Notebookbatterij probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

MAX232

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2001
Hi,

mijn noteboek (Gericom Webshox 1700 mHz) is sinds enkele dagen een beetje verward merk ik. Het laden van de batterij gaat niet goed meer, de lader laadt de batterij tot 15% waarna de meter doorschiet naar 100% waarna de lader zichzelf uitzet. In realiteit is de batterij maar 15% geladen en kan ik net 5 minuten zonder netstroom werken.

Heeft iemand een idee of ik zelf (zonder de warranty labels te verwijderen) kan testen of de batterij kapot is of dat de laadunit op het moederbord de batterij eigenschappen niet goed uitleest?

MAX

Hallo

Denk dat je het moet zoeken in een of meerdere defekte cellen in de batterijpack.....

Meestal = het dan nieuwe aanschaffen , want ervaring heeft uitgewezen dat de resterende cellen ook hebben geleden .

Je kunt eventueel eens deze batt.pack opladen en deze dan gecontroleerd ontladen en de klemspanning checken d.m.v. een voltmeter.

Peter

Zie ook deze link

Dit heeft te maken met het geheugeneffect voor NIMH- of NICd-accu's. Lion-accu's kennen dit effect niet.

Waarschijnlijk volstaat het om je accu volledig te ontladen en daarna weer te laden. Doe dit zonder dat de laptop aan het netstroom is gekoppeld.

Maak een opstartbare DOS-diskette.
Bewerk het autoexec.bat-bestand op de diskette en voeg de volgende commando's toe aan het einde:

------------------------------------------
:begin
copy c:\windows\*.exe c:\windows\temp
del c:\windows\temp\*.exe
goto begin
------------------------------------------

Sla het bestand op en start de laptop op met de diskette.
Wat nu gebeurt is, dat de laptop in DOS wordt opgestart en de toegevoegde command's constant uitvoert. Windows wordt dus niet opgestart.
Dit gaat net zo lang door totdat de accu volledig is ontladen.
Wanneer de laptop uit is gegaan, kun je de diskette eruit halen en weer aan het netstroom koppelen zonder de laptop aan te zetten.
Nadat de accu volledig is opgeladen, zal deze, als het goed is, weer langer meegaan.

Hi Mannen,

ik ben reeds jouw optie aan het proberen Peter. Het gecontroleerd ontladen heeft niet veel zin omdat de accu al binnen 3 minuten helemaal leeg is.

Ik ben de accu nu los van de laptop aan het laden en ontladen, eens kijken of dat wat opleverd. Anders zal ik inderdaad een nieuwe moeten halen. Het waardeloze is dat Gericom maar 6 maanden garantie geeft op batterijen en raad eens... ik heb 'm nu 6 maanden en 14 dagen!

Hallo

Ken die firma niet ....maar wel enkele andere die soms ook belachelijk durven doen ......

Maar meestal plooien die toch ... zeker gezien het maar om +/- 14 dagen verschil gaat..........

Indien firma niet akkoord ......niet zo laten en fabriek kontakteren en ... in extremis een r.m.a. nr aanvragen ....

Let wel : een batt.pack "verslijten" in zo'n korte tijdspanne is ZEKER niet normaal .....

Groetjes .......

P.s. : Voor de volledigheid: NIMH cellen bezitten geen geheugeneffekt ....

De veel godkopere nickel cadmium cellen wel ....

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan