Nu 2x Windows XP op de PC

• Onderwerp starter Onderwerp starter Faru
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Faru

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2004
Zoals de man in de winkel mij vertelde, kon ik mijn nieuwe windows XP Home versie gewoon installeren en dan zou er een functie bijzitten die de vorige versie (XP professional) er af zou gooien. Ik heb dat al eens eerder gebruikt bij een andere PC en dat ging prima.

Maar helaas.....ik heb dus nu een XP Home versie én een XP Prof. versie erop staan. De Home versie heeft ie gewoon op D geplant....
Tijdens het opstarten moet ik ook een keuze maken tussen Home en Prof.

Dus mijn vraag is nu, kan ik nog op de één of andere manier toch nog die XP Prof. eraf krijgen en XP Home op mijn C-schijf krijgen? Of is het handiger om Home nogmaals te installeren?

Groetjes, Karin

Laatst bewerkt:
De laatste optie is goed, je kunt degene op de D: niet zomaar verhuizen naar de C:, althans niet op een gemakkelijke manier.

Ja maar als ik XP Home nu nog eens installeer, gaan dan zowel de XP Home (die ik nu dus op D heb) én de XP Prof. eraf? Wat dus de bedoeling is? Dat ik er straks dus niet 3 op heb staan?

Groetjes, Karin

C: en D: formateren, of als er maar 2 partities zijn, beide verwijderen, en XP erop zetten.

Ik probeerde net C te formatteren (C-schijf, rechtermuisknop, formatteren) maar dat doet ie dus niet zomaar.

Volgens mij heb ik het ook wel eens samen met iemand via de opdracht prompt gedaan, maar ik weet alleen niet meer hoe.....

Groetjes, Karin

Boot vanaf de installatie CD, bij eerste setup-scherm met tekst en keuzes op de "R" drukken. Kies daarna voor 1. als in die regel de XP van de C-schijf staat, bij Administrator wachtwoord, geef je Enter (je hebt toch geen Admin-WW ingesteld?) dan kom je op prompt C:\Windows _. Daar type je" format c:". Als dat rond is herhalen voor D. Als dat rond is "exit", daarna Enter, waarna PC herstart, nu installatie XP starten. (Je kunt dan eventueel (meer) partities instellen.)

Laatst bewerkt:
Na veel proberen is ie nu aan het formatteren......hij zit nu op 3 procent.

En daarna wil ik idd de D-schijf ook gaan formatteren....

Jullie horen nog of het allemaal gelukt is.

Groetjes, Karin

Hij is dus keurig van 0 naar 100% gegaan, met aan het eind de opmerking dat ie de systeempartitie niet kan formatteren.......ik word lichtelijk gek hier....

Wat je kunt doen is de installatie vanaf de CD starten, herhaaldelijk de keus maken "Windows XP nu installeren". Op zeker moment vraagt setup je dan op welke installatie je wilt installeren, als je dan weer kiest voor 1. als daar de XP opstaat die je kwijt wilt: Setup waarschuwt in de trant van dat dat niet verstandig is want..... Je houdt vol (weet even niet welke toets of letter je moet indrukken), daarna vraagt setup of je die C-installatie wilt formatteren, dan moet je op "L" drukken.

Heb ik al gedaan, maar het gekke is dat ik alleen de D-schijf te zien krijg, terwijl ik C vervangen wil hebben...
Zou het te maken kunnen hebben dat ik XP Home over XP Prof. wil plaatsen?

(je hebt toch geen Admin-WW ingesteld?)

Er is inderdaad een administrator-ww vereist. Maar ik heb deze pc van mijn zus overgenomen, en die heeft hem met xp en al uit de winkel.....dus ik neem aan dat ie daarom niet formatteerd....
En det is misschien ook de reden dat setup de nieuwe XP op D zet?????

Zo ja....wat nu?

Ok Boeing....ik was 1 dingetje vergeten. Ik heb idd die keus gevonden....
Maar de waarschuwing is:

U wilt XP installeren op een partitie waarop al een ander besturingssysteem is geïnstalleerd. Als u Windows XP op deze partitie installeert, kan het andere besturingssysteem mogelijk niet juist werken.

Krijg ik er dan niet evengoed 2 op te staan?

Dit is erg onwaarschijnlijk. Je zus zou dan nooit als Administrator op haar eigen PC kunnen inloggen? En de winkelmeneer wel?

Nou er komt wel elke keer een aanmeldingsscherm met de naam van mijn zus, maar ik hoef geen wachtwoord in te vullen. Dit vakje mag gewoon leeg blijven.....
Ik klik hem gewoon door en dat gaat goed....

Nee, dat is de waarschuwing die ik bedoelde, je moet dan doorzetten, daarna komt L om te formatteren.

ja, ik heb die L gevonden....ik durfde niet zo goed....haha

Ok, dit is gelukt.....ik heb nu de nieuwe XP Home op C staan....

Eerder had ik D geformatteerd, maar helemaal leeg is ie niet....althans, ik zie niets meer, maar hij zegt nog wel dat ie 65,1 MB gebruikt heeft??????

Als ik opstart moet ik ook nog steeds kiezen uit 2 XP Homes om op te starten...
Als ik op die van D klik, dan krijg ik de melding:

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden: <windows-hoofdmap>\system32\hal.dll.
Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw.

HELP!!!!!!!!

Klik rechts op het icoon Deze computer op het Bureaublad. Kies Beheren. Dan Opslag, Schijfbeheer. Rechtsklik op D en kies formatteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan