ntfs en dos

Status
Niet open voor verdere reacties.

ibiza

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 apr 2002
Berichten
3.416
ik wil buurvrouw haar schijf naar ntfs brengen
dat is probleem niet ,maar hoe zit dan met ghost
die start alleen in dos en aangezien ntfs geen dos ondersteund
of kan ik ghost starten met een ntfs opstartcd of zo
 
waarom wil je de pc van de buurvrouw omzetten naar NTFS? dit heeft alleen voordelen als je veel werkt met rechten (van bestanden/mappen etc) de pc wordt er niet sneller van...
Maar als je het perse wilt doen, als je een recente versie van ghost hebt dan is een NTFS partitie geen probleem. ondanks het booten met een "dos" floppy
 
Geplaatst door robbie32
dit heeft alleen voordelen als je veel werkt met rechten (van bestanden/mappen etc) de pc wordt er niet sneller van

NTFS heeft nog een groot voordeel waar ik niet zonder kan. De ondersteuning van bestanden groter dan 4 GB.
 
Geplaatst door Tiborv


NTFS heeft nog een groot voordeel waar ik niet zonder kan. De ondersteuning van bestanden groter dan 4 GB.

En dat wist ik weer niet... weer wat geleerd....:thumb:
 
Alle voordelen:

Voordat Windows XP er was, werd standaard een File Allocation Table (FAT of FAT32) bestandssysteem gebruikt. Bij het doen van een volledige installatie van Windows XP echter, kun je het bestandssysteem naar NTFS converteren. Gebruik maken van NTFS heeft vele voordelen ten opzichte van FAT en FAT32:

Het grootste voordeel van NTFS is betrouwbaarheid: De kans om gegevens kwijt te raken op een NTFS-partitie is veel kleiner dan op een FAT-partitie. Zowel FAT en NTFS gebruiken een tabel om de plaats van bestanden op een harde schijf op te slaan. Wanneer vastlopen van het systeem zich voordoet tijdens het schrijven van een bestand, kan deze tabel beschadigd raken, waardoor gegevens verloren kunnen gaan. NTFS heeft extra zekerheid in de vorm van een transactielogboek. Dit logboek slaat van elk bestand de 'ongedaan maken'- en 'opnieuw uitvoeren'-informatie op. Als iets gebeurt tijdens het schrijven naar het bestand, kan verloren gegane informatie teruggehaald worden door middel van het transactielogboek. Het terughalen van gegevens met behulp van het transactielogboek is volledig automatisch; geen invoer van de gebruiker is vereist.

Met NTFS kan Windows XP partities van 200 MB tot 256 TB (1 TeraByte = 1024 GB) gebruiken. De maximum individuele bestandsgrootte is 16 TB. In FAT32 zijn deze maxima 2 TB en 4 GB respectievelijk, hetgeen de verbeterde flexibiliteit aangeeft met NTFS.

Door 64-bitadressering zijn clustergroottes kleiner in NTFS. Een harde schijf moet in clusters worden verdeeld om toegang tot een bestand te kunnen hebben. Elke cluster heeft een specifiek adres nodig. NTFS heeft 264 beschikbare adressen, terwijl FAT32 er slechts 232 heeft. Omdat elke cluster maar door één bestand mag worden gebruikt, kan er zich veel niet-gebruikte ruimte op een harde schijf bevinden, als een bestand niet elke cluster die hij gebruikt volledig vult. Het aantal cluster-adressen laten toenemen, laat de grootte van elke cluster afnemen, waardoor de hoeveelheid ruimte die verloren gaat wordt geminimaliseerd.

NTFS biedt bovendien extra veiligheid door extra kenmerken aan elk bestand en elke map toe te voegen. Naast de kenmerken die worden gebruikt in FAT (verborgen, alleen-lezen, systeem, en archief), kun u andere gebruikers toegang tot, of het wijzigen of verwijderen van bepaalde bestanden toekennen of weigeren. In de Home Edition van Windows XP zijn deze veiligheidskenmerken beperkt tot de map Mijn documenten van elke gebruiker. De Windows XP Professional edition verschaft deze mogelijkheden aan alle bestanden op een NTFS-partitie, wanneer eenvoudig delen van bestanden is uitgeschakeld in de map-opties.

Door middel van schijfcompressie kun je ruimte besparen op de harde schijf door specifieke bestanden, mappen of besturingsprogramma's te selecteren om gecomprimeerd te worden. Ongelijk hulpprogramma's zoals ZIP of ARJ, is NTFS-schijfcompressie volledig inzichtelijk voor de gebruiker omdat het wordt uitgevoerd op systeemniveau. Schijfcompressie was ook beschikbaar in MS-DOS 6 en later, maar dit werkte alleen voor gehele stations. De compressie die gebruikt wordt door NTFS is meer verfijnd: compressie kan worden in- of uitgeschakeld voor elke aparte map. Dit voorkomt dat compressie wordt toegepast op mappen waarin het zinloos is.

Veel gecomprimeerde bestanden toepassen kan prestatieverlies veroorzaken, omdat elk bestand moet worden uitgepakt terwijl het wordt geopend. Op snelle machines is prestatieverlies verwaarloosbaar; op trage systemen die zich in de buurt van de minimum systeemvereisten voor Windows XP bevinden, kan de vertraging merkbaar zijn.

Schijfquota kan worden toegepast om de hoeveelheid ruimte van een harde schijf, die een gebruiker mag gebruiken, te beperken. Dit voorkomt dat gebruikers de ruimte op de harde schijf, die beschikbaar moet zijn voor alle gebruikers, volmaken. Alleen beheerders kunnen een quotum instellen voor de gebruikers van een systeem.
Vele oude hulpprogramma's voor de harde schijf die ontwikkeld zijn voor Windows 9x kunnen niet juist blijken te werken op NTFS. Vanwege de andere structuur van NTFS, zijn Windows 9x en MS-DOS niet in staat om NTFS-partities te lezen.


Samengevat :

Ingebouwde auto-recovey, checkdisk is niet meer nodig.

Ingebouwde compressie (als file attribuut).

Ingebouwde beveiliging per gebruiker.

Mogelijkheid tot encryptie met EFS (Encrypting File System) (als file attribuut).

Veel efficiënter voor grote harde schijven omdat de clustergrootte maar 512 bytes bedraagt.

Veel sneller op grote harde schijven door een ander allocatiesysteem.

Instellen van user quota’s.
 
lijkt interresant de voordelen
moet ik een andere versie van ghost aanschaffen ik gebruik nu ghost2k3
 
pasja zijn er ook nadelen aan verbonden

is fat32 niet rapper !
 
Welke harde schijf zit het de computer (hoe groot?)
en wat voor soort systeem is het?
 
Geplaatst door ibiza
pasja zijn er ook nadelen aan verbonden, is fat32 niet rapper !

Vast wel, maar als jij het verschil in snelheid kunt meten (op een hedendaagse PC) dan zul je zien dat dit echt verwaarloosbaar is.
 
de volgende vergelijking (die verder nergens over gaat en ook nergens op slaat, is misschien wel een aardige :)

een Fiat Panda is een auto en met zo'n ding kun je heel snel keren en rap inparkeren:

een Citroen C5 is ook een auto en laat zich wat minder handig draaien en inparkeren, maar de voordelen die zo'n limousine biedt, wegen mogelijk oneindig zwaarder dan de genoemde (kleine?) nadelen...........

in beide auto's kom je van A naar B................
 
ik vind vervelend dat ntsf geen dos meer kent
hoe zit dan met partities maken ,formateren van bestaand systeem,en ander problemen

enige wat ik denk dat zal moeten gedaan worden vanaf xp-cd
bestaan er geen programmas die wel doen zoals ntsfdos maar is geen freeware
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan