Notebook overijverig gerepareerd?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Modag
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Modag

Inventaris
Lid geworden
6 jan 2005
Hoi,

Wat mij gebeurt van mijn notebook gaat de dvd /blue-ray speler defect met een week terug fijn maar wat wil nu het feit ze hebben niet alleen de speler netjes gemaakt maar tevens ook een nieuw moederbord en harde schijf er ingezet.
Op zich heel fijn maar aan mijn oude moederbord mankeerde niets en ik weet wat ik heb en niet wat krijg (heb gekregen) nu heb ik nog een aantal maanden garantie dus hoop ik dat het nieuwe bord ook goed blijft anders heb ik toch een probleem.
Ik vind persoonlijk wat overdreven maar misschien zit ik wel verkeerd te denken.
Wat is jullie mening ben gewoon even benieuwd;)

Is in principiële zin overdreven maar in praktische zin wellicht niet.

Is er ondertussen niet meer (precies) dezelfde dvd/blue-ray speler in voorraad, dan is het in praktische zin wellicht handiger om alle verwisselbare onderdelen te vervangen door andere onderdelen die (getest!) goed met elkaar werken. Betekent in jouw geval dat alleen het toetsenbord, de behuizing en het scherm níet vervangen zijn.

Tijs.

Laatst bewerkt:
De geleverde prestatie is gedaan en ik ben het met dnties eens. Anders hadden ze je een complete nieuwe moeten geven als de nieuwere spelers niet compatible waren en de rest niet vervangen "mocht" worden...
Tja, als ze dan dat setje wel op de plank hebben liggen... is dat toch een naar de klant toe een prima oplossing.
Er zijn bedrijven die dat veel minder goed oplossen... dus blijf inderdaad "praktisch".
Hooguit dat je MS moet bellen ivm herinstallatie Windows, bij een OEM licentie kan dat vervelend zijn, maar daar komt dan ook vast wel een oplossing voor.

Zouden jou 1st moeten contacteren hebben met vraag en uitleg waarom ze zo'n ingrijpende verandering willen doen,ipv dat op eigen houtje te doen......

Dat zou netter zijn oa ivm de OEM licentie die ik al noemde, vandaar dat ik al schreef
daar komt dan ook vast wel een oplossing voor.
want ik zou ze daar dan wel verantwoordelijk voorgesteld hebben als ze dat op eigen houtje zonder overleg gedaan hebben.
Maar de TS noemde dit probleem niet dus ben ik er niet verder op ingegaan.

Hoi,

Bedankt voor de reactie:thumb:

Kreeg hem met Engelse windows terug maar intussen met de originele windows key een Nederlandse versie er op gezet met daarbij de drivers die ik al op een usb stick had van vorige installatie dus veel is er qua moederbord niet veranderd qua chipset etc.

Mooi.... een beetje wat ik verwacht aangezien je er niet over begon....
succes verder.

Zouden jou 1st moeten contacteren hebben met vraag en uitleg waarom ze zo'n ingrijpende verandering willen doen,ipv dat op eigen houtje te doen......

Op zich zou ik het met je eens zijn MAAR gegeven de verplichting om (ook) op de reparatie zelf weer garantie te geven vind ik dat (met de algemene garantievoorwaarden in de hand, die een 'total reset' van je systeem naar fabrieksinstellingen en vervanging van zo'n beetje alles in het systeem wel zal toestaan) dat dit overleg onnodig is: Als de leverancier/fabrikant zich zekerder voelt bij een reparatie waarbij meer wordt vervangen dan wat 'kapot' was (lees: Ze dan vertrouwen hebben dat niet binnen de garantieperiode van de reparatie hetzelfde apparaat als 'defect' terug te ontvangen) dan hoeft daar geen overleg over te zijn.

Als jij een fiets hebt die na 3 maanden een probleem geeft met de ketting, je brengt 'm terug, en de fietsenmaker vervangt ook de trappers door een nieuwer type, omdat de oude (in de praktijk uitgewezen) te snel slijten dat zul je ook niet zeggen: Geeft mij mijn oude trappers terug. Op deze manier voorkomt de fietsenmaker dat je een maand later bij hem staat om alsnog de trappers te laten vervangen.

Tijs.

OK.....nu mijn scenario:

tijdens die reparatie komt aan het licht dat er in jouw systeem nog een harde schijf zit die onder 'bepaalde omstandigheden' een gekend probleem heeft met het electrisch circuit of met een bepaalde controller .......alhoewel ze (voorlopig) nog goed werkt, wordt die dus ook preventief vervangen en wordt ze bij het oud ijzer gegooid,met al je dierbare info.
In plaats daarvan krijg jij een nieuwe harde schijf met een kakelverse windows installatie maar zonder al jouw data......omdat niemand de moeite genomen heeft om jou te contacteren , om bijvoorbeeld te vragen of de oude eventueel gekloond moet worden of terug meegestuurd.
De harddisk is dus ook vervangen onder garantie,maar zonder jou daarvan in kennis te stellen......... of je daar op deze manier nou zo blij mee moet zijn.....:shocked::d

Laatst bewerkt:
Ik snap je redenering, en natuurlijk levert het extra werk op voor je als de harddisk ook vervangen is.
Aan de andere kant: Uit de voorwaarden weet je dat er op je data geen garantie wordt gegeven als je de laptop inlevert voor garantie. Je moet dus óf de harddisk eruit halen voordat je 'm wegbrengt óf een backup maken van alles wat relevant is.

Pas als er voor jou extra kosten in rekening worden gebracht voor de nieuwe harde schijf, dan is overleg nodig.

Of het 'netjes' is om zonder overleg hardware te vervangen laat ik hier even in het midden, maar gevoelsmatig heb ik ook liever een keuze dan dat me iets wordt opgelegd. Maar ik kan me ook verplaatsen in de keuzes die de fabrikant/reparateur maakt.

Tijs.

OK.....nu mijn scenario:

tijdens die reparatie komt aan het licht dat er in jouw systeem nog een harde schijf zit die onder 'bepaalde omstandigheden' een gekend probleem heeft met het electrisch circuit of met een bepaalde controller .......alhoewel ze (voorlopig) nog goed werkt, wordt die dus ook preventief vervangen en wordt ze bij het oud ijzer gegooid,met al je dierbare info.
In plaats daarvan krijg jij een nieuwe harde schijf met een kakelverse windows installatie maar zonder al jouw data......omdat niemand de moeite genomen heeft om jou te contacteren , om bijvoorbeeld te vragen of de oude eventueel gekloond moet worden of terug meegestuurd.
De harddisk is dus ook vervangen onder garantie,maar zonder jou daarvan in kennis te stellen......... of je daar op deze manier nou zo blij mee moet zijn.....:shocked::d
Maar je hebt toch minimaal één backup van je data.... anders zien we net als van veel anderen wellicht al snel een topic... iets als "help..... mijn schijf is gecrasht... wie weet hoe ik de data moet redden.... ?"
Wel je hebt mazzel...... nu kan het nog, dus effe snel die backup die je altijd al wil maken... vanmiddag maken.... :cool:

Maar je hebt toch minimaal één backup van je data....

Ik wel,en de meesten hier waarschijnlijk ook........maar je wil niet weten hoeveel computers van familieleden en kennissen hier al aanbeland zijn met de vraag " kan jij 'm fiksen?Want als we naar de computershop gaan zijn we alles kwijt "
En ik denk dat er hier nog wel mensen zijn die dat al wel meegemaakt hebben....:P

Tsja, maak je gebruik van de garantie, dan moet je ook de bepalingen lezen! :P

Maar zoals gezegd is het altijd mogelijk om vooraf de harde schijf eruit te halen, met een briefje erbij doen dát de harde schijf verwijderd is of dat op het RMA-formulier vermelden/afvinken.
Natuurlijk geldt dit alleen als het probleem niet met de harde schijf is (dan moet er zowiezo eerst geprobeerd worden een backup te maken (van alles of van de gebruikersbestanden) als die er nog niet is).

Tijs.

Hoi,

Dat probleem had ik niet, nog sterker de oude hd was hagel nieuw want vlak na de aankoop heb ik een ssd ingebouwd de software van hun zelf stond er zelfs nog op ,wel de originele erin gezet voor ik hem weg bracht.

Ik denk dat we het onderwerp nu afdoende hebben behandeld?
Indien ja, graag de vraag als opgelost aangeven. :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan