Nummering voor namen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rudi Rombouts

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2002
Ik haal via een querry namen uit een tabel, deze kan ik via een rapport weergeven en afdrukken. Nu mijn vraag ik wil dat er in een apart veld op mijn rapport, voor ieder naam, een nummer komt te staan (naam 1 --nummer 1; naam 2 -- nummer 2 enz ) wie kan mij hier een tip bij geven hoe ik dat doe ( de namen worden alfabetische gerangschikt)

Rudi

Ik denk: in de ontwerpweergave een nieuw veld invoegen en instellen op autonummering. Dit veld een unieke naam geven (dwz een andere dan een evtl. gelijkaardige uit andere tabellen).
(Dus eerst je query als nieuwe tabel opslaan).
Ben zelf nog op acces aan 't oefenen. Probeer maar eens.
Groeten
Jo

Helaas, ik denk van niet.

autonum in de database heeft de (overigens juiste) eigenschap om maar één keer uitgedeeld te worden.
Als je records weggooit en weer aanmaakt dan krijg je bijvoorbeeld het effect :

1 kanarie geel
2 kanarie rood
4 kanarie blauw
7 kanarie wit
enz.....

In Oracle heb je een zogenaamde pseudo-kolom ROWNUM die een volgnummer toekent aan het moment waarop een rij naar boven wordt gehaald.

Misschien weet iemand de tegenhanger hiervan in Access anders zul je (omdat het iets procedureels is en niet relationeel) een subroutine moeten schrijven die een teller op 0 zet en vervolgens bij elke opgehaalde rij met 1 wordt opgehoogd.
Bartuls heeft hier meestal wel iets handigs voor.

Groets, Jas.

Bedankt reeds voor de antwoorden.
Maar toch niet echt wat ik bedoel, ik heb misschien te weinig uitleg gegeven. Opnieuw, ik heb in mijn DB een aantal namen, via knoppen selecteer ik de namen per categorie (per categorie, start ik een querry met als criteria de categorie) en geef deze weer in een rapport, dus in ieder rapport voor de naam wil ik een volgnummer.
Rudi

Werkt inderdaad zoals ik wil, hierover nog een vraag .
Ik wil dit bij het open van een rapport doen(zonder dat ik eerst een formulier open) gaat dat? en zoja ...wat en waar wijzig wat ?
Ik heb mijn voorbeeld bijgevoegd

Rudi

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Is het niet makkelijker om een tekstboxje in je rapport te plaatsen met als Control source =1
Als je dan de optie running sum aanzet, heb je dit toch ook?

Romario,
Klopt, maar die oplossing staat ook in de Access Help. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat dus niet de gewenste oplossing is.

Rudi,
Je moet de nummering dan niet in je rapport regelen, maar in de onderliggende query. Hier zit een voorbeeltje van in de ZIP die je kunt downloaden op de site die ik al gegeven heb.

Bedankt voor de oplossing
ik ga de oplossing van Romario gebruiken (die lukt me)
maar hoe vind ik deze terug in de ACCESS help ???
onder wat moet ik zoeken ????
Oplossing met de zip.file geraak ik niet uitwijs
Rudi

Hallo Keerlke,

deze code werkt niet onder Access 2000

Code werkt zekers wel onder Access 2000.
Je doet dus iets niet goed.
Wat kunnen we zonder info van jouw kant onmogelijk aangeven ;)

Groet,

Tardis

Ik heb de fout al gevonden, mijn collega heeft de naam van de query aangepast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan