Nummers toevoegen aan een tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Beste accessgoeroes,

Ik heb verschillende threads gelezen omtrent nummers toevoegen, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik heb een tabel waarin middels een query namen etc worden toegevoegd. Vervolgens wil ik deze mensen een uniek nummer geven (1,2,3, etc). Nu is autonummering wellicht een optie, maar om de zoveel tijd wordt de tabel ververst. Autonummering heeft dan de eigenschap te beginnen met het nummer opvolgend van het laatst uitgegeven nummer. Dit is dus helaas geen optie.
Heeft iemand een idee hoe ik middels een query, module oid nummers kan toevoegen aan de tabel?
Ik ben zelf vooral in excel bezig met vba etc., maar access is different koek.

dankbaar

Wat is precies het probleem met Autonummering? Mij lijkt het wel handig dat de nummers uniek oplopen, want ik neem aan, dat je geen duplicaten wilt.
Wat je zowiezo kunt doen: maak een query op je tabel, zet de functie Totalen aan, selecteer het veld met je nummer en gebruik in de veldeigenschap Totaal de functie Max. Als je het veld de naam <HoogsteWaarde> geeft, i.p.v. Expr1, dan gebruik je de query als volgt:
Voeg de query toe aan de query waarin je een nieuw nummer wilt bepalen, met als veld:<HoogsteWaarde>+1. Daarmee creëer je dus een uniek, opvolgend en aansluitend nummer.

Overigens: als je een autonummer veld hebt in een tabel, kun je hetzelfde bereiken. Als je in een tabel met Autonummering een aantal records hebt aangemaakt en verwijderd, dan klopt de nummering inderdaad niet meer, dan vallen er gaten tussen een nieuw record en het laatste record. Dat kun je oplossen, door vóór het invoegen van nieuwe records de database met <Extra>,<Database hulpprogramma's>, <Database comprimeren en Herstellen> te kiezen. De autonummering van de tabellen wordt dan weer opnieuw ingesteld.

Michel

Bedankt voor je reactie, ik heb al begrepen dat Autonummering niet handig is voor bijvoorbeeld factuurnummers....Ik heb het al anders opgelost :), Toch bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan