Hier moet ik toch even ingrijpen, want pfl maakt een (typische) amateur denkfout, en ik wil toch proberen je daarvoor te behoeden.... Databases continue aanpassen omdat je er in het begin niet goed over nagedacht hebt waardoor er (achteraf belangrijke) zaken ontbreken betekent doorgaans enorme hoeveelheden werk waar je (zeker op dat moment) niet op zit te wachten. Een goede database bouwen betekent dat je van tevoren goed bedenkt wat er allemaal nu en in de toekomst mee zou moeten kunnen. Anders gezegd: als je een woning bouwt waarvan je van tevoren weet dat er nog wel eens een etage op moet komen dan zet je daar zelf geen puntdak op. (kijk naar landen als Griekenland waar ze dat regelmatig doen). Je houdt, kortom, rekening met te verwachten uitbreidingen.
Prima dat je even ingrijpt, ik zat eigenlijk meer vakinhoudelijk te reageren dan 'Access-inhoudelijk'. Maar los daarvan ben ik van mening dat je pas écht een goed ontwerp voor een database kan maken als je al de nodige ervaring hebt met Access (zoals ik recent in een ander draadje reeds aangegeven heb). M.a.w. als je al met vallen en opstaan een aantal min of meer complexe databases hebt gemaakt. Kijk eens naar jezelf: heb jij van het begin af aan het inzicht gehad dat je nu hebt en heb je altijd 100% goede ontwerpen gemaakt?
Hoe meer ik nadenk over Lodewijks database, hoe meer ik m'n twijfels heb of hij wel meteen zo uitgebreid en complex moet beginnen. Vooral omdat hij weinig ervaring heeft met Access én omdat hij voor mijn gevoel een half ERP-systeem wil bouwen . Met name bij het hele kostenverhaal komt nogal wat kijken.
Een paar vragen (@Lodewijk) die bijvoorbeeld zo spontaan bij mij opkomen zijn:
- Ik zie wel packaging staan in je ontwerp maar geen pallets. Betekent dit dat alles los gestapeld wordt in de containers?
- Zo ja, hebben jullie dan ook stuwadoorkosten?
- Zo ja, dan werken jullie waarschijnlijk alleen met FCL's en niet met LCL's (Full Container Load en Less than Container Load voor de niet-ingewijden). Klopt dat?
- In wat voor handel zit je eigenlijk? Je hoeft de naam van het bedrijf niet te noemen natuurlijk, 't is alleen even voor mijn beeldvorming.
- Over hoeveel containers per jaar praten we zo gemiddeld genomen?
- Hebben jullie contracten met bepaalde shipping lines voor bepaalde routes met vaste prijzen? Of zoeken jullie (ook) geregeld naar een goede prijs bij andere shipping lines?
- Werken jullie met veel verschillende containers: 20-voet, 40-voet, reefers, etc.?
- Werken jullie met veel verschillende leveringscondities (FCA, FOB, etc.) of slechts een paar?
- Douane kosten?
Wat ik maar wil aangeven is, dat het best complex is / kan zijn. Te complex wellicht om van tevoren een goed ontwerp te kunnen maken. Je zou er dan voor kunnen kiezen om de hele kostenberekening voorlopig in Excel te blijven doen (wat je nu doet naar ik aanneem) en alleen het eindresultaat daarvan in je database te zetten. Dan kun je de database vooralsnog relatief eenvoudig houden met alleen een overzicht van je offerten en orders. En pas als je meer ervaring hebt met Access bouw je hem verder uit (of je maakt een nieuwe).
Tenzij Octafish nou zegt: "Oh makkie.... bouw maar gelijk een uitgebreide en complexe database! Ik help je wel!"
Maar dan ben je wel erg afhankelijk van hem (en vooral zijn tijd).