• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=NU() met tekst in cel en nummer in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

mr0007

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2013
Berichten
417
ik gebruik de kleine formule =NU()

nu zou ik willen als het maandag is dat het getal 10 in cel b1 komt te staan automatisch
maar is het dinsdag t/m zondag dan blijft de cel leeg staan

en nog eentje dan met een naam

nu zou ik willen als het dinsdag is dat er de naam jantje in cel b5 komt te staan automatisch
maar is het woensdag t/m maandag dan blijft de cel leeg staan

wie kan helpen

MVG mr0007
 

Bijlagen

  • 1001.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 18
Voor B1:
Code:
=ALS(WEEKDAG(NU();2)=1;10;"")
Ik denk dat je met de ander er wel uitkomt.
 
Je hebt dus in cel A1 de formule =VANDAAG()+1 staan (waarom NU() gebruiken? Je hebt toch geen tijd nodig?) Dan zet je in B1 de formule:
Code:
=ALS(WEEKDAG(A1;2)=1;10;"")
En een vergelijkbare techniek gebruik je voor je andere probleem.
 
A1 is inderdaad handiger OctaFish.
Of je NU() of VANDAAG() neemt maakt voor de berekening niets uit om de weekdag daarvan te bepalen.
Ik had mijn idee er ook even over laten lopen toen ik reageerde, maar ik dacht het is korter en het maakt niet uit in deze kwestie.
 
=ALS(WEEKDAG(A5;2)=1;"jantje")

de formule met de getal 10 gaat prima

als ik jantje gebruik krijg ik onwaar als resultaat,

kunt u helpen ik zie het niet
dank u wel voor de hulp die u allen al geeft
MVG mr0007
 
Dinsdag is weekdag(a5;2)=2
Ook laat je het argument ONWAAR leeg.
Dan krijg je automatisch ONWAAR in de cel als niet aan de voorwaarde is voldaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik hou van zuiverheid in formules :). Ook is handiger om jezelf aan te leren de juiste formules te gebruiken; er komt een moment dat het wél uitmaakt, en dan is het handig als je weet waarom en waar je het probleem kunt zoeken. Gemakzucht mag nooit een reden zijn om iets te doen :D.
 
Als ik niet wist waar ik mee bezig was of dit één van m'n eerste reacties was op een forum kreeg je gelijk. ;)
Maar ik hou van kort en makkelijk.
 
gemakzucht ook niet helemaal, ik kan het niet zoals u het allemaal doet,
voor mijn problemen probeer ik dan dingen uit met de formules die ik al gekregen heb, of gevonden heb op internet, dan probeer ik het zelf eerst voor elkaar te krijgen,
om een formule zelf te vinden of te zoeken op internet,
tot opgegeven moment dat ik zeg ik kan de juiste formule niet vinden of zelf uit te vogelen, dan zeg ik tijd om hulp te vragen,
INZICHT, ja daarin schiet ik nog heel veel in te kort, en kennis hoe formules werken,
als ik formules krijg die ik vraag, bestudeer ik het, en kan de formule gebruiken, en soms ietsjes aanpassen of veranderen maar meestal maar ietsie pietsie maar meestal ook niet,
en soms lukt het mij wel kleine veranderingen in te brengen, dan zeg ik tegen mij zelf wouw, dan is het voor mij al heel wat, ik vind het ontzettend knap hoe u allemaal mensen kunt helpen
met formules

met deze formules probeerde ik al wat dingen uit om zelf te proberen en te zoeken

=ALS(E4="zondag";"zondag";ALS(F4=46;"ja";"nee"))
=ALS(E31-VANDAAG()<=30;"jantje";"")
=SOM(AC40="jantje"; )*J40

maar ik kreeg niet het resultaat
u heeft gelijk te weinig inzicht en kennis

de smylie in de formule krijg ik niet weg

Dank u wel voor de hulp
MVG mr0007
 
Laatst bewerkt:
Helemaal geen schande, en daar is dit forum voor bedoeld.
De reactie van @OctaFish is gericht naar mij, en hij heeft daar natuurlijk een punt.

Overigens als je php of codetags gebruikt om formules op het forum te plaatsen heb je het smiley probleem niet.

Ps. Ik weet niet of je probleem is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
De smiley komt doordat je ongewild een sneltoets hebt getypt in je formule. De combinatie : ) (zonder spatie) geeft een :), een ; ) geeft een ;) en een : D (allemaal zonder spatie dus) geeft een :D. En dat zijn tekens die wel eens in een formule terugkomen :).
De formule
Code:
=ALS(E4="zondag";"zondag";ALS(F4=46;"ja";"nee"))
geeft waarschijnlijk een fout resultaat omdat in cel E4 een datum staat die je als tekst (namelijk naam van de dag) hebt opgemaakt. Maar in de cel staat dus eigenlijk een getal. En een getal kan nooit gelijk zijn aan 'zondag'. Derhalve een foutmelding. Daarom gebruiken zowel HSV als ik de functie Weekdag om uit dat getal de waarde van de dag te halen. En daarmee de vergelijking te maken.
 
ja het is nu gelukt door dat ik nu snap van
WEEKDAG(A5;2)=1 1 voor maandag
WEEKDAG(A5;2)=2 2 voor dinsdag
3 t/m 7 woensdag t/m zondag
Super dank u wel allemaal
MVG mr0007
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan