NVidia Geforce 8600GTS vervangen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

niekfct

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jul 2006
Beste mensen,

In mijn huidige systeem heb ik een NVidia Geforce 8600GTS (zie ook hier) zitten. Nu wilde ik eens gaan kijken welke mogelijkheden er zijn om deze te vervangen voor een betere. Ik ben alleen niet zo goed op de hoogte van welke series er nu het nieuwste zijn, en in hoeverre ik deze kan gebruiken op het huidige systeem (Denk aan geheugen, processor, etc.). Nu lees ik van de '9 series', maar ook van de '100' en '200' series.
Nu heb ik totaal geen verstand van videokaarten, wanneer zo'n kaart goed is en wanneer niet, dus als je hiervan wat info/leesvoer hebt, is dat ook welkom!

Ik zit om het zo maar te zeggen in een eerste 'ik heb een idee' fase, dus het kan nog alle kanten op. De reden van dit 'idee' is dat ik toch wel merk dat ik de nieuwste spellen op steeds lagere kwaliteit moet spelen, en met nieuwe games op komst, ik goed voorbereid wil zijn :p Een eventueel budget schat ik rond de 200-250 euro.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Niek

Als je een nieuwe videokaart er in zet zou ik als ik jouw was ook 2 gb extra ram er in zetten...

Tegenwoordig zijn de videokaarten erg groot dus je moet kijken hoeveel ruimt er in je kast is voor een nieuwe videokaart....(25 tot 30 cm diep/lengte)

Op dit moment komen in genoemde prijsklasse
de AMD 4870 en de nviiea GTX 260 als goede prijs/prestatie kaarten in aanmerking.
(frames per euro zo gezegd)
De beste prestatie heb je met de amd 4890 of de nvidea GTX 275 en daarvan wint de laatste nipt.
leesvoer (engels)
Gezien jou SLI moederbord heeft nvidea zeker de voorkeur.
De 500w voeding is wat aan de krappe kant, maar zal hws voldoen.

Eventueel kun je de 8600GTS als physx kaart gebruiken,maar dan zal je een sterkere voeding nodig hebben.

mvg leo

Laatst bewerkt:
Op de ruimte zal ik zeker letten, en het geheugen zal ik ook meenemen.

@leofact: Zou je misschien een link kunnen geven naar de kaarten? Aangezien er per type zo weer 5 verschillende soorten zijn. Waar moet ik hierin op letten?

ik zou zeggen pak deze:
de Nvidia GTX 275, een goedekaart zeker voor zijn prijs:
http://azerty.nl/8-971-207724/evga-geforce-gtx-275-ssc-grafi.html
en valt ook nog in je budged

of pak als je nog even doorspaard, deze DualGPU kaart.
dat is echt een geweldige kaart:
de ATI 4870X2
http://azerty.nl/8-970-199809/xfx-radeon-hd-4870-x2-grafis.html

de keuze is aan jou, persoonlijk zou ik 50 euro'tjes meer uitgeven voor een 4870x2 hoewel ik geen fan ben van ati is dit wel een meesterlijke kaart voor niet al te veel centen ( maar dat is natuurlijk een mening )

In ieder geval bedankt allemaal voor de tips! Over de ruimte:

attachment.php

De rode lijn is +/- 27 cm (iets meer) (van binnenkant tot binnenkant)
De groene lijn is +/- 29 cm (iets minder) (van buitenkant tot binnenkant)
Qua diepte zit het wel goed..

De kaarten van arno zijn beide 26,7 cm lang. Nu is dus de grote vraag of dit past..
Mijn huidige 8600GTS is rond de 20-21 cm, met dus nog ruim 6 cm over.

Bijlagen

• sonata.jpg
    sonata.jpg
    41,2 KB · Weergaven: 103
Steekt je harde schijf niet uit? Ik vrees dat je kast net te klein is....

Hey,

Je kast is net iets te klein voor een GTX275/280/285

Een Ati 4890 past er perfect in, heb zelf ook een Ati 4890 ! ;) goede kaart speel Crysis op 1920X1080 alles op HIGH en 4x anti aliasing.:thumb:

vergeet niet dat je processor niet de snelste is. Ik denk niet dat een kaart sneller dan de HD4870 echt veel zin heeft.
Of je moet alvast een snellere videokaart nemen en later je processor upgraden. Dat kan alleen jij beslissen.

Dus de met de hiervoorgenoemde GTX260/275, is de processor een bottleneck? Het geheugen ga ik sowieso uitbreiden. Op een of andere manier neig ik toch naar een van deze twee :P

gtx260 is nog geen gigantische overkill. (is gelijk aan hd4870)
De gtx275 is echt een stuk beter. Dat zou ik niet snel doen.

Ik weet ook niet precies waar de grens ligt. Maar het verschil tussen hd4870 en hd4890 ga je niet zien door je slechte processor.
Tussen gtx275 en 260 ook niet.

Hd4850 en HD4870 denk ik weer wel: die videokaart is een stuk beter. Ondanks dat de processor niet de snrlste is, ga je dat verschil wel merken. (maar dat is iets anders als de kracht van een hd4870 vol kunnen benutten)

gtx260 is nog geen gigantische overkill. (is gelijk aan hd4870)
De gtx275 is echt een stuk beter. Dat zou ik niet snel doen.

(...)
Tussen gtx275 en 260 ook niet.

Dit volg ik niet helemaal. Hoezo zou je 'dat niet zo snel doen', en zeg je later dat je geen verschil ziet?

Ik weet het ook niet helemaal waar de grens is: het probleem is dat er zelden getest wordt of een goede videokaart nog zinvol is bij een tragere processor.
Dus het is gewoon een inschatting van mijn kant.

Je kan wel een heel snelle videokaart hebben, maar als die moet wachten op instructies van de processor, dan heb je er niets aan. Dan kan je beter een tragere videokaart hebben die gewoon gelijk op gaat met je processor. Beter voor je portemonnee.

Maar waar de grens ligt weet ik niet. Ik denk ergens tussen een HD4830 en een HD4870 in.
Mocht iemand ooit een test vinden: plaats die dan op het forum. Daar ben ik erg nieuwsgierig naar.

Testen hiervoor weet ik helaas ook niet
Wel zijn er charts waar je de processors onderling kunt vergelijken.
bv deze
Je ziet dat in ongeveer vergelijkbare systemen een snelle processor meer framerates uit de kaart haalt dan een langzame.
Bij een langzame processor is het dus weggegooid geld om daar een supersnelle videokaart bij te zetten.
Zoals marsmanntje al aangeeft is de grens moeilijk te trekken.
Uit de chart blijkt dat de x2 6000+ zich aardige staande weet te houden.
Het is dus afhankelijk van je eigen inschatting
De nvidea's vallen volgens mij helaas af.
0,3 cm is te weinig speling. Zeker als je bedenkt dat er w.s. nog een stroomstekker achterop moet.

Dat vergat ik inderdaad ook nog te zeggen. Je zal niet de eerste zijn die zich vergist in die kabels.

de radeons zijn ong 24 cm, dus die passen wel en dat is dus de overweging om de nvidea's af te laten vallen.
zie b.v. deze club 3d
mvg leo

Dus even alles op een rijtje zetten (na een druk weekend :p):

AMD:
NVidea:
  • GTX260 (Te groot)
  • GTX275 (Te groot)

Zoals je ziet heb ik er wat uitgepikt bij de 4870 en 4890, de prijzen verschillen max. € 25. Wat is nu het verschil tussen deze onderlinge kaarten (dus tussen de 3 van 4870, en de 4 van de 4890).Bijv. de 'Overclocked Edition' zal beter presteren, maar hoe 'merkbaar' is dit?

Laatst bewerkt:
De 4870 en de 4890 zijn in de basis dezelfde kaarten

Bij een oevrclocked editie van een kaart is de GPU en soms het geheugen wat opschroefd. b.v. 750 naar 780.
Dat kun je met diverse programmaatjes in feite makkelijk ook zelf doen.

Bij de 4890 gaat dat verder, ook de core spanning is verhoogd en het overclocken gaat verder
Tot zo'n 1000 mhz bij bv. deze XFX 4890
Zoals je hier kunt lezen levert dat zo'n 10% prestatie winst, maar vraagt behoorlijk wat meer stroom en gaat in theorie ten koste van de levensduur van de kaart (het is precies dezelfde procedure als het overclocken van een CPU)
Mogelijk kan de kaart de snelheden makkelijk aan, dat weet alleen ATI.

Verder kan er verschil in de koeling zitten.
De genoemde XFX schijnt behoorlijk lawaaierig te zijn en de fanspeed moet aangepast (wat eenvoudig kan) om dat aanvaardbaar te maken.

Verder is er nog verschil in geheugen. Vaak overdreven, boven de 512 wordt de winst vaak klein. 2gb is alleen zinvol voor X2 (2xGPU) kaarten.

Enigszins verwarrend allemaal, maar dat willen de fabrikanten ook graag denk ik, anders zouden er een hoop kaarten nooit meer verkocht worden.

Als ik jou systeem en eisen had kocht ik een 4870
en dan deze stille XFX, omdat ik niet van stofzuigen hou:).
Wil je toch een paar frames meer eruit persen, dan komt de eerder genoemde XFX in aanmerking. Gezien de rest van je systeem zal het verschil w.s minimaal zijn.

Verder hebben alle kaarten over de hele lengte de ruimte van twee sloten nodig.
Ook meer naar voren in kast. Soms zit de moederbord koeling oid in de weg.

mvg leo

PS een voorbeeldje van verwarring is dit prijslijstje van msi waar twee 4870's een stuk duurder zijn dan een 4890.....

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan