• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

nulwaardes weglaten zónder dit uit te schakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Ik zit met een verrekt lastig Excel probleem.
In een Excelbestand heb ik waardes staan / moeten waardes worden ingevuld die later elders op dat werkblad wordt overgenomen.
Excel genereert steevast een 0 zolang als in de broncel nog geen waarde staat.
Ik wil in de verwijzingscel echter géén 0 zien zolang als de broncel nog geen waarde bevat.
Ik weet dat nulwaardes uit te schakelen zijn, alleen dát is voor mijn Excel bestand geen optie.
Is er nog een andere manier om de nullen in de verwijzingscellen onzichtbaar te laten zijn zolang de broncellen nog geen waardes bevatten? (zie voorbeeldje, waarin mijn vraag dus bestaat uit het NIET willen zien van de daarin staande nullen, waarbij ik dus niet de algemene Excel optie voor het onzichtbaar laten zijn van nulwaardes wil gebruiken)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
nou... dat hangt er een beetje vanaf. Wat wil je in die cel hebben? Je kan natuurlijk de boel een beetje voor de gek houden door een "lege" tekstwaarde te laten weergeven met een formule als deze
=ALS(B1<>0;B1;"")

Wil je echt niks in de cel hebben staan als B1 geen waarde heeft, wordt het moeilijker.... (naar een oplossing voor dat probleem zoek ik ook nog steeds)

Misschien dat je het al aan voelt komen, maar ook ik ben één van de mogelijk vele duizenden Nederlands die een WK voetbalpoolltje in elkaar heeft geflanst. Ik heb echter 50 poolers zodat er meerdere rijen nodig waren om alle poolers een plek te geven in het bestand. Om nu te voorkomen dat de uitslagen van gespeelde wedstrijden 2x moeten worden ingevuld heb ik simpelweg bij een andere rij poolers de uitslag van een gespeelde wedstrijd over laten nemen van de cellen waarin die uitslag wordt vermeld. Zie screendumpje dat ik zo plaats. Excel genereert daar stomme nullen die ik dus liever niet wil zien.

Screendumpje komt zo............

conditional formatting

Ik heb dat ooit eens opgelost door een conditional formatting te gebruiken. Bij de waarde nul gaf ik de tekst dezelfde kleur als de achtergrond. En onzichtbaar was die nul.

Probleem daarvan is in een voetbalpool dat de waarde wél in de berekening van punten wordt meegenomen en dat mag helaas ook niet. Dáár namelijk zit ook het probleem van die vertoonde nullen. Doordat ze worden gegenereerd, kent Excel punten toe aan poolers zelfs nog voordat er een wedstrijd is gespeeld. Dat levert dus een tussenstand in het klassement op die volledig flauwekul is, er is immers nog geen wedstrijd gespeeld. (zie screendumpje)

Zie bijv. kolom Q. Daarin worden nú al punten toegekend doordát die stomme nulwaardes automatisch worden gegenereerd. In het macro gestuurde klassement (op een ander werkblad in deze spreadsheet) levert dit 'vreemde' beelden op.

Bijlagen

• pool.jpg
    pool.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 84
Laatst bewerkt:
Misschien bekijk ik het te simplistisch....

Bijlagen

Nee, integendeel dat is 'm, mijn dank!

Vervelende voor mij is dat ik 10 minuten vóórdat je jouw bericht plaatste, de definitieve pool naar de 50 deelnemers heb gestuurd.
Ik heb een bypass oplossing gebruikt die absoluut niet elegant is;
ik heb de verwijzing van de doelcellen naar de broncellen weggehaald. 'Lastige' voor de poolers is dat ze de uitslag van de wedstrijdjes nu 2 keren in moeten vullen i.p.v. 1 keer., maar ja, het leverde wel een pool op zónder de vervelende nullen.

Btw: de Excel optie om nulwaarden uit te schakelen is ook geen echte optie. Ik heb daar even mee geëxperimenteerd en wat bleek, het programma rekent wel door, dus deelnemers kregen wél punten toegekend alvorens er ook maar 1 bal gespeeld zou zijn.

Jou oplossing wordt door mij zorgvuldig bewaard voor de volgende pool.
Nogmaals dank!

Laatst bewerkt:
alternatieven:

=ALS(ISLEEG(B1);"";B1)

=Als(ISGETAL(B1);B1;"")

Laatst bewerkt:
Tsjonge, jonge, weken ben ik aan het puzzelen en proberen en dan zijn daar opeens de oplossingen. Had ik de vraag maar eerder gesteld, maar ja, in de veronderstelling dat het (óók voor mij) simpel (te vinden) moest zijn heb ik van alles en nog wat geprobeerd en geprobeerd. Ik wist / weet dat mijn Excelkennis beperkt is, maar dat de oplossingen (relatief......) zó simpel kunnen zijn.
Dank voor deze alternatieven!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan