NTLDR en nu ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

JWeetje

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2002
Eerlijk is eerlijk: ik ben aan het klooien geweest!
Kon niet meer bij m'n HD. Nieuwe primaire partitie gemaakt, waar alleen W2K op kon. Bij W98SE en XP ging het fout (viruscontrole).
Partition Magic geeft foutmelding zowel in W2K als DOS.
Lijkt er op dat er overlappende partities zijn.
Fdisk zegt mijn HD is 49000 Mb, W2K zegt 114000 Mb.
Terwijl dat ding 120 Gieg is.

Kortom ik wil met een schone lei beginnen en de HD helemaal leeg poetsen en weer opnieuw beginnen met fdisk of gdisk.
Hoe doe ik dat? Hoe weet ik zeker dat ik weer 120 Gieg tot mijn beschikking heb.
Fdisk en dan partities deleten?

O ja, ik had mijn schijf opgedeeld in C: tm J:
Nadat ik W2K op die nieuwe primaire partitie had gezet zijn die zowel met fdisk als partition magic niet meer te zien. PM werkt nu niet meer. Zijn die er nog?
Op een andere primaire partitie?

HOE POETS IK 'M LEEG, ECHT LEEG???

Ik wil m'n 120 Gieg terug.
Overigens is poetsen niet erg. Alle data is nog wel ergens op andere pc's of cd's.

Start gewoon de installatie van het besturingssysteem dat je erop wilt hebben (met uitzondering van versies onder Windows 2000) en partitioneer met de installatie daarvan.

Als de schijf echt helemaal leeg mag, zou ik met FDISK de partities verwijderen, opnieuw indelen en daarna weer formatteren.

Groetjes,
Bennie

Maar met fdisk kun je een schijf die zo groot is niet indelen, fdisk ondersteunt maar tot 10 GB, er is dan wel een versie voor tot de 60 GB, maar dan heb je nog maar de helft.

is ook versie van 180 gb... maar die weet ik zo even niet te vinden, maar ik had hem via t forum....

gdisk 1 /del /all
Maakt alles leeg op de 1ste HDD

gdisk 1 /cre /pri /for /q
Maakt één partitie aan ter grote van de HDD op de 1ste HDD

gdisk 1 /cre /pri /for /q /sz:1000
Maakt één partitie aan ter grote 1000 MB op de 1ste HDD

OKE

Inmiddels met fdisk alles verwijdert en 2 nieuwe partities gemaakt.
W98SE draait nu op D: en XP op C: met dual boot.
Verder deel ik 'm op met Partition Magic.
Beide geformatteerd in FAT32.

Alleen ...
Als ik C:+D: doe kom ik op 10+100=110 Gb.
Fdisk blijft minder volhouden, maar dat is hierboven verklaart.
Mijn schijf is 120 Gb.
Waar is die 10 Gb???
Komt dat ook weer door verkeerde intepretatie van Windows (cilinders, heads, sectoren, FAT32?), of staat er nog ergens 10 Gb?
Ik vraag dat ook omdat ik de oude data die op de pc stond ook zo'n 10 Gb was. Kan het zijn dat dat nog ergens staat?
En hoe kom ik daar dan achter?

Kan ik ergens een bootable disk downloaden of maken waar gdisk en die fdisk voor 180 Gb ook opstaan?

Perfect forum dit. Zoveel kennis en iedereen die kan die helpt. Dames, heren ook: bedankt.

Laatst bewerkt:
Zie je in Partition Magic ergens iets van unallocated staan?

Tja, ...

Zover was ik nog niet. Goede tip.
Ik zal vanavond PM eens installeren.
Laat ik morgen weten.

114939MB

Dat is wat ook PM zegt.
Geen enkel spoor van meer ruimte.

Is het niet zo dat windows of fdisk gewoon niet alle mb's herkend. Er is verschil wanneer je de schijf als FAT16, FAT32 of NTFS hebt. Toch?
Ik nog een pc staan met een 30Gb schijf.
Hier krijg ik maximaal 29000Mb te zien in Fdisk.
Trek ik dat door naar 120Gb dan kom ik al de buurt.

Het is opvallend dat ik zo'n 10Gb tekort kom. Dat is ongeveer de data die erop stond.
Maar die stond wel verdeeld over 2 of 3 partities op een 120Gb schijf.
Zal toch niet na het grote ongeluk gecomprimeerd zijn?

Welke mogelijkheid is er om exact te weten hoe groot een harde schijf is? SiSoft Sandra, o.i.d.

is het niet je bios die tekort schiet?

wat voor moederbord heb je?

DELL

Het ding is nieuw. Van Dell.
Zo uit m'n hoofd weet ik het niet. Ik denk een Intel.
In ieder geval een 850E chipset en Rambus geheugen.
Ik wil maar zeggen, dat moet nieuw genoeg zijn.

Hoe zou het BIOS de boosdoener kunnen zijn, overigens?

Bij mijn weten is 120GB, 122900MB.

Groetjes,
Bennie

Ja dat weet ik ook wel.

Maar kijk allemaal eens naar je eigen HD.
Wat zegt windows, wat zegt fdisk, en wat zegt de fabrikant?

Ik heb bij collega's gecheckt, en die hebben ook allemaal een afwijking (eigenlijk zou hier de zin kunnen eindigen) tussen wat de fabrikant zegt in mooie ronde getallen en wat het systeem aangeeft.

de fabrikant rekent voor 1 gb 1000 mb, en windows 1024.....

dus een 80 gb zoals ik heb zou dus zon 78 gb moeten zijn.. t is alleen maar 74,5 gb.. dus ergens is er sowieso speling, maar dat moet je dan maar accepteren...

maar zoals bij u... tja... die 114000 mb is gewoon goed, je moet denken, hoe groter de hd, hoe groter het verschil tussen het aantal door de fabrikant opgegeven gb's en wat windows zegt...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan