NTLDR ontbreekt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Superspinnie

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2002
Gister heb ik mijn pc gedefragmenteerd en na het rebooten van mn pc wil hij niet meer normaal opstarten. Hij geeft de melding: NTLDR ontbreekt enz.

Nu heb ik al even rond gezocht op internet naar mogelijke oplossingen voor dit probleem. Ik heb het volgende al geprobeert:

- CHKDSK /r harde schijf word gecontroleerd op fouten (CHKDSK) en deze zullen worden gerepareerd (/r)

- Fixboot C: je bootsector zal worden hersteld

Hier word het niet beter van en de melding blijft gewoon bestaan.

Nu zit ik er aan te denken om gewoon windows er opnieuw op te zetten. Ik las ergens dat dit ook kan zonder dat de bestanden die nu op je pc staan (zoals mijn documenten) verloren gaan. Dus in principe moet het zo kunnen dat je alleen de windows bestanden opnieuw installeerd en dat de windows setup de rest gewoon laat staan. Nu is mijn eerste vraag.. Is dit mogelijk?

Mijn 2e vraag is hoe dit dan precies werkt... Ik heb mijn orginele windows xp Home in de pc gedrukt. Ik kom vervolgens na het booten vanaf de cd in het 1e blauwe scherm met de vraag wat ik wil. 1) Enter = xp instaleren 2) herstellen repareren 3) einde

Ik neem aan dat je hier voor optie 1) moet kiezen want ik wil een 'nieuwe' windows installatie. Scherm 2: F8= akkoord bla bla bla

Scherm 3: Optie 1): Enter = Op geselecteerde partitie (C:) installeren 2) Partitie maken 3) geselecteerde partitie verwijderen

Ik kies voor optie 1 (Enter) Goed dan komt dus scherm 4 met de keuze uit:
- Partitie formateren als NTFS (snel)
- Partitie formateren als NTFS
- Geen wijzigingen in bestandssysteem aanbrengen
Voor deze laatste heb ik gekozen aangezien ik niet wil dat er bestanden op mijn C: schijf verloren gaan.

Scherm 5:
'L' = Map C:\windows toch gebruiken en bestaande windows installatie verwijderen
Esc = Andere map gebruiken.
F3 = setup afsluiten

Tot hier weet ik het allemaal wel Maaar, ik zie bovenin scherm 5 staan het volgende:

Alle bestanden, submappen, gebruikeraccounts, toepassingen, beveiligings en bureaublad instellingen voor die windows installatie worden verwijderd. Map mijn documenten word mogelijk ook verwijderd:eek: :eek: DIT MOET DUS NIET?

Nu is mijn vraag, wat gebreurt er als ik nu voor optie L kies?

Optie 4, alles zo laten, herstart met de XP cd, ga naar de repair/herstelconsole, en zoek daar je cdrom, de E: of i.d., ga dan naar de i386 map, en geef daar "copy ntldr c:" zonder de ", en reboot van je harde schijf.

Dit heeft dus ook geen effect. Hij geeft keurig aan dat bestand is gekopieerd maar de foutmelding blijft komen tijdens het opstarten.

Kan iemand me ook antwoord geven op mn 1e vraag, Ik wil zeker niet drammen hoor maar als ik het probleem hiermee gewoon op kan lossen doe ik dit aangezien ik de pc vanavond eigenlijk nog nodig heb!? :D:D
In ieder geval heel erg bedankt voor de (supersnelle!!) reactie!:thumb:

Laatst bewerkt:
Ik heb nu de volgende stappen ondernomen:

- CHKDSK /r harde schijf word gecontroleerd op fouten (CHKDSK) en deze zullen worden gerepareerd (/r)

- Fixboot C: je bootsector zal worden hersteld

Optie 4, alles zo laten, herstart met de XP cd, ga naar de repair/herstelconsole, en zoek daar je cdrom, de E: of i.d., ga dan naar de i386 map, en geef daar "copy ntldr c:" zonder de ", en reboot van je harde schijf.

Die 3 dingen dus.. Allemaal zonder enig effect. Nu word ik in het documentje ook niet echt tot een goede oplossing..!:o

Maar zou ik u vriendelijk mogen vragen mijn eigenlijke vraag te beantwoorden? Kan ik XP dusdanig herstellen zodat er geen bestanden (bijv mijn documenten) verloren gaan? Moet ik dan gewoon in de win installatie voor L kiezen?

vanuit een gewone pc uit de c:
(even naar extra -> mapopties verborgen bestanden en beveiligde bestanden weergeven)

Kopieer hieruit"

Boot.ini
ntldr
msdos.sys
config.sys
io.sys
bootfont.bin

Zet deze even op een cd..

Nu boot je pc waarschijnlijk wel :) :cool: :thumb: :rolleyes:

boot je pc?
kopieer deze bestanden even naar de betreffende pc

Jammer maar helaas, wat ik al dacht! Dit is ook niet de oplossing!

Kan ik nu een windows 'er op nieuw opzetten?' zoals ik al aangaf in mn 1e bericht? En raak ik dan geen bestanden kwijt?

Aangezien ik niet echt meer een reactie kreeg heb ik maar gewoon alles opnieuw erop gezet! Wel heb ik alle bestanden nog kunnen redden gelukkig:)

In iedergeval beide bedankt voor de moeite om me te helpen:D

Lange pier is echter alleen vergeten erbij te vermelden dat je vanaf dezelfde locatie op de cd ook het bestand ntdetect.com had mee moeten kopieren naar de root van de schijf waarop windows staat.
Dan had je zeer zeker de herinstallatie niet hoeven te doen.

@jackall , weet niet waarom je dat naar voren wilt halen, je bent nu alleen vergeten de link in bericht nummer 4 te lezen, daar staat die optie gewoon bij, en aangezien het niet duidelijk was waardoor het kwam, had die optie misschien wel helemaal niet gewerkt.:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan