Ntfs & Fat

Status
Niet open voor verdere reacties.

flippieflink

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2005
Beste,

Sinds ik mijn computer een paar jaar geleden heb gekocht zijn er 2 partities op mijn HD. Nu heb ik sinds kort XP geinstalleerd en voer ik een defrag uit.
Nu, 1 partitie is een NTFS ? en de andere een FAT ?.
Kan iemand mijn uitleggen wat dit betekent, waarom ze alletwee anders zijn, heeft dit gevolgen als ik mijn HD opnieuw formateer? De FAT schijf is zo fabrieksaf geleverd en bevatte drivers CABS ed.

mvg en bedankt voor de info.

JE kunt het best zo laten, ntfs (New Technology File System) heeft het voordeel dat je daat mappen mee kan beveiligen op gebruikersniveau. Het nadeel is dat DOS er niet mee om kan gaan.
FAT32 (File Allocation Table) is voor privegebruik eigenlijk het meest standaard en prima.

Nu is mijn HD maar 20Gb en daarvan is maar 700Mb ingedeeld als FAT. Ikzelf denk een soort back-up bij crashes als WinMe niet meer werkte oid? Het kwam fabrieks-af. Nu ben ik wel benieuwd hoe dit precies in elkaar steekt, wat het beste is, en waarom en wanneer je 1 van de 2 of alle 2 zou kiezen?

Thnx

Sorry, schoot me nog een vraag te binnen.

Je zegt dat NTFS niet met DOS om kan gaan, terwijl de partitie die ik voornamelijk gebruik de NTFS partitie is.

Maar je gebruikt ok geen dos meer. Wel is het lastig als je wil booten met een opstartdisk, je ziet dan geen c-schijf meer.
Zelf zou ik een 20 gb hardisk in 2en hakken, c-schijf 15 gig en de d-schijf de rest (Alles FAT32).
Installeer je OS, drivers en meest gebruikte programma´s.
Start op met een bootflop,
stop er een ghostflop in,
maak van de c-schijf een image op de d-schijf.
Als je computer weer eens vol xzit met puin, spyware of virussen...... geeft niet, binnen 20 minuten heb je door de ghost image terug te zetten weer een snel, schoongeinstalleerde pc.

Bedankt voor de tip! Klinkt allemaal ingewikkeld. gelukkig weet ik mijn PC goed schoon te houden. (ZoneAlarm, 2spyware killers, VGA viruskiller)

De tips die je me gaf gelden voor Win XP? ben pas kort met XP bezig
Dus als ik het goed heb, draait XP niet op DOS?

Iets meer duidelijkheid over wat nou precies FAT en NTSF zijn zou zeer geapprecieerd worden.

NTFS
(New Technology File System.)
Een geavanceerd bestandssysteem dat speciaal is ontwikkeld voor gebruik met het besturingssysteem Windows NT. Het ondersteunt bestandssysteemherstel, extreem grote opslagmedia, lange bestandsnamen en verschillende functies voor het subsysteem POSIX. Het ondersteunt ook object-georiënteerde toepassingen door alle bestanden te behandelen als objecten met door gebruikers en systeem gedefinieerde kenmerken. Deze is geavanceerder dan HPFS, die ook door NT wordt ondersteund. Het heeft een 64-bits adressering, waardoor de haalbare schijfomvang zeer groot kan zijn. Het is een enigszins fouttolerant systeem, dat tevens spanning en striping ondersteunt.

FAT32
(FAT32 bestandssysteem)
32-bits n FAT, in 1996 op de markt gebracht met de komst van Windows 95 (OEM Service Release 2). De voordelen van FAT32 ten opzichte van FAT16 zijn onder andere:
Schijfpartities kunnen tot 2 TB groot zijn.
Minder gevoelig voor storingen
Kleine bestanden nemen minder ruimte in door kleinere clusters.

Deze vind ik zelf erug goed werken en is nog van microsoft ook.
http://www.microsoft.com/downloads/...&displaylang=en

ps niets van de Beta aantrekken, ik heb microsoft ongeveer 3x per week aan te telefoon en gevraag wanneer de nieuwe officiele versie uitkomt. Dat gaat nog even duren, maar de Betaversie is nu al helemaal uitontwikkeld, dus ook gelijk aan de versie die straks uitkomt. Het prettige van dit tooltje is dat ie alles automatisch regeld. Alleen de eerste keer moet je zelf even updaten en m laten draaien.
Ik zit er zelfs aan te denken om ´m hier op de zaak uit te rollen over 800 pc´s, je begrijpt, we testen ´m al een tijdje.

@ poi

Link werkt inderdaad niet. kan ook niet zelf gaan zoeken op ms.com, weet niet waar naar.

iig bedankt voor al je moeite! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan