• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nulwaarden weglaten uit dynamische grafiek...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ligt

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2008
Berichten
18
Beste mensen,

Een vraag die vaak terugkomt op dit forum, maar waar ik toch nog geen bevredigend antwoord op heb kunnen vinden.

Ik heb een excel sheet met een aantal overzichten waarin de maanden januari t/m december staan, daarbij dienen gegevens ingevoerd te worden. Zoals jullie begrijpen zijn op dit moment nog niet alle gegevens ingevoerd.

De totale grafiek wordt echter vertoond op een ander werkblad. Nu is het zo dat deze grafiek automatisch de maanden januari t/m december laat zien en ook automatisch de 'x-waarde' voor de ontbrekende maanden op "0" zet! Ik wil deze waarden echter uit de grafiek laten, zodat de grafiek gewoon stopt bij de gegevens van maart.

Ik heb al diverse oplossingen geprobeerd; nullen weglaten op dit werkblad (grafiek blijft "0" vertonen), autofilter (werkt niet dynamisch), =ALS(A2-A3=0;"-";A2-A3), de NB formule ( werkt wel alleen de subtotalen worden niet meer berekend).

Mijn conclusie is dat ik de cellen middels een macro / VBA functie moet laten verbergen indien deze "0" zijn, en automatisch naar voren moet laten komen indien deze groter dan "0" zijn.

De cellen waar de nullen in voor komen, en dus verborgen moeten worden, staan in het bereik C6:N17.

Van het forum hier heb ik het volgende ingevoerd onder 'programmacode' :

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
For i = 6 To 17
If Cells(i, 3) = 0 Then Cells(i, 3).RowHeight = 0
Next i
End Sub

Het werkt wel, de nulwaarden verdwijnen, maar de cellen komen niet terug indien de nul uit de berekening veranderd in een 'x-waarde'.

Heeft iemand suggesties voor me, voor deze macro of eventueel een andere oplossing?

Alvast bedankt!! :thumb:

Groetjes,
Dick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks M,

Ik zie in het bestand dat jij uiteindelijk hebt gemaakt de namen en verwijzingen voor dynamische grafieken.

Welke stappen neem je nadat je de 'namen hebt gedefinieerd' ? Het lukt mij nog niet!

Alvast bedankt!

Groetjes,
Dick
 
Negatieve waarden...

Beste mensen,

Nadat ik zeer blij was met het vinden van de oplossing door het dynamische bereik te bepalen, heb ik nu nog een extra vraag.

Ik heb het dynamische bereik bepaald door middel van het toekennen van de volgende naam:

- Gerealiseerde_EBITDA_2008, deze naam verwijst naar: =VERSCHUIVING(EBITDA!$C$4;0;0;AANTAL.ALS(EBITDA!$C$4:$C$15;">0");1)

Echter, als de EBITDA nu negatief uitvalt, wordt deze niet weergegeven in de grafiek. Hoe kan ik de verwijzing zo aanpassen dat ook de negatieve waarden worden weergegeven?

Alvast bedankt!
 
dan moet je dit
Code:
AANTAL.ALS(EBITDA!$C$4:$C$15;">0")
gedeelte aanpassen, zodat hij het aantal cellen wat je wilt zien aangeeft.
Misschien met aantalarg()?
 
Thanks

Met aantalarg() telt hij helaas ook de cellen waar een '0' in staat!

Toch bedankt!

Groetjes,
Dick
 
Met aantalarg() telt hij helaas ook de cellen waar een '0' in staat!

Toch bedankt!

Groetjes,
Dick
Als in de andere cellen allemaal nullen staan dan kan het zo:
Code:
AANTAL.ALS(EBITDA!$C$4:$C$15;"<>0")
 
Geweldig!

Bandito Bob, bedankt weer voor je snelle reactie!

Het is gelukt, echt super! Ik had al het e.e.a. geprobeerd met >0, maar deze nog niet.

Groetjes,
Dick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan