• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

nummers uitlezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

designpiet

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2004
hallo mensen en in het bijzonder Jzeedijk,

Ik heb een probleem met het uitlezen van een nummer behorende bij een klant

het gaat erom om projectnummer en klantnummer uit invoerblad op het blad agenda te krijgen.

ik weet niet welke formule ik hiervoor moet gebruiken.

weet iemand hoe dit moet

ik heb het bestandje bijgevoegd alvast bedankt

Bijlagen

Ga op het blad agenda staan en wel in de exacte cel.

Type daar in de cel

=

en klik met je muis op het andere werkblad, klik vervolgens op de cel in dat andere werkblad waarvan je de waarde in die cel van je agendablad wilt hebben en waar je zojuist = hebt getypt.
Druk op ENTER en het is geregeld.

hahahahahahahah,

bedankt voor je reactie pasja, maar dat bedoelde ik niet.

ik ben wat dat betreft niet duidelijk genoeg geweest.

ik bedoelde dmv een formule en de nummers moeten bij de klant horen.

Laatst bewerkt:
ik begrijp de vraagstelling idd. niet (ook niet na je uitleg) dus ik ben bang dat ik even moet passen.

Hoi Designpiet,

De oplossing dan maar?

Je hebt van de datums mooie unieke getallen gemaakt met daarin het rijnummer. Daar moet je gebruik van maken:

Allereers het rijnummer:
Rest(datum;1)
Dat wordt een getal 0,0018 voor 15-1-04
Vermenigvuldig dat met 10000 (je had het rijnummer ook door 10000 gedeeld) dan krijg je 18. Aleen Excel rond niet altijd goed af, soms kan dit 17,999999 worden, gbruik je dat in een formule dan gaat het toch mis.
We ronden het getal dus af op 0 decemalen:
=Afronden(Rest(datum;1)*10000;0) en je hebt het rijnummer.

Met
=index(D$1: D$999;Afronden(Rest(datum;1)*10000;0))
Krijg je het klantnummer.

Ik denk voorlopig weer voldoende.

Jeroen

hallo jzeedijk,

ik heb die formules geprobeerd maar wil niet lukken.

zou jij het in testnummers kunnen zetten zodat ik kan zien hoe jij het gedaan hebt ?

alvast bedankt

Hoi Designpiet,

Volgens mij klopte de verwijzing naar kolom B niet. Hierbij mijn versie.

Jeroen

Bijlagen

Makkelijke oplossing

Hoi Piet en anderen

Volgens mij kan het ook eenvoudiger,
nl. met de formule:

=VERT.ZOEKEN(C7;invoerblad!B:D;3;0)

Groeten
TOUS

wederom Jzeedijk mijn dank voor je hulp.

en de rest van de mensen die ook gereageerd hebben natuurlijk.

P.S. Jzeedijk heb je toevallig een of andere handleiding met dat soort formules uitgelegd in het nederlands (niet zijnde de help functie van excel) ?

Hoi Designpiet,

I did it the hard way. Try and Error.

Ik zit veel in de trein en heb dan veel tijd om wat te proberen. Boeken, ach ik heb er een aantal in de kast staan. Er stond vrijwel nooit in wat ik wilde weten (of in ieder geval niet op de plaatsen waar ik zocht). Dit forum is geweldig en ook (in het verleden) Computeridee. Dit blad had vaak zeer interessante workshops. Helaas tegenwoordig wat minder.

Jeroen

Laatst bewerkt:
Hallo jzeedijk,

nu heb ik aan het bestand nog een datum toegvoegd, die wederom weergeven moet worden in het blad agenda.

maar krijg dat niet voor elkaar.

de datum (invoerblad kolom A) heeft betrekking op iets wanneer het binnengekomen is. dus het maakt niet uit in welke maand het staat. dus datum van januari kan best in de kolom van februari staan.

kun jenog een keer naar het bestandje kijken ?

alvast bedankt.

Bijlagen

Hoi Designpiet,

Is erg eenvoudig,

De Index-formule bestaat uit een gedeelte dat naar een bereik wijst en een gedeelte dat het regelnummer uit dat bereik weergeeft. Dat regelnummer is op dezelfde regel van je agenda natuurlijk steeds hetzelfde, alleen de kolomverwijzing is steeds anders:

=ALS(B7="";"";INDEX(invoerblad!$A$1:$A$29992;AFRONDEN(REST(B7;1)*10000;0)))

Jeroen

ja heel erg bedankt,

ik weet al wat ik fout gedaan had.

Ik heb de celeigenschappen niet op datum gezet waardoor ik alleen nummers kreeg en geen datum.

maar het is opgelost. thank you very much

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan