• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nummering per kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

abevleeming

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2012
Beste Helpmij'ers,

Voor een opdracht mag ik mezelf rijk rekenen met de volgende uitdaging.
In het voorbeeldbestand staan 4 kolommen met respectievelijk Object, Element, Bouwdeel en de naam van het bouwdeel.
Om dit in een onderhoudsprogramma te kunnen laden die hier een uitklapsysteem van maakt moeten er codes in de vorm van 1.2.3.4 per bouwdeel gemaakt worden.

Ik dacht eerst het mezelf makkelijk te maken om in een ander tabblad vier kolom te maken met de unieke waarden per kolom en daar een waarde voor te zetten, die vervolgens in het hoofdtabblad met index toe te laten voegen. Echter liep ik tegen het probleem aan dat sommige elementen niet in de objecten voor kwamen. Dan begon de telling dus bij bijv 1.9.2.3.
Heeft een van jullie wel een oplossing om excel logisch te laten tellen? In het voorbeeldbestand is in kolom 5 een voorbeeld gegeven van hoe het er uit moet komen te zien met rij 11 ,12 en 13 als opvallende outputs...

Bekijk bijlage Helpmij.xlsx

Alvast ontzettend bedankt!

Hoe wil je die toepassing gebruiken en waarvoor , geef daar meer uitleg voor.

Hoe wil je die toepassing gebruiken en waarvoor , geef daar meer uitleg voor.

Bedankt voor de snelle reactie!

Het programma maakt een soort mappen structuur aan waarbij uiteindelijk de elk specifiek bouwdeel een map krijgt met daarin de onderhoudshistorie.
Omdat bijvoorbeeld een schuur geen badkamer heeft komt dat element niet voor in de dat object.

De uiteindelijke database zal gebruikt worden om onderhoud, garantie en incidenten bij te houden

Okee, inmiddels zelf de oplossing gevonden door logisch na te denken. Door de meerlaags te sorteren krijg je waarden op een rij en kan je door een paar =ALS formules de juiste waardes in laten vullen

=TEKST.SAMENVOEGEN(ALS(A1=A2;A1+2;1);".";ALS(B1=B2;ALS(A1=A2;B1+1;1);1);".";ALS(C1=C2;ALS(B1=B2;ALS(C1=C2;C1+1;1);1);1) en zo per kolom werken.

Ik twijfel sterk of het de snelste/eenvoudigste optie is maar werken deed het wel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan