Notebook start niet op zonder dat USB harddisk docking station is aangekoppeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohanRVT

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2011
Raar meestal start een PC niet op als er een USB Harddisk die eerder was aangekoppeld verwijderd werd maar nu is het 't omgekeerde. Mijn 2° Medion Notebook Akoya E1230 gekocht en die pruts Win 7 starter editie meteen eraf gezwierd, alle partities verwijderd en format gedaan, Win Xp professional erop gedaan en na installatie, herstarten etc.... een USB All-in-One HDD Docking station eraan gehangen (bevat een IDE HDD en een 2 Terra Sata HDD) met alle software op, deze USB docking al ontelbare malen gebruikt aan andere PC's zonder problemen. Er moeten voor de coking station geen drivers worden geïnstalleerd. Met de eerste Medion Notebook (jaartje ouder welliswaar) gaf dit geen problemen. Nu wil dit kreng niet meer opstartten zonder dat die docking aan de PC hangt. Heb al van alles geprobeerd om dat te omzeilen; F10 boot sequence aangepast en alles disabeld gezet buiten de interne HDD, F2 setup naar default settings, ander USB poorten geprobeerd, tot zelfs de USB poorten uitgeschakeld in BIOS bij opstartten (mocht dan wel de bios batterij er even uithalen want nu ging natuurlijk niets meer bij 't opstartten). Dan Ntdlr,ntdetect workaaround's uitgeprobeerd, fixboot, fdisk, etc... en alle mogelijke andere commando's geprobeerd. Die externe HDD ook geformatteerd zodat er niets meer opstond. Dan weer format gedaan en Win 7 Ultimate geïnstalleerd. Idem, geen soelaas. Virusscans waren ook negatief. Er is (nog)geen nieuw Bios voorhanden bij medion.

Enige suggesties iemand? Het is natuurlijk stom dat je speciaal een kleine notebook koopt die je als het ware in je binnenzak kan stoppen maar dat je dan een blok externe HDD's moet meezeulen om het opgestart te krijgen. :evil:

Geen direct idee, maar wat ik zou doen is beginnen met installeren op de harddisk zonder die docking station er aan. [Niet duidelijk of je dat al geprobeerd had.]
Dan bij draaiende Windows die docking station eraan zetten en in Schijfbeheer (Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc) kijken hoe die andere schijven worden herkend en welke schijfletter ze hebben gekregen.

Je interne harde schijf moet liefst / in ieder geval schijfletter C: hebben. Mocht dat niet het geval zijn, dan weer een herinstallatie doen, maar dan met niet alleen dat docking station er af, maar ook met de geheugenkaartlezer uitgeschakeld. Daarna zou toch (als je het goed gedaan hebt) de C: schijf je interne harde schijf moeten zijn in Windows.

Hopelijk werkt dit.

Tijs.

Alvast bedankt voor de moeite van het meedenken.
De beide besturingssystemen heb ik geïnstalleerd van een externe USB DVD drive (eveneens toevalling van Medion), maar 'vanzelfsprekend' ging die docking station er toen niet aan. Alles staat netjes op de C drive, drivers voor de Notebook staan op een aparte D partitie. (alle zaken in apparaatbeheer of schijfbeheer zijn OK en de juiste driveletters zijn toegekend)
Ik heb trouwens gezien dat het enkel de IDE HDD betreft (dus niet de SATA disk, die mag ik uit de docking station laten), 't maakte trouwens niets uit dat die externe HDD ondertussen geformatteerd is en dus compleet leeg, hij moet er gewoon in zitten. Daarom dacht ik dat het ging om een jumpertje op de IDE disk en dus heb ik 'm even slave gezet ipv master maar dan startte de PC terug niet op (ook niet met dan afgekoppelde Docking station). Er zijn nog een aantal ander plaatsen mogelijk voor dat jumpertje maar die heb ik nog niet allemaal geprobeerd met en zonder afgekoppelde docking station. Het is net of het bios van de Notebook denkt dat de HDD intern zit en niet weg kan zonder. Denk van 's een nieuw bios aan te vragen bij Medion, staat nog geen op hun servicesite bij de drivers.
Nog iemand suggestie?

Nogal tijd met dit probleeem en geen nieuw bios te krijgen via medion. Niemand?

@JohanRVT
Een topic van een jaar oud omhoog bumpen heeft geen enkele zin.
Er zijn dan slechts een handje vol gebruikers die dit dan lezen.

Je kan als het probleem zich nog steeds voordoet beter een nieuwe vraag plaatsen. Die komt dan onder de aandacht van een groter publiek.

Deze gaat op slot.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan