• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Numeriek toetsenbord in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pekke06

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2007
Besturingssysteem
windows11
Office versie
365
Op mijn toetsenbord heb ik een apart deel numeriek.
In excel wordt de punt een komma. In een standaard veld zal een invoer 25.66 er dus uitzien als 25,66. Dit is als een normaal getalveld te bewerken.

Op moment dat er geprint wordt via de weg Preview en vandaaruit printen wordt daarna een invoer 25.66 niet meer omgezet naar 25,66, maar blijft 25.66 en geeft een eventuele verdere berkeningsbewerking een fout.
Nogmaals Preview en van daaruit printen geeft weer bij invoer van 25.66 ==>> 25,66?!?!?!?.
M.a.w. via de weg Preview Printen wisselt het gebruik van de punt (.) op het numerieke toetsenbord.

Als je niet de weg Preview printen kiest maar meteen printen geeft niet hetzelfde probleem.
Het gebruik van de punt op het numerieke toetsenbord blijft ongewijzigd.

Mijn vraag: Heeft iemand dit eerder meegemaakt en weet iemand dit op te lossen.
Een oplossing is om nogmaals via Preview te printen maar dat geeft 2 prints en dat is niet de bedoeling. Ik gebruik dit namelijk via VBA (macro) en dan wil ik niet 2 prints zien.

Alvast bedankt

Heb je bij Menu Extra → Opties → Internationaal, "scheidingsteken van systeem gebruiken" aangevinkt?

Dat heb ik inderdaad gedaan. Het is ook nog steeds zo dat de komma het decimaalteken is.
Het is alleen zo dat bij gebruik van de punt dit niet een komma wordt in de cel, maar een punt. Doe ik nogmaals Preview (afdrukvoorbeeld) met van daaruit printen, dan wordt bij het gebruik van de punt deze omgezet naar een komma in de cel. Daarna weer punt en daarna weer komma etc.
Het lijkt erop dat deze actie het gebruik/interpretatie van de punt op het numeriek toetsenbord wijzigt. (als ik de komma gebruik blijft het altijd goed).
Bij gebruik van de Preview (Afdrukvoorbeeld) wijzigt dit dus steeds.
Bij meteen printen gebeurt dat niet.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt
Dit vind ik persoonlijk een héééle uitzonderlijke...:eek:
Nou weet ik wel dat je print-preview wordt aangestuurd met je printersoftware (of in iedergeval een deel ervan). Wellicht dat je 't 'ns in die hoek kan zoeken?

Groet, Leo

Ik ben er intussen achter dat dit probleem alleen speelt als ik de preview opstart vanuit VBA. Daarbij maakt het merk printer geen verschil.
Sub print()
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintPreview
End sub

Als ik de Preview opstart vanuit het menu van Excel zelf speelt dit probleem niet?!?!.

Groet Pekke

kan je gewoon niet binnen dat bestand een snelkoppeling maken aan de punt op het numeriek toetsenbord?
Zodat de snelkoppeling deze punt een komma maakt ?
probleem opgelost toch ? of snap ik het nu niet?

Hi Kuilman,

ik weet niet precies wat je of hoe je dit bedoeld. Maar het probleem zit dan niet alleen in het betreffende bestand, maar ook een nieuw bestand wat je daarna opent heeft hetzelfde probleem.
Op de een of andere manier blijft de punt een punt. Nogmaals de macro draaien en via de preview afdrukken en het gaat weer goed in alle bestanden die dan open staan.

Groet pekke

Ga naar het Configuratiescherm --> Landinstellingen
en kijk of "Getal" daar juist wordt weergegeven, nl. als 123.456.789,00
Indien niet juist: klik op "Aanpassen" en plaats als decimaalteken een komma
en als cijfergroeperingssymbool een punt.

zapatr,

Dat is niet de oplossing. Dat staat goed en bl;ijft ook goed. Het ligt aan VBA die op de een of andere manier dit verstoord.

Twee keer via de macro Preview en van daaruit afdrukken en alles is weer goed. Is natuurlijk geen oplossing.
Via macro meteen printen geeft niet het omschreven probleem.

Ben benieuwd of iemand ook dat probleem heeft.

Probeer es met dit bestand. Bekijk bijlage KommaPunt.xls
Dus Printen via button en dan daadwerkelijk printen. Als je dan 35.26 via numeriek toetsenbord intypt wordt het 35.26 , nogmaals dezelfde actie en het wordt 35,26.

Groet Pekke

Het lijkt er op dat als je een previeuw doet, het getal wordt opgeslagen als text en daarna dat ook vast houd :o

Ik vind dit echt heel raar. ik dacht een work arround (hack) te hebben met

Code:
Sub Macro1()

ActiveSheet.Copy
    ActiveSheet.PrintPreview
    ActiveWorkbook.Close Savechanges:=False

End Sub

Dus snel kopietje maken, printen en weer weggooien, maar zelfs dan heb je het probleem.

Ja inderdaad je kunt alles proberen, maar het probleem blijft en alleen met Preview opgestart via VBA.
Preview via lint(2007) of menu(eerder dan 2007) is geen probleem.

Ik denk dus dat dit een micrsosoft VBA probleem :confused:is wat wij niet kunnen oplossen.

Ik laat de vraag nog even open staan. Mogelijk dat iemand toch nog met een oplossing komt.

Groet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan