NTLDR : onherstelbare fout 512 bij een poging BOOT.INI

• Onderwerp starter Onderwerp starter D@nny
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

D@nny

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hoi,

Ik krijg juist een mail van mijn broer die een fout krijgt bij het opstarten van zijn pc, nl. "NTLDR : onherstelbare fout 512 bij een poging BOOT.INI te lezen". Hij had problemen met zijn pc en omdat hij moest opstarten van de cd was hij in de bios geweest, ik vermoed dus dat hij daar iets veranderd heeft wat niet mag en dat daar die fout uitkomt. Als hij bij het opstarten naar de bios gaat en dan verder krijgt hij de fout niet.
Weet iemand waaraan dit kan liggen en hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt,

Laatst bewerkt:
wellicht is het raadzaam de Help functie te gebruiken, over de NTLDR is al zoveel geschreven.

Geplaatst door gast0225
wellicht is het raadzaam de Help functie te gebruiken, over de NTLDR is al zoveel geschreven.
Je bedoelt waarschijnlijk de zoekfunctie van helpmij????

Jullie kunnen die ntldr op een floppy zetten en op de c:\ schuiven.
Bios veranderen. Opstarten van cd-rom.
Je kunt dan met de windows cd kiezen voor R
Kom je in 'Dos' en dan vervolgens
copy a:*.* c:\
Het is te hopen dat dit de enige blijft. Er staan er n.l. nog een paar in de root. En ook nog dat het systeem Windows XP is.
Ik geloof ook dat er een mogelijkheid is om het bios terug te brengen in de oude settings.

Laatst bewerkt:
Je kunt ook proberen om windows opnieuw proberen te installeren met behulp van de reparatie optie.

Werkt dat ook niet, doe dan het volgende. Maak een kopie van je boot.ini, of schrijf de inhoud ervan letterlijk over (het is een tekstbestand).
Installeer windows opnieuw met d:\i386\winnt (als d: je cd-rom is). Kies niet voor formatteren. Kies voor installeren op dezelfde partitie. Hij kopieert nu een aantal bestanden. Als hij daarmee klaar is vraagt hij om een reboot. Verwijder nu de cd uit de cd-rom speler. Start de pc opnieuw op. Vervang de boot.ini op de C: door de gebackupte boot.ini. Verwijder eventueel de tijdelijke installatiemap op de harde schijf.

Dit kan je ook doen als er behalve ntldr ook overige opstartbestanden van de harde schijf gewist zijn.

Het bios heeft op zich niets te maken met ntldr, alleen kan een eventuele opstartvolgorde ervoor zorgen dat ntldr niet gevonden wordt.

Geplaatst door Elisa
Jullie kunnen die ntldr op een floppy zetten en op de c:\ schuiven.

Inderdaad, tenzij het bestandsysteem NTFS is. Dan moet je inloggen met de recovery console.

Ik heb NTFS en doe het precies zo. Gewoon voor de r kiezen. Al in het begin krijg je drie keuzes.

Als je wilt installeren kan dat inderdaad, maar je kan niet zondermeer bestanden op een ntfs volume kopieren. Tenzij je dat recht specifiek hebt toegekend.

Hoe ik dat recht heb gekregen weet ik niet maar geloof me. Het heeft me al twee keer gered.
Misschien wel juist omdat de rechten nog niet ingesteld waren. Dan mag iedereen er op.

NTLDR

Onlangs had een kennis van mij hetzelfde probleem. Na veel ellende bleek dat bij herstellen van Windows via de Restore CDROM, eerst alle randapparatuur verwijderd dient te worden. Door deze aangesloten randapparatuur is namelijk de originele configuratie gewijzigd, hetgeen het terugzetten naar de oorspronkelijke fabrieksconfiguratie belemmert.

Je kunt het ook heel simpel oproepen door iets te enthousiast op te ruimen op de C:\ als je alles zichtbaar hebt gemaakt.
Je krijgt het ook als je de rechten (XP) niet goed geregeld hebt zodat het systeem zelf niet bij ntldr.exe kan op de C:\
En volgens mij heeft Danny het al lang geregeld bij zijn broer door weer iets terug te zetten in het bios of terug te gaan naar oude instellingen. Het was toch vreemd dat die omweg wel goed ging.
We hebben na die vraag Danny niet meer gezien. Hij is vast druk met zijn site ;)

sorry

Hoi,

Eerst en vooral sorry dat ik niet meer gereageerd heb, ik meende dat ik had gemeld dat mijn broer een format C: had gedaan en zo het probleem opgelost heeft. Dat werkt natuurlijk altijd. :))

Zelf ben ik mijn pc ook aan het opruimen geweest en ik heb die ook geformatteerd, dit even buiten kwestie.

En Elisa, wat bedoel je met "zijn site", heb ik iets gemist?? :) :)

Groeten en nog bedankt voor de reakties,

Nee, ik heb iets gemist. Er loopt nog een Danny_de Boy rond hier en ik verwarde je met hem. Hij heeft ook zoiets als Helpmij opgericht.
Wel leuk dat je nog even het slot er aan breid!
Heel verstandig die Format c:\
Het uitzoeken van alles kost vaak meer tijd dan schoon opnieuw beginnen.

groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan