Nul verdwijnt in tekstvenster

• Onderwerp starter Onderwerp starter VREG
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

VREG

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2007
Ik heb een eenvoudige database gemaakt (in Acces2010) om het kopieervolume in een school bij te houden. Een leerkracht kan ingeven voor welke klas(sen) en individuele leerlingen hij kopieerwerk verricht. Bij de klassen laat ik in frmOpdracht het totaal aantal leerlingen berekenen met Som(AantalLln). Dit werkt prima, behalve als ik geen klas ingeef. Het resultaat is dan niet 0, het veld blijft gewoon leeg. En met dit lege veld is het niet mogelijk om het totaal uit te rekenen.
Het is een gesplitst formulier, dus ik kan onderaan naar een andere record gaan. Het rare is dat als ik naar het record met de lege klas ga, er een fractie van een seconde het juiste resultaat verschijnt, om dan te verdijnen. Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt?

Leerlingen tellen doe je toch met Aantal (Count)?

Ik heb een tabel (=hoofdformulier)waarin ik de kopieopdrachten bijhoud. Die is gekoppeld aan een tabel met de klassen (klasnaam en aantal leerlingen per klas). Deze tabel komt in een subform op het hoofdformulier. In het subfrm bereken ik de som van het veld aantal lln en deze waarde wordt overgenomen in het hoofdformulier.

Ik snap wel wat je aan het doen bent, maar ik snap niet waarom je niet de functie Count gebruikt om je leerlingen per klas te tellen :) Lijkt mij een stuk makkelijker. Maar goed, dat staat op zich los van je vraag: hoe omzeil je een leeg tekstveld. Je kunt de functie Nz eens proberen; die vertaalt een leeg veld naar 0. Dus dan krijg je dit als Besturingselementbron: Nz([tekstveld];0)

Direct geprobeerd en probleem opgelost. Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan