NTLDR ontbreekt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fkluck

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2011
Geachte forumleden,

sinds gisteren heb ik, out of the blue, problemen met het opstarten van mijn mini-laptop. Ik krijg een zwart scherm met het bericht: 'NTLDR is missing' en 'press ctrl + alt + delete'. Nu ben ik niet zo computertechnisch, maar heb ik wel een alternatieve boot gemaakt op een usb-stick. Zo kan XP nu gewoon opstappen als ik het via de stick opstart. Echter lost dit het probleem niet op, want nu moet ik elke keer opstarten via de stick. Kan ik dit probleem niet definitief oplossen en hoe? Uw hulp is welkom.

Hoi,
welkom op Helpmij
je hebt geen usb-stick met het besturingssysteem erop? Jammer, maar je komt wel in XP begrijp ik. Probeer een systeemherstelpunt terug te zetten naar voordat je het probleem had. Lost dat niets op kijk dan of de fabrikant een herstelprogramma heeft ingebouwd (zie je handleiding).

Ik heb geen usb-stick bij de laptop gekregen, gek genoeg wel een aantal cd's, terwijl er geen cd-la inzit. Door middel van een alternatieve boot, die ik op mijn eigen usb heb gezet, kan ik de foutmelding omzeilen (F9 bij opstarten en dan USB Device). Hoe moet ik een systeemherstelpunt maken, daarna kan ik nog in de handleiding kijken, maar dat houdt zeker in dat alles opnieuw wordt ingesteld.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet geen systeemherstelpunt maken maar terugzetten. Je systeem maakt als het goed is regelmatig een herstelpunt.
Als je in Windows zit doe dan de windowstoets + pause/breaktoets en als het goed is zie je daar een tab met systeemherstel. Klik erop en kies voor herstelpunt terugzetten o.i.d. Je krijgt nu in XP een kalender te zien waar je een datum uit kan kiezen om je systeem terug te zetten naar dat punt. Als je een datun selecteert dan krijg je een omschrijving te zien waarom er een herstelpunt gemaakt is. Ook bij updates worden herstelpunten aangemaakt.

Laatst bewerkt:
Dan krijg ik het volgende te zien:

start>alle programma's>buro-accessoires>systeemwerkset>systeemherstel
Alternatief: windowstoets + r
typ
c:\windows\system32\restore\rstrui.exe
enter

Laatst bewerkt:
Ik heb dit nagevolgd, een herstelpunt gebruikt, waarna de computer zich opnieuw opstartte. Echter gevolgd door de gevreesde melding.. Na weer opgestart te hebben met de usb kreeg ik de melding dat systeemherstel was mislukt. Ik heb meerdere punten uit de kalender geprobeerd, maar niks helpt.

Nou heb ik het eerste deel (namelijk opstarten via usb) van internet geplukt.
Het probleem dat de melding blijft bestaan als de usb wordt weggehaald kan worden opgelost door die handleiding na te volgen. Zie: http://t.co/RMGiym7c . Ik kom niet uit de opdrachten die je in prompt moet invoeren.. Misschien hebben jullie er meer kijk op.

Als je 1 op 1 reageert gebruik dan de knop "snel reageren"
Het is jammer dat je geen besturingssysteem op usb hebt of je moet een kennis/vriend hebben die hetzelfde OS op cd heeft. dan kun je n.l. d.m.v. de recoveryconsole wel het een en ander fixen.
NL-handleiding How To.
Herstelconsole installeren/gebruiken Win XP.
Opdrachten voor jouw probleem:
Opstarten van de XP-CD, de herstelconsole gebruiken: http://support.microsoft.com/kb/314058/nl
http://support.microsoft.com/kb/307654/nl

Voer achter de prompt de volgende commando's in, steeds gevolgd door " enter "

chkdsk /r
Hierna wacht je even totdat het proces is uitgevoerd.

fixboot

fixmbr

exit

http://support.microsoft.com/kb/291980/nl

Lijkt mij dat boot.ini in de hoofdmap van C: corrupt is. Dus de stappen van Mik Zjegger in Herstelconsole uitbreiden met:
bootcfg /rebuild

Alternatief (nu je beschreven hebt dat je vanaf memory-stick wél kunt opstarten): Vergelijk de boot.ini in de hoofdmap van de memory-stick met boot.ini in de hoofdmap van de C: schijf.

Tijs.

Normaal gesproken los je dit op door vanaf windows cd de volgende bestanden te kopieren: ntldr en ntdetect.com. Deze bestanden staan in de map i386.
In uw geval via een andere pc kan je die op je stick zetten.
Op je netbook deze 2 bestanden in de root van de c-schijf zetten en je mini laptop zonder stick herstarten.
Normaal gesproken zou de oorspronkelijke windows het dan weer moeten doen.

Om even samen te vatten. Ik heb allerlei schijfjes gekregen bij aankoop van de mini laptop. Maar er zit geen cd-lade in de laptop. Logisch dus.. De oplossing van Jackall lijkt mij voor mij de makkelijkste, namelijk de ntdetect.com en ntldr in de map i386 vervangen door de bestanden met dezelfde naam van de usb-stick, die ik nu gebruik om de laptop op te starten. Is dit een goede conclusie van mijn kant? Zo ja, kan dit dan worden bevestigd, dan ga ik dat proberen en zal ik de uitkomst weer met jullie delen. Zo nee, voel je vrij om mij te verbeteren!

Je leest verkeerd:
ntdetect.com en ntldr moeten uit de i386 map van de cd-rom worden gekopieerd naar de hoofdmap van C:

Dus op de hoofdmap van C: moet je ntdetect.com en ntldr vervangen door die van de XP cd-rom...

Tijs.

Ik snap niet helemaal wat wordt bedoeld met de hoofdmap van C:. Als ik C: open zie ik ongeveer 16 mappen. Ik kan dus nu in principe geen cd-rom gebruiken. Dus ik probeer eerst de makkelijkste oplossingen. Anders moet ik bijvoorbeeld een usb met recovery lenen, of een cd-la met usb aansluiting. Wat is dus de makkelijkste manier in mijn situatie?

Edit: ik moet dus de cd die ik heb via een andere computer openen en dan de twee bestanden (hierboven genoemd) kopiëren en op een usb zetten. Dan moet ik die in de hoofdmap van C: zetten. Als dit hiervoor klopt is dan nog alleen de vraag, wat is de hoofdmap van C:?

Laatst bewerkt:
De hoofdmap van C: is de map die je direct ziet als je dubbelklikt op de C: schijf in Deze Computer.

Tijs.

Deze map is dus een map met allerlei cijfers en letters in de naam. De map i386 bevindt zich in deze map. Moeten de ntdtect en ntldr in deze map worden geplakt? En hoe krijg ik toegang tot deze map, want de map is beveiligd, de toegang is geweigerd (ik ben de enige gebruiker en tevens administrator van de laptop)?

Laatst bewerkt:
Haal het vinkje weg bij extra>mapopties>weergave (run>control folders) "beveiligde besturingssysteembestanden verbergen" en je ziet ntdetect.com en ntldr staan als het goed is.
Let op de instructie van dnties:
ntdetect.com en ntldr moeten uit de i386 map van de cd-rom worden gekopieerd naar de hoofdmap van C:

Laatst bewerkt:
Als ik het bericht van dat het aanbevolen is om het wel aangevinkt te houden wegklik (door toestemming dus) kan ik nog steeds niet in de map. Hetzelfde foutbericht als van tevoren (niet toegankelijk/geweigerd). Ik heb gelezen dat je de computer dan misschien in veilige modus moet zetten, maar ik weet niet of dat klopt.

Als je XP Home hebt wel. De adminstratoraccount in XP Home is alleen beschilbaar in de veilige modus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan