normal.dot doet niet normaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

r.segers

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2001
Ik werk in Word97 onder Windows XP.
Een nieuw tekstdocument ziet er niet uit als de onderliggende normal.dot : het lettertype, de grootte en de schermgrootte gaan steevast op courier 10 staan. Bij het opslaan is .txt de eerste keus en niet .doc. Dit gebeurt ook bij wijzigen en opslaan van een bestaand .doc-document.
Iemand een oplossing ?

yep,

de normal.dot even opzoeken en deleten. Bij een nieuwe opstart van Word wordt weer een "gewone" aangemaakt.

Kijk eens bij Extra, Opties en dan opslaan. Daar is een veld waarop aangegeven kan worden hoe een bestand standaard moet worden opgeslagen. Deze moet op als Worddocument zijn ingesteld.

Groet, Floyd

Helaas,
- ik heb de normal.dot een andere naam gegeven, hij maakt dan wel een nieuw document, maar wil dit toch opslaan als .txt; ik zie dan geen nieuwe normal.dot in mijn sjablonen staan
- in opties, opslaan staat nochtans goed aangegeven dat het een .doc document moet zijn

let erop dat er meerdere normal.dot jes zijn! Laat Windows een zoeken naar de normal.dot jes

Toch niet, ik heb maar 1 normal.dot en die ziet er goed uit als ik hem open, maar als ik een nieuw document maak neemt dat de kenmerken ervan nog steeds niet over en wil hij nog steeds als .txt opslaan.

Beste R.

Onder Win-XP kan je ook in/naar verborgen mappen/bestanden zoeken naar NORMAL.DOT, maar dat moet je wel onder de geavanceerde zoekopdrachten activeren.

Zorg, dat bij het verwijderen van alle normal.dot's Word niet actief is.
Start word pas, nadat je zeker bent dat alle normal.dot's verwijderd zijn.

Kijk in ieder geval onder
Menu: Extra > Opties, tabblad bestandslokaties welke map wordt gebruikt voor de gebruikers-sjablonen.
Verwijder zonodig verwijzing naar de map bij Wekgroepsjablonen.

Succes

Lastig probleempje.
Heb inderdaad nog 2 normal.dot's gevonden; alles eraf maar geen effect : als ik normal.dot open staat alles in times 12x, als ik een nieuw worddocument open komt er gelijk courier 10x...
De verwijzingen onder opties zijn correct.

Beste R.

Vervelend, maar op zich een stapje verder, namelijk dat je kennelijk (al) meer normal.dot sjablonen hebt gevonden.

Ik neem aan dat je de achterliggende functionaliteit van normal.dot kent, namelijk dat het als basis dient voor elk nieuw document dat je in Word aanmaakt.

Bij het starten van Word wordt gezocht naar dit sjabloon op de standaardlokatie, die staat aangegeven onder het menu Extra > opties > bestandslocaties.
Wordt het sjabloon daar niet gevonden dan zoekt het programma op elke schijf/partitie (dus ook in een netwerk!) naar normal.dot.
Is het sjabloon onvindbaar, dan maakt Word zelf een nieuw sjabloon Normal.dot aan, met uiteraard de standaardinstellingen, waaronder o.a. het lettertype times new roman 10pt.
Dit sjabloon wordt echter pas opgeslagen en actief, nadat je Word hebt afgesloten en opnieuw gestart!

Werk je soms in een netwerk-achtige situatie, bijvoorbeeld met meerdere gebruikers onder Win-Xp?

Probeer eens een andere standaardlokatie op te geven voor je gebruikerssjablonen (weliswaar een paardemiddel maar wellicht werkt het).

Teun

Beste R.

De oplossing voor je probleem bij het opslaan is al gegeven door een ander:

Controleer onder menu:
Extra > Opties; tabblad Opslaan, of daar staat dat bestanden moeten worden opgeslagen als:

Word-document.

Verander dit als er Tekst-document . TXT staat dus in:
Word-document.
Sluit vervolgens Word af en start weer op.
Typ een paar tekens en sluit het document af.
Krijg je nu weer de optie om het als TXT op te slaan ???

Probeer dat nu eerst uit ... !!!!

Succes, Teun

Was het maar zo eenvoudig. Bij de tab 'opslaan' staat al van in het begin correct .doc aangegeven...
Als ik opsla via menu 'opslaan als' krijg ik wel standaard als eerste keus 'als Word-document'.
Misschien zijn er 2 fouten in't spel, want een nieuw document heeft nog steeds niet de layout van mijn Normal.dot.

Beste R.

Dat van het opslaan is dus kennelijk geen probleem!

Er staat dus standaard gewoon, dat er wordt opgeslagen als Word-document.

Voor het tweede probleem weet ik geen oplossing.
Alle nieuwe documenten zijn gebaseerd op het sjabloon Normal.dot.

Zoals je al aangaf is er kennelijk sprake geweest van een her- of tweede installatie, of van twee versies van MsOffice; in ieder geval waren er meerdere exemplaren van Normal.dot te vinden.
Ik blijf van mening, dat de oorzaak voor een blanco document dat niet volgens jou instellingen, aangebracht in normal.dot, functioneert als oorzaak heeft, dat er 'ergens' nog een ander exemplaar van normal.dot aanwezig moet zijn.

Dus toch maar blijven zoeken ....
Succes
Teun

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan