal wel oude ventilatoren in de kast liggen die wat fluiten of zoemen. Kijk eens of er "ball bearing" op staat. Zo kan je meteen even controleren, aan de hand van het pijltje, of die fan de goede kant op blaast.

De voeding ventilator zal wel haast stil staan als de computer wordt aangezet.

Voor de harde schijf kan het voor bijgeluid uitmaken in welke stand dat het gemonteerd zit. Deze kogellagers horen zo goed te zijn dat ze niet rammelen en knetteren. Bij een nieuwe harde schijf, waar je de kogellagers hoort of die trilt, zou ik een vervangende vragen die dat niet doet.

Wil je aanspraak maken op garantie voor een onderdeel, zoek dan op Internet naar gebruikservaringen en stuur een samenvatting daarvan mee zodat een claim beter onderbouwd wordt. Ik noemde al Newegg.

Bedankt voor jullie input, heb de sound file opgestuurd naar de bouwers van mijn pc die mij vertelde dat dit het geluid was van de voeding (corsair750W) en dat deze te minderen is met bepaalde instellingen.

Nogmaals bedankt:)

Het was dan waarschijnlijk wat ik dacht.
Op Newegg.com klagen veel klanten over het geluid wat de voeding maakt. Bij het model dat ik bekeek waren er ook bij die voortijdig stuk zijn gegaan. In het volgende citaat staat "kogellagers" genoemd. Zo te lezen is het na nauwelijks een paar uur gebruik veel slechter geworden. Ze klinken al alsof ze er uit vallen. Er zijn 372 reviews over deze CX750M en dit zal dan een veel verkocht model zijn.

"Other Thoughts: - I would not recommend this product. It's hard to recommend a PSU that barely has any hours on it and the fans already sound like the bearings are ready to fall out."

Omdat het een nogal zware voeding is zou ik ruilen, voor een beter door gebruikers geteste, overwegen en anders het in de gaten houden. Een computer die het niet doet na een paar maanden en een vreemde brandlucht schijnen voor te komen. Hier zou het natuurlijk alleen de ventilator kunnen zijn die wat lawaai maakt en mensen zijn eerder geneigd ervaringen te delen wanneer er iets op aan te merken valt. Soms zijn verkopers bereidt om toezeggingen te doen als: ruil maar om als het erger wordt. In de regel heb je 14 dagen om je te bedenken of om te ruilen. Graag gedaan.

Alfred bedankt voor je reactie, ik zal de voeding in de gaten houden en bij tijds ingrijpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan