• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=NU() vastzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Berichten
517
Hi,

weet iemand hoe ik de formule in een bepaalde cel =NU() vast kan zetten,
m.a.w. dat de waarde op het moment van invoer niet veranderd, maar vast blijft
staan op de waarde van het moment van invoer?

Ik weet niets van Vba, maar is zoiets mogelijk met Excel?

Dank,
Frans
 
Het kan wel in Excel maar alleen met VBA. Als je even een voorbeeldbestandje plaatst wil er vast wel iemand naar kijken.
 
Als je de datum en tijd van het moment wilt vastleggen, kun je ook sneltoetsen gebruiken: <Ctrl>+<;> voor de datum, en <Ctrl>+<Shift>+<:> voor de tijd. Hoef je niks voor te programmeren.
 
Dank je, dat zou voor mij wel werken, maar niet voor de gebruikers van het bestand denk ik.
Dat gaan ze vergeten, wil eigenlijk handmatige invoer per cel voorkomen.

Frans.
 
Zoiets bijvoorbeeld:
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    If Sheets("Blad1").Range("A1") = vbNullString Then
        Sheets("Blad1").Range("A1") = Now()
    End If
End Sub
 
Voor zo'n simpel macrootje heb je toch geen voorbeeldbestand nodig? Zet deze code in het werkblad waar je de macro wilt laten draaien.
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$B$1" Then
        Target.Value = Now
    End If
End Sub
Overigens werken macro's natuurlijk alleen als je het bestand als xlsm opslaat, en de beveiliging bij de gebruikers geen roet in het eten gooit. Voor een simpele macro als een tijd in een cel zetten (of typen) vind ik het nogal omslachtig allemaal. Zeker als de gebruikers te beroerd zijn om een sneltoets te onthouden...
 
@Octa
Schift hoeft niet voor tijd
@Frans
Plaats gewoon een opmerking in de cel. Dan kunnen ze het niet vergeten.
 

Bijlagen

  • opmerking in cel.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 68
Het verschil tussen QWERTY- en AZERTY-toetsenborden?

Vul wat in A1 t/m A5 in en de huidige datum en tijd komt in de cel ernaast.
 

Bijlagen

  • opmerking in cel.xlsb
    13,4 KB · Weergaven: 34
@octa
Natuurlijk, er staat een tokkeltje op mijn tokkelbord:)(wat denk je nu van mijn Nederlands?:p)
Ooit wel eens een dubbele punt getypt zonder Shift toets?
@vena,volgens mij heb je gelijk ,Plonske komt uit Deerlijk en volgens mij ligt Deerlijk nog altijd in den Belgique.
Het verschil tussen QWERTY- en AZERTY-toetsenborden?
Als TS een oplossing wilt met een formule dan zullen we een formuleman zoals Marcel Beug er moeten bijhalen denk ik.Mijn formule kennis is zo roest als het maar kan zijn:rolleyes:
Maar goed voor wat het waard is, ergens uit een ver verleden opgevist, zie bijlage
 

Bijlagen

  • test datum.xlsb
    18,9 KB · Weergaven: 39
Blijkbaar heeft mijn zoon een speciaal Qwerty klavier (even nagezien op het Wikipedia) op de zijne staat ook het : op de onderkant samen met/ bovenaan, (zeflde combinatie met een azzerty klavier) zodoende hoeft hij ook geen Shift in te drukken. Deze staan wel niet op dezelfde plaats op het toetsenbord
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan