• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nummers scheiden van straatnaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bretput

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2008
Berichten
45
Hallo,

ik heb het forum al doorzocht, alleen kon ik zo snel geen exact antwoord voor mijn vraag vinden voor mijn excel 2007 probleem:

Ik heb een adressenbestand met ruim 3000 verschillende adressen, waarvan de straat en het huisnummer in 1 cel staan, maar deze in 2 aparte cellen moeten komen.

Ik heb dit al geprobeerd met gegevens => tekst naar kolommen, maar dan sorteert die alleen op de juiste manier de straten die uit 1 woord bestaan op de juiste manier. bijvoorbeeld:

Molenstraat 1, wordt dan: molenstraat || 1,
maar straten zoals: Hertog janstraat 1 wordt dan: Hertog || janstraat || 1.
terwijl dit moet worden: Hertog janstraat || 1

Wie kan mij hierbij helpen aub?
 
In twee aparte kolommen:
straat:
Code:
=LINKS(A1;VIND.SPEC(" ";A1;LENGTE(A1)/2)-1)
nr:
Code:
=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC(" ";A1;LENGTE(A1)/2))
Daarna beide kolommen kopiëren, plakken speciaal, waarden. Dan kun je de oorspronkelijke kolom verwijderen.
 
Deze moet je nog wel aanpassen .... namelijk de celaanduiding naar A7, die er vier keer in voorkomt.
Hierna kan je de formule kopiëren naar beneden.

De formules van RDG gaan mank als de straatnaam te veel spaties bevat en/of te lang is.
 

Bijlagen

  • Nummers abstraheren.xls
    22 KB · Weergaven: 118
Laatst bewerkt:
Hoi RDG, bedankt voor je reactie, maar ik snap niet in welke cellen ik dat moet plaatsen?

@ Teun: De straatnaam + nummer staan in Cel B1 tm B3000, maar als ik jouw formule kopieer in Cel C1 en dan ipv A7 B1 invul, geeft die een foutmelding aan?
 
dit lukt bij straten die uit 1 woord bestaan, maar straatnamen met meerdere woorden staan nu zo aangegeven:

Blauwe || Steen 1a

Terwijl dit moet zijn: blauw steen || 1a

Weet je hier ook een oplossing voor?
 
Laatst bewerkt:
Met in A1 het adres:
Voor de straat naam:
Code:
=LINKS(A1;VIND.ALLES("*";SUBSTITUEREN(A1;" ";"*";LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;" ";""))))-1)
voor het nummer:
Code:
=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.ALLES("*";SUBSTITUEREN(A1;" ";"*";LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;" ";"")))))
 
dit lukt bij straten die uit 1 woord bestaan, maar straatnamen met meerdere woorden staan nu zo aangegeven:

Blauwe || Steen 1a

Terwijl dit moet zijn: blauw steen || 1a

Weet je hier ook een oplossing voor?

Hoi, ja die 'fout' klopt, ik gaf het eerder aan.
Ik heb een werkmap als bijlage meegezonden in mijn vorige reactie.
Denk dat je hiermee wel uit de voeten moet kunnen.
Als er vragen zijn over het omzetten van de resultaten van de formules naar waarden, zoals Bretput aangaf, dan hoor ik het wel.
 
ik heb zo'n zelfde probleem! Ik heb straatnamen met nummer en de postcode en plaatsnaam in 1 cel staan. Ik wil dat ze VOOR de postcode (voor de laatste 4 cijfers van de postcode) worden gescheiden in 2 cellen.... hoe doe ik dit? Graag simpel uitgelegd... ben hier nog niet zo goed mee;)

Tnx mensen!
 
Hoi Zeehenk,

Plaats even een voorbeeldbestand van wat je bedoeld, want ik vind je uitleg een beetje onduidelijk.
 
F Bolstr 125*1072LG Amsterdam
Weimarstraat 180*2562HP 's-Gravenhage
Spreeuwenstraat 11*6542XJ Nijmegen
Mercuriusweg 15*2741TB Waddinxveen
+3 adressen
+22 adressen
Montrealstraat 112*1334KL Almere
Hoge Rijndijk 116B*2313KM Leiden
Albert Panisstraat 6 9120 Beveren-Waas (Beveren)
De Bruynlaan 127 2610 Wilrijk (Antwerpen)
Diestseweg 139 2440 Geel

Ik wil dus dat ze voor de postcode gescheiden worden. dus zeau:

Diestseweg 139 || 2440 Geel
Albert Panisstraat 6 || 9120 Beveren-Waas (Beveren)
+22 adressen
Mercuriusweg 15*|| 2741TB Waddinxveen
 
Zeehenk,

in excel 2007:

-Ga naar Gegevens
-Kies op dat tabblad onder hulpmiddelen voor gegevens voor Tekst naar kolommen.
-Vink gescheiden aan en klik op volgende;
-Vul bij scheidingsteken onder overige een * in.
-Klik op volgende en voltooien.

Nu staat alles na de * gescheiden van elkaar, dus voor de postcode en na het huisnummer.

Als je er niet uitkomt, stuur het bestand mee en dan los ik het wel voor je op.

Bret
icon14.gif
 
Dat is dus het rare..... dat *-teken is niet in Excel te zien.... het is eigenlijk een spatie die niet gezien wordt.... ik heb het bestand mee gestuurd.... hopelijk kan je helpen!

Tnx!
 

Bijlagen

  • Dealers gouden gids BE.xlsx
    58,4 KB · Weergaven: 187
Hallo,

Ik ben weer geholpen door Helpmij en iedereen vriendelijk bedankt.

Groet PPMS
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan