NUM-lock lampje aanzetten bij starten xp-pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan42

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Berichten
351
Op mijn computer heb ik naast w98se ook xp-pro geinstalleerd (dual boot). In de BIOS staat dat het NUM-lock on staat. Onder W98se gaat dat lampje ook aan, echter onder xp-pro niet. Dat vind ik vervelend. Aangezien het wel onder w98se werkt, is mijn conclusie dat xp-pro hier de hand in heeft en dus vermoedelijk een instelling is. Maar waar stel je dat in?
Hoe kan ik onder xp-pro het NUM-lock lampje aanzetten zonder dat ik op de toets hoef te drukken?
Wie weet het?
 
Dit zegt het helpbestand van XP erover:

De status NUM LOCK instellen tijdens de aanmelding bij Windows XP
Knowledge Base Artikel-ID : 314879
Laatste beoordeling : woensdag 9 april 2003
Wijziging : 2.0
Dit artikel is eerder gepubliceerd onder NL314879
Klik op de volgende koppeling voor een Microsoft Windows 2000-versie van dit artikel: 262625.

Op deze pagina
Samenvatting
Meer informatie

Samenvatting
In dit artikel wordt beschreven hoe u de status NUM LOCK standaard instelt op ingeschakeld wanneer gebruikers zich aanmelden bij de computer. U doet dit met behulp van een scriptbestand dat wordt uitgevoerd tijdens het opstarten of via een groepsbeleid in Windows XP Professional.
Meer informatie
Omdat profielen in Windows XP de status NUM LOCK behouden als een gebruiker zich afmeldt, gebruikt u de opdracht runonce om dit script eenmaal uit te voeren voor het instellen van de beginstatus. Gebruik het echter niet als aanmeldingsscript.

De status van de NUM LOCK-toets kan voor iedere gebruiker apart worden ingesteld. Standaard is NUM LOCK uitgeschakeld.

In dit artikel wordt uitgegaan van het gebruik van Microsoft Windows Script Host. Windows XP bevat versie 5.6 van Microsoft Windows Script Host. Microsoft raadt u ten zeerste aan de laatste versie van Windows Script Host te downloaden om er zeker van te zijn dat het scrip goed werkt. Op de volgende Microsoft-website kunt u de meest recente informatie over Windows-scripts vinden:
http://msdn.microsoft.com/scripting
Het script configureren
Ga als volgt te werk om de NUM LOCK-status via een script te wijzigen: 1. Start Kladblok.
2. Kopieer de volgende code en plak deze in het tekstbestand: set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.SendKeys "{NUMLOCK}"

3. Sla het bestand op als "numlock.vbs" (met inbegrip van de aanhalingstekens). Deze eigenschap genereert het bestand met de extensie .vbs. Het pictogram verandert van het Kladblok-pictogram in een scriptpictogram.

Het script uitvoeren vanuit de opstartmap
Als u het script lokaal wilt uitvoeren, kopieert u het bestand Numlock.vbs naar de opstartmap van de gebruiker, die zich doorgaans bevindt in het profielpad van de gebruiker.

Als het script door alle gebruikers moet kunnen worden uitgevoerd, kopieert u het bestand Numlock.vbs naar de opstartmap van het profiel Alle gebruikers. Het standaardpad voor deze map is Documents and Settings\Alle gebruikers\menu Start\Programma's\Opstarten.
Het script uitvoeren via een groepsbeleid
U kunt een script alleen via een groepsbeleid uitvoeren met Windows XP Professional, niet met Windows XP Home Edition.

Als u het nieuwe script wilt configureren zodat het wordt uitgevoerd via een groepsbeleid, kopieert u het scriptbestand Numlock.vbs eerst naar de map met aanmeldingsscripts van het groepsbeleid.

De standaardlocatie voor lokale aanmeldingsscripts is de map Systeemhoofdmap\System32\Repl\Imports\Scripts. Gebruiker Computer \Scripts\Logon.

De standaardlocatie voor domeinaanmeldingsscripts is Map systeemvolume\Sysvol\Sysvol\ Domeinnaam \Scripts.

Nadat u het script naar de juiste locatie hebt gekopieerd, gaat u als volgt te werk: 1. Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ mmc en klik op OK om MMC (Microsoft Management Console) te starten.
2. Klik in het menu Console op Module toevoegen/verwijderen.
3. Klik op Toevoegen, klik op Groepsbeleid en klik nogmaals op Toevoegen.
4. Klik op het juiste groepsbeleidobject. Standaard wordt de lokale computer geselecteerd, maar u kunt op Bladeren klikken en een ander groepsbeleidobject selecteren.
5. Klik achtereenvolgens op Voltooien, Sluiten en OK.
6. Ga in de module Groepsbeleid (Beleid voor Lokale computer) naar de map Gebruikersconfiguratie\Windows-instellingen\Scripts (Aanmelden/Afmelden). (U kunt in plaats van de map Gebruikersconfiguratie ook de map Computerconfiguratie gebruiken.)
7. Dubbelklik op het object Aanmeldingsscript, klik op Toevoegen, klik op Bladeren en klik op het script Numlock.vbs.
8. Klik op Openen en klik op OK.
9. Klik op OK en sluit de console Group Policy Management.
 
Wat goed van jullie, ook dit is weer goed verholpen. Hartelijk dank voor de goede adviezen.
 
Dank U, had ook dat probleem en met de zoekfunktie ben ik op deze topic terechtgekomen en is het opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan