Nu 2x Windows XP op de PC

• Onderwerp starter Onderwerp starter Faru
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit kun je uitvoeren ook al is de voorgaande operatie niet gelukt.

Klik weer rechts op Deze compuer, kies Eigenschappen, dan de tab Geavanceerd, kies de onderste van de drie knoppen Instelligen. In het scherm dat nu verschijnt klik je op Bewerken. Je krijgt dan (ongeveer) dit te zien:

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Bij jou staan er twee versies van Windows, haal voorzichtig XP Pro weg. Kies voor Bestand, Opslaan. Sluit alle vensters en herstart de PC. Nu zou XP Home "normaal" moeten opstarten

Met formatteren lukte het niet, dus ik heb die 2e optie uitgevoerd en hij start nu in ieder geval goed op.
Maar er blijft 64 MB schijfruimte verbruikt op D. Maar als ik D open, krijg ik een leeg scherm. Er zijn ook geen verborgen bestanden.
Nou, zolang ik er geen last van heb, moest ik het maar hierbij laten.

Heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik ben er behoorlijk door geholpen.

Groetjes, Karin

Mooi, dan ben je al halverwege. ;)
Serieus, kijk eens naar deze thread en dan uiteraard het advies van Lange Pier. Je moet toch gewoon partitie D ook weer terug hebben?

NB: zodra je een schone installatie van XP hebt gedaan, moet je eerst een aantal drivers en controllers ook weer opnieuw installeren. Heb je daar aan gedacht?

de D-schijf is niet weg hoor. Ik zie nu ook dat ik over een antwoord van Lange Pier heen gelezen heb (C: en D: formateren, of als er maar 2 partities zijn, beide verwijderen, en XP erop zetten.), dus ik heb ook niets verwijderd. Dit had ik misschien beter wel kunnen doen.
Nee, het enige is nog dat er nog iets op D zou moeten staan, maar dat kan ik dus niet zien......
En als dat alles is, laat ik het voorlopig zo. Ik heb nu in ieder geval 1x XP Home erop staan. Althans waar mijn PC mee kan opstarten......

Denk dat je eerst in de mapopties alles zo moet zetten, dat je alle systemfiles en verborgen mappen kunt zien, denkelijk de mappen documents and settings en/of system volume information.

Niet goed geformateerd, je kunt die partitie gewoon verwijderen en een nieuwe aanmaken, in schijfbeheer.

Bij mapopties heb ik het al zo staan dat ie verborgen mappen en bestanden moet weergeven.

Nu heb ik ook net de IE 7 geinstalleerd en ik weet zeker dat die naar D ging. Maar ik zie dat ie dus gewoon op C staat.
Wel is de gebruikte ruimte op D van 64 naar 138 MB gegaan (hoeft natuurlijk niet door IE 7 te komen), maar nog steeds is er niets te zien.

Maar ik ga hem inderdaad maar proberen te verwijderen en opnieuw erop zetten.....

OK, ik ben nu bij schijfbeheer. Moet ik gewoon met mijn rechtermuisknop op D klikken en dan kiezen voor Logisch station verwijderen?

Ik heb het maar gedaan en een nieuwe gemaakt. Dat is allemaal gelukt.
Maar hij begint wéér met 65 MB gebruikte ruimte......
Misschien hoort dit wel zo????

Eerst over IE7: die wordt altijd op de schijf geinstalleerd waar Windows XP op staat en dat is nu bij jou C.

Ten tweede: haal nu eerst alle Windows Updates op.

Ten derde: probeer nog eens opnieuw met die "R" optie vanaf de Setup CD van XP naar die C:\Windows _ prompt te gaan en nog eens de opdracht in te typen FORMAT D: gevolgd door een Enter.

NB: als je daarna (of nu al) op het icoon Deze computer dubbelklikt, welke schijven zie je dan? Heb je al geprobeerd om een bestand naar D te kopieren?

Ten vierde: heb je de drivers voor je grafische kaart en die voor je moederbord al opnieuw geinstalleerd?

updates zijn volgens mij allemaal binnen

als ik nogmaals via de cd ga formatteren, dan moet ik dus ook weer opnieuw xp eroverheen gooien, of niet? Kan ik alleen D formatteren dan? Want het lieft ga ik niet nog eens XP erop zetten, want ik heb nu al het één en ander erop staan en heb eigenlijk geen zin om voor de zoveelste keer alles opnieuw te installeren (denk aan Norton, adobe, msn, internet).
Kan het niet gewoon via harde schijf (C) met de prompt opdracht?

En ik zie nu en steeds al gewoon 2 schijven staan: C en D
Ik heb een fotootje naar D gekopieerd en die zie ik daar dan gewoon.

Waarom zou ik de drivers van mijn moederbord en grafische kaart opnieuw doen?

Ik bedoelde alleen de opdracht FORMAT D: maar als de D-schijf toegankelijk is, zou ik hem gewoon gaan gebruiken. (Ik had begrepen dat je er niet bij kon komen en de R-optie geeft de mogelijkheid herstel uit te voeren buiten de Windows-omgeving. Ik had niet de bedoeling om XP opnieuw te installeren, die staat immers op C?)

Als Windows XP geheel opnieuw is geinstalleerd, zijn de drivers voor het moederbord en de grafische kaart overschreven. Windows lost dat op door "standaard" drivers, maar die geven meestel slechte resultaten. Voor de grafische kaart levert de "standaard VGA-adapter" bijvoorbeeld schokkend scrollen op. Bij de moederbord drivers zitten interfaces voor de Plug and Play-funties van de chipset (USB, Sata/Raid voor de HD bijvoorbeeld).
Maar als alles goed functioneert, laten zo.

NB: de drivers voor de grafische kaart en het moederbord behoren door de PC-verkoper meegeleverd te worden op CD-Rom's.

Ik heb het maar gedaan en een nieuwe gemaakt. Dat is allemaal gelukt.
Maar hij begint wéér met 65 MB gebruikte ruimte......
Misschien hoort dit wel zo????

Nogmaals, als alles in de mapoties zo staat dat je alles kunt zien, zie je wat het is, dus ook de verborgen bestanden en mappen weergeven, beveiligde besturingssystemen of zoiets, werk nu met Vista, etc aanvinken of juist uitvinken.

Zijn denkelijk gewoon de recovery files, als je systeem herstel voor die partitie aan hebt staan, en de recycle bin.

Laatst bewerkt:
Als aanvulling over die bestanden: dubbelklik op Deze computer, klik op Extra, Mapopties, Weergave.
Haal het vinkje weg voor Beveiligde besturingsysteembestanden verbergen (aanbevolen) en zet iets naar onderen een vinkje voor: De inhoud van systeemmappen weergeven,
en selecteer daaronder met het bolletje: Verborgen mappan en bestanden weergeven.

Ik had inderdaad alleen maar verborgen mappen weergeven aangezet....
Volgens bovenstaande is het nu dus wel gelukt om mappen te zien en wel: Recycler en System Volume Information.
Ik neem dus maar aan dat die daar horen. Dan ga ik nu die instellingen maar weer terugzetten.

Dus volgens mij is het voor de rest aardig zoals het hoort te zijn nu.

Klopt, Recycler is de Prullenmand en in System Volume Information worden je Systeemherstelpunten bewaard.

Bij deze ga ik de vraag afsluiten, maar voordat ik dat doe, wil ik jullie heel erg bedanken voor alle hulp. Alleen had ik het niet voor elkaar gekregen!

Tot het volgende probleem!!!

Groetjes, Karin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan