ntoskrn1.exe

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Een kennis van mij wil w2k opstarten maar krijgt een foutmelding in de geest van "kan W2k niet opstarten omdat ntoskrn1.exe ontbreekt of beschadigd is. Plaats een intacte ntoskrn1.exe terug om het probleem op te lossen. Intussen ben ik er achter gekomen dat genoemd bestand gewoon het opstartlogo van w2k is. Waarom moet hij persé met het opstartlogo opstarten?
En wat dat terugzetten betreft, hoe zet je het terug als je al niet in w2k kunt komen?

Graag jullie meedenken,

sgrav000

NTOSKRN.EXE is zeker niet het opstartlogo. Het bestand kun je via de CD of via de rescuediskette's terugzetten.

NTOSKRN.EXE is de Kernel van deze Windowsversies.

Zal niet de oplossing zijn maar kijk hier eens en zoek op error, je bent niet de eerste.

Ah Tibor...:)

Tiborv: Dank voor jouw reactie. Ik las http://www.virtualplastic.net/html/logo_scr.html (de hint van gezina, die ik al gelezen had voordat zij hem mij gaf) en kwam daar tot de conclusie dat NTOSKRN1.EXE iets te maken moest hebben met het opstartscherm van W 2000.

gezina: dank voor de hint. De ongetwijfeld juiste verwijzing gaat overigens mijn pet te boven.

Ik ga maandag proberen met cd cq 4 w2k opstartdiskettes zijn w2k aan de praat te krijgen. Probleem is nog dat er twee andere besturingssystemen op die hd staan die alle draaien onder PartititionMagic en BootMagic 8. Hoe kan je ervoor zorgen dat cd-rom of startup diskettes hun werkdoen nadat je de keuze in BootMagic gemaakt hebt.
Of moet je eerst W 2000 in PM op default zetten waarna je mag hopen dat cd-rom en diskettes nog vóór de post over is en BM verschijnt aan het werk gaan en de juiste partitie kiezen. Jullie begrijpen het probleem.

Graag jullie reactie.

sgrav000

Start op in een andere Windowsversie en zet via die windowsversie het bestand NTOSKRN.EXE terug, dit kan natuurlijk alleen als het bestandsysteem door de andere windows wordt ondersteund (Win98 ondersteunt b.v. NTFS niet)

ik snap het niet

W 2000, W XP Home en W XP pro zitten bij deze kennis in een multibootsysteem. PartitionMagic en bootmagic worden hierbij gebruikt. D.w.z. als ik een systeem b.v. W XP Pro active maak, worden W 2000 en W XP Home hidden. Hoe kan ik nu vanuit een active versie ( b.v. XP Pro) NTOSKERN1.EXE terugzetten in de beoogde versie W 2000 die op dat moment hidden is en bovendien niet opgestart kan worden omdat "Windows NT could not start because the following file is missing
or corrupt: <winnt root>\system32\ntoskrn1.exe. Please reinstall a copy of ... " Het is dan nog maar de vraag of de bestandssystemen gelijk zijn: W XP staat geloof ik op NFTS en W2000 op FAT32

sgrav000

Laatst bewerkt:
Nee, dat zal idd niet zomaar gaan. Als je over PQ-magic o.i.d. beschikt kun je proberen die partitie "unhidden" te maken en daarna het bestand overzetten.

De configuratie maakt het er in ieder geval niet makkelijker op :(

repareren met cd of diskettes

Bedoel je met PQ-magic de opstartdiskette van BootMagic. Al kan ik daarmee een hidden partitie active maken dan zit ik nog met het probleem waar laat ik het gekopieerde of geknipte bestand NTOSKERN1.EXE in dit proces van hidden naar active.

Daarom lijkt jouw eerste advies goed: Het bestand kun je via de CD of via de rescuediskette's terugzetten. Dat ga ik eerst proberen maar dan is het probleem van het Bootmagic Opstartmenu. De werking van cd en diskettes beginnen als bootattributen vóór BootMagics opstartmenu verschijnt. Dus hoe nu zeker te maken dat de bootattributen de juiste partitie kiezen? Zelfs als ik tevoren in PM W 2000 standaard zet, is dat nog iets wat je maar af moet wachten.

sgrav000

Laatst bewerkt:
De zaak is opgelost omdat de volledige pc is gecrasht met de multiboot er op. Alles moest opnieuw worden geïnstalleerd.

Dank voor het meedenken!

sgrav000

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan