• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

nummer registratie in excel ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wouter33

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2015
Hallo,

hopelijk kan/wil iemand hier mij helpen.

Hier op mijn werk (asielzoekerscentrum) delen wij elke dag eten uit. We werken nu met etenskaarten waar we elke dag een kruisje zetten als het eten ontvangen in zodat mensen niet 2x eten ontvangen.
Ik wil dit vervangen door een lijst in excel en een barcode scanner. Het is dan dus de bedoeling dat onze bewoners dan een kaart met streepjescode krijgen. de streepjescode wordt gescand en het nummer verschijnt in excel. In excel heb ik dan een lijst met nummers van de bewoners en die nummers moeten dan worden gechekt zodat elk nummer maar een keer gescand kan worden. En dan een groen veld als het goed is en een rood veld als dit nummer al gescand is.
Ik heb al zitten googlen maar ik kan de juiste termen niet vinden/bedenken.
Kan iemand van jullie mij in de juiste richting sturen, welke formules kun je hier voor gebruiken ?

Alvast bedankt.
Wouter

Misschien simpel gedacht.
Kun je niet als je scant in de kolom naast de barcode een vinkje laten plaatsen? (het vinkje kan ook wat anders zijn natuurlijk.)
Bij de 2de keer de zelfde barcode scannen en er staat al een vinkje dan een msgbox met een melding.
Dit zou dan in een macro moeten komen die na het scannen in werking komt.

De volgende dag alle vinkjes met een macro verwijderen en opnieuw beginnen.

Bedankt voor je snelle reactie,

In die richting zat ik ook te denken maar wat ik niet kan vinden is hoe je dat vinkje dan permanent moet veranderen.
wat ik tot nu toe heb bedacht: een invoer veld en achter de code zit dan een formule ( als invoerveld gelijk is aan bewonersnr. dan een ander teken achter het bewonersnr.) maar als ik dan het invoerveld verander dan gaat dat teken natuurlijk weer weg.
hoe maak ik dat dan permanent zeg maar ?

Het lijkt me nauwelijks een probleem als iemand voor de tweede keer eten komt halen als iedereen al een eerste portie heeft gehad.

De introductie van barcodes, barcodedragers, barcodescanner en registratie in Excel is daarvoor een mijl op zeven.
Vaak wordt vergeten dat een lijstje printen en met de hand afvinken vele malen sneller en efficiënter is dan al dat geautomatiseer. Zeker omdat in dit geval na iedere maaltijd de lijst gewoon de prullenbak in kan (er is geen enkele noodzaak de gegevens te bewaren).

Ik zie dus niet welk probleem met deze vorm van automatisering (beter) kan worden opgelost.

Laatst bewerkt:
@ aplhamax
Ik denk dat dat inderdaad precies is wat ik zoek, ben alleen niet meer op m'n werk en thuis heb ik geen excel. In ieder geval bedankt, dinsdag zal ik je laten weten of ik er wat aan heb gehad.

@snb
mensen krijgen maar een portie, iedereen evenveel. Als je dingen weggeeft die over zijn willen de mensen dit hebben en willen ze dus ook vooraan in de rij staan. Dit geeft spanning (duwen, voordringen, ruzie) in de rij voor het eten. Nu iedereen altijd evenveel krijgt maakt het niet hoe laat je er bent en waar je in de rij staat dus is iedereen gelukkig. (eten wat over is gaat trouwens naar de voedselbank)
Een geprinte lijst met nummers is in ons geval niet efficienter. De nummers zijn lang en waar mensen moeten vinken en nazoeken worden fouten gemaakt. Plus dat als een van onze medewerkers zich niet hoeft te concentreren op het nazoeken van een lijst kan hij gezellig kletsen met de bewoners, ze zo leren kennen en de sfeer op ons centrum verbeteren.

Ja de voedselbank lijkt me een veel beter doel dan vluchtelingen :shocked:
Dat soort 'logica' ontgaat me.

Snb,
Doe eens een beetje aardig joh, ouwe zuurpruim. Ik stel hier gewoon een vraag. Of het nou nuttig is of niet dat maakt toch geen zak uit. Jouw sarcastische opmerkingen geven mij een onwelkom gevoel.

Geen sterk inhoudelijk beargumenteerd weerwoord.

Beste snb,

Ik snap dat u wilt helpen maar een antwoord zoals in reactie nr #8 kan echt niet.
Dat u denkt dat de voedselbank een beter doel is dan asielzoekers dat moet natuurlijk kunnen. Echter is helpmij niet de plaatst om dit duidelijk te maken.

Ik wil u daarom ook vragen om Wouter(33) of zinvol te helpen of u zich er totaal buiten te houden.

@Wouter33,

Welkom op het forum :)
Ik hoop dat deze ervaring een zeldzame voor u mag worden hier op helpmij.nl
U bent hier tenslotte hartstikke welkom :D

Mocht u onverhoopt toch in een dergelijke situatie terecht komen dan kunt u altijd op de "Attendeer Moderator" knop drukken (linksonder ieder bericht).
Een van de Moderatoren zal dan zijn best doen de situatie zo snel mogelijk weer onder controle te krijgen.

Hallo Mastermind,

Bedankt voor het welkom, ik weet dat dit onderwerp altijd discussies doet oplaaien ik vind het ook leuk om daar dingen over uit te leggen maar ik voelde me toch aangevallen door die opmerking dus dan "verdedig" ik mezelf. Maar no hard feelings verder.

Ik hoop dat er nog iemand voorbij komt die mij kan vertellen hoe ik dingen af kan vinken via een formule in excel. want daar ben ik denk ik naar op zoek.

Heb je al eens ergens een voorbeeldbestandje geplaatst? Ik zie wel lappen tekst en een mooie oplossing van alphamax waar ik geen reactie op gezien heb. Dit om terug te keren naar de vraag.;)

ja, graag terug naar de vraag. Ik heb nog geen voorbeeldbestand omdat ik niet weet waar ik moet beginnen. Ik hoop idd dat het bestand van alphamax mij kan helpen maar dat heb ik nog niet kunnen bekijken omdat ik thuis geen excel heb. morgen ben ik weer op m'n werk en dan ga ik het bekijken.

Je beschrijft dus alleen een proces en hoe je het wil hebben? Hoeveel kennis van Excel heb je als ik vragen mag?

Ik heb nog geen voorbeeldbestand omdat ik niet weet waar ik moet beginnen
geeft mij de indruk dat je het beter 'even' kan laten doen.

Je krijgt sowieso al drie vraagstukken over hoe je het gaat inrichten:
- Hoe genereer ik de barcodes. Denk aan een tabel met daarin de aanwezigen, aankomst, vertrek, etc
- Hoe koppel ik de scannersoftware naar een cel in Excel
- Hoe maak ik een koppeling tussen de input van de scanner met....
- Etc.

Hoewel het helpmij.nl heet denk dat er weinig helpers zijn die dit voor je in elkaar willen zetten. Waarbij je 'willen' beter kan lezen als 'kunnen' als de bovenstaande punten niet beantwoord zijn.

Dus graag met iets concreets in de vorm van een voorbeeldbestand. Of ga op bezoek bij collega's die al wel kunnen scannen of vraag subsidie aan voor jouw idee om het te laten ontwikkelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan